dinsdag, januari 17, 2017

Einde sabbatical - Terug uit Zuid Spanje

Bruin ben ik geworden. Een maand genoten van het Spaanse leven. De laatste jaren ben ik te vinden in Appartementencomplex Palm Beach Club aan de Calle Miami te La Carihuela  Het complex is altijd al goedkoop. Maar in de winter betaal je direct in het hotel €750 voor een hele maand. Een appartement met zeezicht, op de bovenste drie etages. Nog nooit heb ik zo voordelig gelogeerd als nu voor een maand! In de zomer kost dit zelfde appartement €2300, als je tenminste bij de receptie boekt. Het Transavia ticket was dit jaar ook voordeliger!

Vroeger, toen ik in loondienst werkte, bezocht ik dit appartement tussen kerst en nieuwjaar. Lekker weg met een minimum aan verlofdagen. Veel tijd of geld om excursies te maken had ik toen niet. Ik loste zo stevig af op mijn hypotheek, ik had er gewoon geen geld voor.  Ik vond het ook wel lekker om gewoon te lezen en van de zon te genieten.

In 2015 maakte ik alle excursies die er maar te maken zijn. De stad Ronda bezocht ik zelf. Mens, wat heb ik toen gedwaald.  Begin 2016 leerde ik Spaans in een bibliotheek boek. Voor toeristen.  Dit jaar, kon ik wel de juiste kaartjes kopen. Het openbaar vervoer is niet mijn hobby, maar ik leerde snel. Toch heb ik één keer een taxi terug genomen, omdat ik weer de route kwijt was.  Hierna heb ik eindelijk Google maps offline geïnstalleerd op de smartphone.
Drie koningen op 6 januari
In de laatste paar jaar leerde ik meer overwinteraars kennen. Vroeger was overwinteren in Spanje geweldig. Nu zijn er nog maar enkelen.  's Morgens koffie drinken aan de boulevard bij Pedro. Tips uitwisselen, praatje maken. Aan het einde van de dag, zo rond de klok van half vijf tot zes uur een aperitief. De belevenissen van de dag doorpraten. 
Michael van der Plas en Samantha de Jong hebben nog hun feestcafé 'Gezelligheid kent geen tijd' in La Carihuela. Op een avond  ben ik er naar toe gegaan. Was dat gezellig? Vast wel, als je van de Satudarah houdt die op dat moment de zaak bezocht.  Ik ben niet lang gebleven. :-) Overdags is het feestcafé vanaf elf uur geopend. Het was er stil. Hoogst zelden zag ik er mensen.   
Het is dit jaar beduidend drukker aan de Spaanse costa del sol, dan in voorgaande jaren. Wat ik volgend jaar ga doen, weet ik nog niet precies.

Vermoedelijk ga ik gewoon weer, of niet. Ik ga naar Australië. Ik ga een zakenreis maken met bezoek aan één of ander goedkoop financieel seminar. De reiskosten en enkele overnachtingen kan ik daarmee betalen van de stamrecht BV. De resterende kosten moet ik zelf betalen. Ik hoop dat de stamrecht BV genoeg winst maakt om deze kosten te betalen. Het rendement op spaargeld is gewoon hopeloos. Maar ja, dat wisten jullie al.

10 opmerkingen:

  1. Heerlijk hoor een maandje tussen uit en helemaal niet duur. Weekje texel is even duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker zeg, zo even een maand weg! Dan ben je vast weer helemaal opgeladen! En is dat seminar dan in Australië? Gaaf zeg! Heb je ook een linkje? Ben wel even benieuwd :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn in Australië en ook in. Malaga altijd wel seminars enz. Voor Malaga vind ik het niet nodig.
      Ze worden bij bosjes gehouden. Veel zakenlui, artsen enz maken er gebruik van.
      Hopen dat ik voldoende rendement maak, want de pensioenspaarde moet volgens het U-rendement zijn.
      Als de rente 4% is en het U-rendement 2,5%, dan heb ik in ieder geval 1,5% mogelijk om kosten te maken.

      Anders moet ik loon uitbetalen en de loonheffingen voor niet AOW gerechtigden zijn behoorlijk hoog.

      Verwijderen
  3. Mooie prijs voor het appartement! Op hun web site is het nogal wat duurder; is het goedkoper om niet te reserveren en gewoon bij hen langs te gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze speciale prijzen zijn alleen in het hotel aan de receptie te krijgen. Er is een papiertje waar deze prijzen op staan.

      Het hotel is op dit moment slecht. Er was een keer kortsluiting. Het internet lag er een paar dagen uit. Enz. Op de 9e etage loopt er een behoorlijke scheur over de gang.
      Ze gaan dit jaar constructiefouten oplossen, zo vertelden ze mij. Raar dat ze dit niet in de winter doen. Het appartementencomplex wordt bewooond door eigenaren en huurders.

      Daarom weet ik nu nog niet of ik daar volgend jaar weer verblijf. En ook dat ik naar Australië wil.

      Verwijderen
    2. Hmm, het appartement klinkt al wat minder aantrekkelijk.

      Ik heb ook een vertrekregeling gekregen, maar toen was de constructie met een stamrecht bv al niet meer mogelijk. Ik ben daar niet zo rouwig om (ik betaalde nu veel belasting in 1x, maar daarna is het allemaal heel simpel en transparant), maar dit soort reisjes op kosten van de bv klinken wel leuk :).

      Verwijderen
    3. De jaarrekening is ingewikkelder dan kleinere BV's. Als ik het laat doen betaal ik altijd meer dan de normaal aangeboden prijzen. Bovendien ontdekte ik fouten. Maar drie inkomstenstromen en ze kermen dat het veel is. :-(

      Ik mag zakelijke kosten maken. Op dit moment hebt ik een Volkskrant en FD abonnement lopen. Mijn computer is tijdens mijn vakantie oo virussen gecontroleerd, of ik koop een USB stick of zo. Die mogen van de BV.
      Een nieuw aangekochte IPad moet ik zelf betalen.

      Een reis naar verweg, maar dan wel een studie in mijn geval financiën mag weer wel.

      Het saldo van rendement en kosten moet hoger of gelijk zijn aan het U-rendement. U-rendement is een rendement dat pensioenen moeten halen. Die is in januari -o,6%. Vorig jaar was het verplichte rendement +o,... Hoger in ieder geval. Of die reis, ticket, studie en paar dagen verblijf betaald kan worden uit de BV hangt af van het rendement. In maart lopen wat hogere deposito's af. Spannend. Ik moet voldoende rendement maken om kosten te kunnen maken.

      Had je jouw geld niet op banksparen kunnen zetten? Dan betaal je geen belasting.

      Verwijderen
    4. In de nieuwe afwikkeling gaat het geld altijd naar je eigen rekening (en wordt de belasting ingehouden). Je kunt wel banksparen, denk ik, om een evt. pensioengat te dichten. Maar dat is me te ingewikkeld en onzeker; daar zal wel een lijfrente van gekocht moeten worden na een tijdje. Ik heb mijn hypotheek afgelost (om box 3 te verminderen), de rest is "leefgeld", als het nodig is. Na een paar jaren laat ik mijn pensioen ingaan.

      Wat wel gunstiger is geworden is hoeveel WW je krijgt als je werk aanneemt dat lager betaald wordt dan je eerdere werk. Het loont nu altijd te gaan werken. Behalve als je een jaar lager betaald werk doet en dan weer ontslagen wordt, dan gaat je WW naar beneden.

      Verwijderen
    5. Rente is te laag, idd. Je zou een spaar BV kunnen nemen. Betaal je geen vermogensbelasting.

      Alle banen leveren minder op dan mijn WW. Lang genoe gwerkt.

      Verwijderen