vrijdag, januari 20, 2017

Te ruim begroot op vaste lasten, geld over

Een fijn gevoel is dat, als je te ruim begroot.  Omdat ik gewoon 1/12e van alle kosten begroot plus een bedrag voor onverwachte kosten, heb ik nu ongeveer €1000 over.
Mijn vaste lasten begrootte ik op maandelijks  1600, jaarlijks 19100 inclusief maandelijks reserve onderhoud van €300. Verbruikt heb ik €18000.

De zorgkosten, ik heb het hoogste eigen risio. Ik begroot dat eigen risico, voor het geval dat, maar ik heb het niet nodig gehad.
Ik heb dit jaar minder uitgegeven aan vitaminen en bezoeken aan de NTTT arts, dus dat geld heb ik wel begroot, maar niet uitgegeven.

Hier stond de begroting van de vaste lasten voor 2016 en ik heb hem ook onderaan weergegeven.

In deze begroting nam ik niet de kosten van de boot mee. Maar omdat de uitgaven nogal meevielen, heb ik toch veel kosten, zoals benzine gewoon van de vaste lasten betaald.

Na aquarobics, drinken we vaak koffie. Eerlijk, het koffie drinken duurt vaker langer dan de aquarobics. We betalen om de beurt. Dit jaar is het mogelijk om een kaart te kopen voor koffie. Dit maakt de toch al redelijk geprijsde koffie nog voordeliger. Deze kosten zag ik altijd als privé kosten. Ik betaalde ze nu lekker van de vaste lasten rekening. Sinds de zomer ga ik naar Basic Fit. Deze kosten had ik niet begroot, maar kon ik vrolijk betalen.

De kosten voor de autobeurt begroot ik altijd op 500 euro. Ik was dit jaar 426 euro kwijt voor twee jaar onderhoudsbeurten.  De beurt voor 2015 betaalde ik in januari en door mijn lange vakantie betaalde ik de eerste APK beurt in december. Twee grote beurten en nog geld over.  Ik begroot ook kosten voor ParkLine. Maar ik bleef er weer ver onder.

De kosten voor de scooter waren €30 hoger dan begroot, maar dat is peanuts.

De vakantiekosten waren een paar honderd euro lager dan begroot.

De begrote kosten voor onderhoud waren €1211 hoger dan begroot. Ik had ruimte genoeg op de spaarrekening. Gelukkig.  Vorig jaar heb ik de vloer geïsoleerd. Met de kou van dit seizoen, heb ik slechts 611 m3 gas verbruikt. Wat is het snel warm en wat is het gasverbruik minder, ondanks de kou. Comfort en minder verbruik. Ik ben de beroerdste niet. Ik zet de verwarming zonder schroom gewoon op 21 graden 's avonds.
Door mijn zonnepanelen verwarm ik met econoheats bij. Niet altijd, maar toch.
Het huis is geschilderd en nog veel meer onderhoud.

3 opmerkingen:

  1. Op dit moment is je bericht slecht leesbaar, dat komt omdat Mariimma je weblog blokkeert met een foto met euromunten.

    BeantwoordenVerwijderen