dinsdag, januari 31, 2017

Rendement halen op je geld is geen sinecure

De finacieel planner, Gaston Hendriks, financieel planner van het jaar 2016 moet tegenwoordig praten als Brugman, om zijn klanten voor riskante beleggingsavonturen te behoeden

Iedereen is op zoek naar rendement voor zijn geld. Dat is niet voor iedereen even slim. Ja, het is bijzonder dat ik dit braaf schrijf. Ik heb het ook niet van mezelf, maar van Gaston Hendriks, de financieel planner van het jaar 2016. Hij praat soms als Brugman om zijn klanten voor riskante beleggingsavonturen te behoeden.

'Tuurlijk' zegt hij, 'aandelen heb je nodig voor rendement, maar je moet je wel afvragen, hoe groot de klap is, die je kan hebben. Bij een crash kun je zo de helft van je geld kwijtraken.
Mensen willen rendement over geld. Het geld verdampt op je spaarrekening, met dank aan de ECB.'

Ik krijg er kromme tenen van. Ondanks de grote hoeveelheid geld op de stamrecht BV, kan ik van de optebouwde rente 0,35% rente net aan mijn krantenabonnementen op het FD en de Volkskrant kunnen betalen, als ik slechts 0,35% rente krijg over 2 ton, wat €700 oplevert.
Dan mag ik geen kosten meer maken voor iets anders. Want dan ben ik de pineut.
Mijn roep dan ook: 'Ik wil rendement'.

De financieel planner gaat verder: 'Ik heb de laaatste jaren veel mensen een pandje zien kopen, of een familiebank zien opzetten en ook weer verkopen en opheffen. Het is meer heisa dan ze dachten.'

Mijn broer, de ex-inspecteur belastingen, heeft tegen mij de oren van het hoofd gepraat, zodat ik niet ging beleggen. Graag wilde ik destijds, rendement halen door op de Rabobank een vijftien jarig 4% deposito te nemen. Maar dat wees hij ook af. Ik werd moedeloos, want ik wilde rendement en hij wees alles af. We kregen onmin. Vervolgens stopte ik het geld in deposito's op privé bankenen. Nu moppert de belastingdienst en heb ik nog steeds niet mijn eerste definitieve aanslag. Alhoewel de overwaarde op mijn huis hoog genoeg is, voldoet de lening aan de voorwaarden. Het geld staat in een BV, ik draag geen vermogensbelasting af, maar vennootschapsbelasting.

De financieel adviseur vindt de aandelen momenteel erg hoog staan. Hij vindt het niet juist om nu te gaan beleggen. Tja, ik ken er nog wel een paar. Als ze laag staan, moet je bang zijn, dat ze niet gaan stijgen, maar sterker dalen. Staan ze hoog heb je de rit gemist, en kan je niet kopen, omdat je de rit gemist hebt.

Als je gewoon privé geld hebt, moet je minstens 2,5% rendement maken en daarbij de kosten van beleggen en/of vermogensbeheer bij op tellen. Je zit dan al snel op een noodzakelijke 3,5%.

Samengevat:
Vastgoed is lastig voor de meeste mensen en een familiebank is goed voor een kortdurend rendement.
Beleggen is altijd wat. Het is risicovol. Te veel risico voor de meeste mensen.
Sparen op bankrekeningen levert niets op.

Vervolgens moet je dan minstens jaarlijks een rendement halen van 2,5% om je vermogen in stand te houden.

Dan zijn we weer bij af: 'Als je geschoren wordt, moet je stil zitten.'

Kan iemand Draghi van de ECB de laan uit sturen en de geldkraan van de ECB dicht draaien? Please? Probeer ik alles op alles te zetten om te investeren in garageboxen. Geloof me, dat is niet eenvoudig Ik heb al twee keer nul op het request gekregen. Drie keer is scheepsrecht. Nog één keer te gaan.

Vanaf 17 januari probeer ik de Nationale Nederlanden zover te krijgen om mij een zakelijks spaarrekenng te regelen. Het komt zeker goed. Echt ooit. Misschien wel als die kredietkraan helemaal dicht gedraaid is.



3 opmerkingen:

  1. reken er maar niet op dat dat snel gaat gebeuren.. dan gaan er hele landen failliet waarschjnlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De garageboxen, is dat als investering, en ga je die dan verhuren? Of puur om later met winst te verkopen?

    BeantwoordenVerwijderen