maandag, januari 23, 2017

De jaarlijkse aangifte stamrecht BV

Er onder uit kom ik niet.  Het gedrocht van de jaarlijkse aangifte stamrecht BV. Het kost me meer tijd dan gedacht.

Ik kreeg weer even hoop. Ondanks mijn Nee / Ja sticker op de brievenbus, kreeg ik een aanbieding. Voor slechts €235 kon dit bedrijf het van mij overnemen......   Het bleek zoals altijd, als het te goed is om waar te zijn, dan is het nep.
Dit bedrijf bewijsschrift.nl is fake, denk ik.  Denken jullie even met mij mee:

Ik mailde naar het enige contactadres info@bewijsschrift.nl dat op de aanbieding stond. Geen reactie. Bij de KvK staat het niet ingeschreven.
Op de website staat geen adres.
De eigenaren van de domeinnaam zijn afgeschermd.
Als je op de website op downloaden drukt, dan kom je direct op PayPal uit.
Ik wacht nog op een tweebericht.

Ik sprak een kennis, die dit werk er bij doet en eerlijk vertelt dat hij niet alles weet. Eenvoudige stamrecht BV's bij hem voor €150 ex btw. Hij zag er liever vanaf.

De accountants die ik spreek vragen daar een behoorlijk bedrag voor. Vanaf €40 per maand plus btw voor 100 mutaties.

Ze hebben het er druk mee.  Een stamrecht BV is net als een particulier. Er zijn geen werkzaamheden, dus btw mag niet worden afgetrokken. Ze moeten dus de bedragen inclusief btw vermelden lijkt me zo. Toegegeven het eerste jaar van de stamrecht bv trok ik per kwartaal vrolijk af.  Ik ben dol op extra verdiensten. Het tweede jaar werd ik braaf, braver, braafst.

Totaal kom ik op 215 mutaties uit. Geld voor Elkaar is de hoofdmoot.  Het hangt er om of ik het zelf doe. Toch  maar in de spreadsheets, of ik het ga uitbesteden.

Voor nu ga ik gewoon leukere dingen doen, zoals een boek lezen.


2 opmerkingen:

  1. Dit lijkt inderdaad fake. Als het te mooi is om waar te zijn dan...... Zoek eens op administratiekantoren bij jouw in de buurt. Ik vond op het internet ook nog wat kantoren die aanbieden de administratie e.d. te doen.
    Je dient in ieder geval een boekhouding te voeren voor je stamrecht-bv. Dit is wettelijk verplicht. Dit mag natuurlijk in een spreadsheet met meerdere bladen. Maak van de belangrijkste posten (in jouw geval: Geld voor elkaar)ook specificaties per lening (hoofdsom, aflossingen, rente met verwijzing naar het dagafschrift. Je hebt dan voor jezelf ook meteen duidelijk wat er is gebeurd.
    Bij een stamrecht-bv heb je ook te maken met oprenting van het stamrecht en verwerking van de eventuele uitkeringen. Bij langlopende uitkeringen kun je ook nog te maken krijgen met actuariële berekeningen voor de waardering van het stamrecht. Als je een duidelijke boekhouding met specificaties aanlevert heeft degene die de jaarrekening en de aangifte opstelt minder werk en zal ook minder vragen hoeven te stellen. Alles wat je zelf doet zal minder kosten dan wanneer je een map met dagafschriften aanlevert en vervolgens zegt: "zoek het maar uit".
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd. Geldvoorelkaar zijn annuïtaire leningen. Begin februari ontvang ik de overzichten. Simpel zat. Over de verborgen kosten maak ik me niet druk. Kleinigheden. Postjes nog te ontvangen rente. Soit.
      De truc zit hem in de tegenboekingen in het spreadsheet.

      Het liefst werk ik met een rgrootboek dat alles direct binnenhaalt en doorzoekt naar de juiste rekeningnummers. Maar ja, het is allemaal klein en dat is duur.

      Dank je voor je medeleven.

      Verwijderen