dinsdag, januari 24, 2017

De allerlaatste spruitjes

De allerlaatste spruitjes werden afgelopen woensdag van de moestuin geoogst.
Vier volle planten spruitjes. Zo dan. Het leek heel veel.
Spruiten schoon oogsten in de sneeuw is een dingetje..... De bevroren grond werkt niet mee.  Eén plant met wortel en al haalde ik uit de grond, maar de resterende drie knipte ik boven de grond af.

In november waren de spruitjes nog nauwelijks beroerd door ongedierte. Vies hè, die beestjes.  Nu wel. De vorst heeft ze zeker gedood, want ik zag ze niet meer. Voor de zekerheid heb ik wat meer spruitenblad weggehaald, tot ik een maagdelijk schoon spruitje over had.




Uiteindelijk bleef er maar 402 gram te koken spruitjes over. Gewoon dat.  Maar lekker dat ze waren!!  Gewoon hmmmm....  Zoet en boordevol nutriënten.  Op het draadmandje in de snelkookpan een paar minuten op stand 2 op stoom  laten komen. Gas uit,  In de pan laten nagaren. Deksel van de pan open draaien en met nootmaaskaat en een klein klontje boter op het bord.



Zoveel werk als het is om ze te voor te zaaien in een potje, te planten, regelmatig water te geven. Er gaas boven te zetten tegen de koolvlieg. In het najaar het gaas verwijderen, de stokken verwijderen, wachten, oogsten, schoonmaken, koken en hup even later weg.

8 opmerkingen:

  1. Je maakt ze bijna aantrekkelijk! :-) Wij lusten dus allemaal geen spruitjes. Dat is nog het laatste overblijfsel van eten dat ik niet lust uit mijn jeugd. Wel fijn dat je ze zo lekker beschrijft!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer voor je. Vroeger lustte ik ze ook niet. Moestuin spruitjes smaken altijd zachter en zoeter dan die winkel spruitjes.

      Winkelspruitjes behoeven fleur om het lekker te maken, zoals gebakken ui, champignons en evt kastanjes, of stoofpeertjes.

      Verwijderen
    2. Ik eet spruitjes op allerlei manieren, met gebakken appelstukjes en walnoten, in een ovenschotel met aardappelpuree, gehakt en smeltkaas, als stamppot met een stukje verse worst, ik ben dol op spruitjes ;-)

      Verwijderen
    3. Lijkt me lekker. Toen ik nog vlees at, vond ik uitgebakken ontbijtspek heel lekker.

      Verwijderen
  2. Hier eten we spruitjes met satesaus vinden we allemaal lekker anders met ui en spekjes zo eten vind ik er weinig aan maar heb ook hekel aan nootmuskaat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pindasaus is lekker. Zeker die pittige van de toko.

      Verwijderen
  3. Goed bezig!
    Is dit niet waar veel (beginnende) moestuiniers op afknappen? De hoeveelheid werk die het kost in vergelijking tot de opbrengst?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut. Je miet het met de paplepel ingegoten krijgen. Of heel krap bij kas zitten.

      Voor mij is het de voedingswaarde en de smaak.
      Moestuinieren heeft mijn smaak verfijnd.

      Dit zijn de redenen om te moestuinieren. Voordelige smaakvolle bio groenten.

      Verwijderen