maandag, februari 27, 2017

Afgekeurd voor klussen

Schilderen en deurkrukken bevestigen is appeltje eitje, toch?  Onlangs is al het binnenhoutwerk geschilderd en de deuren van nieuwe krukken voorzien.
Ik schuurde en hij schilderde. Zo dus.

Hij plaatste ook nieuwe deurkrukken.  Tevreden. Het verfwerk is gedaan. Niet perfect, maar goed genoeg, schreef de amateur.
De deurkruk naar mijn slaapkamer hield het snel voor gezien. Ik dacht dat er kleine schroefjes in moesten. De klusser had mij voor kleine schroefjes naar de bouwmarkt gestuurd. Hij vertelde dat het voor de deuren was.  Dat klopte. Vandaag bleek dat die schroefjes voor opzetsloten waren geweest. Een opzetslot werkte niet meer. Het 'lukte' mij wonderwel om het dekplaatje van het opzetslot er weer op te zetten.  Ik wist vorige week nog niet dat deze schroefjes niet voor de deurkrukken waren geweest. Toen één kruk los kwam, pakte ik wat van die nieuwe schroefjes en schroefde ze er in. Klasse schreef ik.




De volgende dag zat de deurkruk van mijn slaapkamer weer los. Wat telefoongesprekken en een ritje naar de bouwmarkt volgde. Met een nieuw pakket deurkruk naar de servicebalie. Daar open gemaakt. Twee nieuwe trekschroeven of zo terug.
Ik dacht dat ik het nog wel een nacht kon redden, zonder goed sluitende deur. Niets bleek waar. 's Nachts moest ik naar het toilet en slaapdronken trok ik de deur dicht. Dicht ja, als in niet meer te openen.
De volgende ochtend werd ik gered. De avond daarvoor had ik twee Marktplaats klussers (M-V) gevraagd te helpen. De klusser, een man, die het eerst reageerde, een gulle lach en heel veel ervaring zette de  kruk vast aan de deur. Een andere deur die telkens los schoot, kon hij vast zetten, door het slotgat uit te schaven. De deur was wat krom.

Twee weken bezig om het kattenluik te vernieuwen. Het wit was geel en het luik zelf was gebroken. Het luik heeft nog steeds dezelfde maat. Maar het tussenstuk ontbrak in de nieuwe versie. Dat heb ik hersteld met houtplamuur en verf. De schroeven, kreeg ik niet  door de uitsparingen van het kattenluik. Het lukte mij

Het toppunt was vandaag. Onlangs had ik voor de derde keer in 8 jaar een koelkast gekocht voor op de gastenkamer. De vorige maakte teveel herrie. De laatst-vorige was te vaak op standje maximum gezet en dat is niet bevorderlijk voor de levensduur.
Ik kocht een koelkast met 35 dB geluid. Het ding heeft nu drie nachten gedraaid. Toen viel het kwartje. Bij de Akoestiekwinkel kocht ik vrijdag geluiddempers.  Ik had alleen nog een stalen dunne plaat nodig en een mes. Die plaat heb ik nu. Die moet ik doormidden laten zagen bij een metaalhandel.

Het mes kon ik alleen uit de verpakking krijgen door een schroef los te draaien. Gelukt! Hierna volgde het vast maken. Niet gelukt! Naar de bouwmarkt. De servicebalie en een kassamedewerker kregen het wel voor elkaar.
Als de plaat bij de metaalhandel digitaal doorgezaagd is kan ik het plaatsen onder de koelkast. Hierna zal ik het spul snijden en met dubbelzijdig tape plakken. Hierna moet  het fluisterzacht zijn........

niet.Ik zette het vast met tape.  Bij de bouwmarkt lukt het wel gedeeltelijk. Dus ik dacht dat het mij zou lukken. Deze man kwam, zag, schroefde het luik vast.

Mijn conclusie?  Wat moet je vaak naar verschillende winkels om een klus te klaren. De man die vorige week wat klusjes snel oploste voor de juiste prijs, daarvan hoop ik dat hij mijn vaste onderhoudsman wordt.
Mijn vorige onderhoudsman is 40 kilometer verderop gaan wonen, gaat trouwen en doet veel grote klussen.

Het programma op RTL addicted to rehab. Een vrouw die oude huizen opkoopt en opknapt doet vaak alleen vloeren vernieuwen, beitsen, kasten schuren en beitsen, en wat ander licht werk. Ik zie haar nooit te moeilijke klussen doen.
Mijn conclusie. Simpele klusjes, ok. Moeilijke klusjes niet meer. Nooit meer. Totaal ongeschikt.

12 opmerkingen:

  1. Ik heb ook 2 linkerhanden. You tube is mijn grote vriend. Veel klussen kijk ik af van filmpjes van handige klussers. Sommige dingen lukken inderdaad gewoon niet :(
    In mijn familie zitten wel een paar handige klussers. Als ik jarig ben vraag ik hun geen cadeau maar een klusje in huis te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. YouTube is geweldig. Mooie verjaardagscadeau' zijn dat.

      Verwijderen
  2. Troost je, ik werk bij een bouwmarkt en krijg elke dag mensen aan de balie die "simpele" klusjes niet voor elkaar krijgen.Ik vind het altijd weer fijn als ik mensen dan op weg kan helpen. Dankbaar werk, dus kom maar langs als je ergens niet uitkomt, we denken graag met je mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou de plaat diagonaal laten doorsnijden ipv digitaal :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi stukje! Ik heb ook echt twee linkerhanden. Mijn vader is heel handig, die heeft wel eens een huis zelf gebouwd en zelf alles aangelegd. Ik kan nog geen lijstje recht ophangen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sommige mensen hebben echt de drive. Jouw vader bijv.

      Verwijderen
  5. Mijn man heeft een eenmansklusbedrijf. Het komt vaak voor dat mensen hem inschakelen voor "dagelijkse" dingen. Ik vind dat wel logisch en hij doet het met plezier. Het varieert van Ikea-meubels in elkaar zetten tot gordijnrails ophangen of een lichtschakelaar vernieuwen.
    Als het je dagelijks werk niet is, heb je vaak ook niet de goede spullen er voor in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijne man heb je. Een stopcontact aanleggen is echt een dingetje.... lastig.

      Verwijderen
  6. Hahaha.... ik lach je toe hoor. Wij zijn met de laatste klussen in huis bezig. Veel geleerd. Veel gescholden. Gelukkig zijn we nog bij elkaar ;) want wat een tijd, geld en energie kost dat klussen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het heeft een tijd geduurd. Lastig wonen in een rommelig klushuis. Jouw vader is handig. Heeft jullie vast veel geleerd. Ik bagatelliseer niet hoor. Absoluut niet.

      Verwijderen