vrijdag, januari 27, 2017

Voortaan ga ik naar de haarstylist.

Heads academie
Het doet me een beetje pijn. Mijn goede kapper waar ik jaren en jarenlang naar toe ging. Spotgoedkoop en hij knipt goed. Ik stoot hem het brood uit de mond als ik niet meer naar hem ga. Vanaf nu ga ik naar de haarstylist. Gewoon omdat ik het verdien. Goodbye aan die gewone kapper.
De door jongeren gerunde Delftse haarstylist is hip en trendy. Ze noemen zich Heads en nog wat..:-))

In Delft op de Molslaan kwam ik alleen in de zomer op weg naar de terrasjes aan de Beestenmarkt. Maar nu heb ik een boot en ik kom daar niet veel meer. Eigenlijk was ik aan de wandel naar de SNS bank, die er niet meer zat, zo bleek.
Kom ik daar de haarstylist tegen. Uithangbord voor de deur. Voor 7,50 knippen en voor 7,50 verven. Binnengestapt en na even rond gekeken te hebben, besloten dat ik het ging proberen, de volgende dag.
Hierna dacht ik: 'Naar de kappersacademy. How low can you go'. Wat een zielige toestand.'

Donderdagmiddag twee uur stapte ik binnen. Ik nam plaats op de bank en kwam in gesprek met een man en die al langere tijd klant is. Soms is hij het onderwerp van een examenkandidaat. Hij vindt het daar leuk.
Ik vroeg: 'zeggen je vrienden wel eens iets over je haar, of zwijgen ze'.
Hij keek vreemd op en ik realiseerde me mijn fout. Dus zeg ik: 'O ja, dom, mannen maken nooit opmerkingen over het haar van mannen.' Domme ik.
Vrouwen, krijgen meestal wel alles te horen over hun uiterlijk. Eva Jinek kan dat beamen. Knappe vrouw met hersens, dus ja, moeilijk.

Ik kwam aan de beurt. De docente en de kapster bespraken samen met mij mijn haar.
'Weet je zeker dat jouw kapper goed is? Als jij het langer wilt laten groeien, dan gaat dat met deze coupe niet lukken. Er is links en rechts een kleine oneffenheid. Bovenop zijn allemaal laagjes, en daardoor heb je aan de achterkant een matje. Wil jij dat?' De spiegel toonde me wat ze bedoelden. Nee, een matje, dat is niks voor mij. 'Er moet een groter stuk van af aan de achterkant.'
Ze wilden ook nog weten of ik mijn haar stylde. 'Ja, ik föhn na het wassen mijn haar, maar ik doe dat niet dagelijks.'

Kortom, aan de achterkant is er nu een groter stukje af, waardoor het haar ronder kan groeien. Ik heb nu in een bob lijn.
'Alweer een bob lijn' zeg ik. Mijn hele leven heb ik een bob lijn.' De docente en kapster waren oprecht en ik zei 'ok', doe dat maar.' Ik vreesde een te korte kop met haar.

Mijn haar werd gewassen, geknipt, verstevigd, Arganolie aangebracht, geföhnd . De docente kwam weer langs en gaf nog wat advies. Mijn pony (niet die uit Slagharen) werd gegrepen en op de juiste lengte gebracht.'
De wat saaie boblijn werd naar buiten geföhnd, wat minder meutig staat. Ik was tevreden en de kapster maakte met mijn Iphone wat foto's tegen een witte achterwand. Eindelijk wat goede foto's.

Mijn thuiskapster even verderop, verft sinds een paar jaar mijn haar, met mijn kappersproducten voor €10. Zij verhoogde haar prijzen dit jaar tot €12. Want ja, alles wordt duurder, niet waar....? Ik was het zat. Mijn inkomen gaat niet omhoog. De Delftse kapper vertelde me, dat het €7,50 kost plus materiaal, totaal €10 inclusief highlights als ik dat wil.

Ik haat lang in de kappersstoel zitten. Nu ik niet meer werk, heb ik er minder moeite mee, maar mijn lol is het niet.   

9 opmerkingen:

  1. Toen ik nog veel tijd had, ging ik ook naar de kappersvakschool. Professioneel geknipt en geföhnd voor weinig geld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan ik me voorstellen.
      De studenten aan deze school hebben de basis al ruim achter de rug. Hier wordt opgeleid tot barbier, of tot stylist, make up voor artiesten enz.
      Het is mooi gelegen aan de gracht.

      Verwijderen
    2. Als Janne toch begint, er zijn meer foutjes:
      geföhnd ipv gefóhnd
      zwijgen ipv wijgen
      lengte ipv lenge

      Verwijderen
    3. Volgens mij heb ik nu alle foutjes hersteld.

      Verwijderen
    4. Er staat nog wel:
      en ik zij 'ok, doe dat maar.' Ik vreesde een te korte kop met haar.

      Verwijderen
  2. Ik zit ook wel eens als model op de kappersschool. Mijn haar geknipt en de leerling heeft weer een opdracht volbracht. Zo hebben we er allebei wat aan!

    BeantwoordenVerwijderen