zaterdag, januari 21, 2017

Onvrede in de kledingkast

'Nooit meer worden wij uit het donker gehaald. Vroeger, toen, ja, toen. Toen hingen wij al op zondagavond smetvrij te wachten op de komende week. Ja, niet allemaal natuurlijk. Wij zijn ook met zijn tienen en een week telt minder werkdagen. '

'Nou', sprak de zwarte, mij haalt ze er nog wel eens uit hoor. Ja, mij ook, zei de grijze.
'Wij bruine, rode, mosterdgele, groene, lichtblauwe, donkerblauwe colbertjasjes lijken wel  jarenlang afgedankt. We hebben er ook geen nieuwe collega's bij gekregen.  We zouden best nog wel eens willen hoor. Op een rok, of een broek, of over een jurk kunnen we best vooruit.'

De pantalon mengde zich in het gesprek en zei: 'mij laat ze ook al jarenlang hangen, terwijl ze nu al weer die spijkerbroek draagt.  Er zijn notabene meer spijkerbroeken en flodderdingen er bij gekomen.' 
'Hé pantalon, bedoel je mij katoenen broek soms?  Ben ik een flodderding? '

'Ja, dat bedoel ik,' zei pantalon.  'Je bent gewoon een flodderding en niet strak en glimmend. Echt iets voor in het weekend.'

'Nou ze draagt mij ook door de weeks. Ze haalt jullie toch ook niet meer door de weeks uit de kast. Ze haalt ons, spijkerbroeken en katoenen broek uit de kast. Gewoon dat, dus.'
Rok werd uit een lange diepe slaap gewekt door het kabaal en zei:  'Ze droeg mij op een drukke bijeenkomst, al weer lang geleden, het was er druk en lawaaierig. Ze lachte de hele tijd en ze kreeg afscheidscadeautjes. 'Zwart colbert was er ook bij. Iedereen nam afscheid van haar.'

'Dus dat is het, waarom wij het daglicht nooit meer zien zei het mosterdgele jasje. Ze werkt niet meer'.





16 opmerkingen:

  1. Zo even tijd gemaakt om bij te lezen. Welkom terug. Heerlijk dat je hebt kunnen genieten van de zon in Spanje. Helemaal als t allemaal ook nog eens weinig heeft gekost. Wij zijn nu druk bezig met de vakantieplannen voor aankomend jaar, hebben gister een caravan gekocht en gaan vanmiddag op een camping kijken waar de jaarplek net zoveel kost als een luxe camping twee weken. We gaan voor een jaarplek daar we anders ook nog stallingsgeld moeten betalen en dit nog voordeliger uitvalt. We willen het eerste jaar vooral kijken hoe het ons zelf bevalt en wellicht volgend jaar proberen te verhuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed plan. Ik hoop dat het jullie bevalt. Met een gezin is een caravan prima.

      Verwijderen
  2. Ik merk zelf dat wanneer het vakantie is mijn naar-mijn-werkkleding keurig in de kast blijft hangen en ik ook naar vrijetijdskleding grijp. En bij mij wordt die vrijetijdskleding steeds vrijetijdser : -)))).
    Merel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vrijetijdskleding had ik nauwelijks. Ik ben wel veranderd.

      Verwijderen
  3. Wat een leuk verhaal heb je er van gemaakt en zo herkenbaar . Had ik ook toen ik niet eer werkte. Bijna alles bi verhuizing naar de kringloop. Nu heb ik nog wel nette-mooi kleding maar ook die heb ik zelden aan omdat er vrijwel nooit gelegenheid voor is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. OOk mijn grote collectie oorbellen draag ik weinig meer. Eigenlijk raar want die kunnen best elke dag. Ook als ik in de tuin of aan het klussen ben toch?

      Verwijderen
    2. Schrijfopdracht van kleding in je kast. Kwamen heel bijzondere dingen uit op de schrijversacademie. Je moet er maar op komen. Verrassend.

      Oorbellen idd ook zoiets.

      Verwijderen
  4. Grappig he hoe je kledingstijl verandert, doordat je focus op werk veranderd is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe bevalt de schrijversacademie je? Op hun website zie ik een heleboel opleidingen, welke doe jij? Columns en blogs? Is het contact met medecursisten nuttig?





    Jij had al ervaring met het schrijven op deze blog voordat je de cursus ging doen. Bij sommige stukjes vermeld je dat ze een soort opdracht voor de cursus zijn, en die zijn vaak te herkennen aan een andere stijl (o.a. meer beschrijvend). Vind je zelf dat die stukjes beter zijn dan je eerdere werk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga familieverhalen en biografieën volgen. Ik begin volgende week aan laatste module van de basisopleiding

      Ik ben wat slordig of niet snel genoeg met reageren op de bbasisopleiding. Er zijn er al vele afgehaakt, maar ik ben er nog.

      Door de Schrijversacademie lees ik weer net zoveel als tijdens de lagere school leeftijd. Dat bevalt me het best.

      De laatste module bevatte personages en dialogen. Door deze module zit ik nu zonder gesloten ogen in de bioscoop.
      Zonder conflict geen verhaal. Een verhaal moet meer conflict in zich hebben dan jij en ik meemaken. Anders pakt het niet.
      Ik heb het even geprobeerd over iets softs te schrijven, maar echt, het is niets. Totaal niets.

      Verwijderen
    2. Ik herinner me een blog post over gewichtige gasten die een klacht hadden over de matrassen, daar kwamen veel reacties op. Dat soort conflicten :)?

      Verwijderen
    3. Nee, daar ga ik niet over schrijven. Onlangs stopte een andere B&B met haar werkzaamheden en schreef een boek.
      Een andere B&B heeft haar hoofdbrekens op haar website gezet.

      Er zijn voldoende verhalen in de markt.

      Verwijderen
    4. Toen ik na mijn vertrek met UWV in aanraking kwam heb ik eraan gedacht daar iets over te schrijven, maar ik vond het eigenlijk heel erg saai en niet-spannend. Niet iets wat ik zelf zou willen lezen.

      Het is moeilijk heel kritisch over dingen te schrijven als de erin voorkomende mensen dat online terug kunnen lezen.

      Verwijderen
    5. Tja, schrijven is altijd lastig. Een blog is geen boek. Er zijn meerdere uitgangspunten. Ik heb de wijsheid niet in pacht, absoluut niet.

      Verwijderen
  6. Wat leuk geschreven zeg! En grappig dat een baan kledingkeuze zo sterk beïnvloedt!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk geschreven! Zoiets komt in elke kledingkast voor. je moet er maar op komen. Ook al was het dan als "schoolopdracht" ik vind 'm erg leuk. Fijn dat je 'm hier geplaatst hebt en niet alleen maar als huiswerk hebt ingeverd. Nu kunnen wij meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen