dinsdag, februari 14, 2017

De OV-chipkaart verlengen of vernieuwen €7,50

Soms denk ik wel eens, waarom heb ik een OV-chipkaart?  Mijn liefde voor het openbaar vervoer is niet hoog. Die enkele keer dat ik er gebruik van maak gaat er ook altijd iets mis. Serieus.

Bijvoorbeeld de bus -shuttle van het P&R Meijersplein naar vliegveld Zestienhoven.   Eerst was er een gratis bus. En toen niet meer. Maar het bordje en op de OV app stond die nog. Ik heb lang gewacht, want echt hij zou komen. Mijn OV-chipkaart had ik niet bij me. Want gratis shuttle, geen OV chipkaart nodig.

Afgelopen keer op Zestienhoven had ik veel bagage meegenomen. Wachten op de kofferband. Kwam ik aan bij de bushalte. Ik stond er samen met een Amerikaan om half 12 's avonds  De bus kwam, maar die ging niet naar het P&R Meijersplein.  Hij reed naar Rotterdam.
Daarna verscheen er constant een wel niet berichtje over de volgende bus en daarna een tekst waaruit ik kon opmaken dat ik die twee kilomer met mijn bagage moest gaan lopen. Het was best te doen, als je van een hagelbui houdt, onderweg. Maar ja, de taxi bestaat ook, en die leverde mij dicht bij mijn geparkeerde auto af.
'€9,70 mevrouw'
'Alstublieft €10 en laat u de rest maar zitten'.
Kennelijk was er door het extra bochtenwerk wat meer kilometers bij gekomen. In Spanje zijn de taxi's heel betaalbaar, maar ik was weer in Nederland.

Iedere vijf jaar verleng ik mijn OV-chipkaart voor €7,50 en ik maak sporadisch gebruik van het OV. Misschien moet ik de enkele keer dat ik gebruik maak van het OV een uur kaartje van €3,00 betalen. Veel voordeliger.

De productiekosten zijn €0,88 per kaartje. De kaartjes worden per post verzonden. Stel dat ze geen deal hebben bij Post.nl dan zijn ze nog eens €0,75 kwijt. Voor mij staat vast dat er wel een deal is. Hoeveel dat is is onbekend.

Maar komend jaar zal ik een aantal keren naar Amsterdam moeten voor mijn studie. Dan is die OV-chipkaart nodig voor in de trein.

Openbaar vervoer is fijn, maar ik snap er soms niks van.

10 opmerkingen:

  1. Ik gebruik de kaart dus ook hoogst zelden.
    Als kaart verlopen is of je wilt hem niet meer gebruiken dan moet je 1 euro betalen voor het terugkrijgen van je tegoed wat nog op je kaart staat.
    Ik heb hem dus laten verlopen, evenals de kaarten van mijn kinderen.
    Ik stop ermee. Voor mij geen OV meer voorlopig.
    Vorig jaar reisde ik met de 1 x met de trein. Toen kocht ik gewoon een kaartje op het station.
    Kwam laatst nog een strippenkaart tegen. Was echt niets mis mee hoor. Goede oude tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de tip. Ik dacht dat je alleen een kaartje kon kopen met de OV chip kaart, of dat je vooraf een Kruidvat kaart kon kopen.

      Verwijderen
  2. treinkaartje kun je uit automaat halen of online kopen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In maart krijg ik mijn nieuwe OV kaart. Bijzonder dat een kaart maar 5 jaar geldig is. Terwijl er op wat extra rimpels na weinig aan mij en mijn pasfoto veranderd is :) Ik ben benieuwd hoe het gaat met het saldo dat er nog opstaat en de kosten voor de kaart. Ik laat mij verrassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om weer eens een blog van je te lezen. Welke studie volg je?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt ook wachten met het verlengen van je OV-chipkaart totdat je daadwerkelijk weer gebruik gaat maken van het OV, dat scheelt bij mij behoorlijk. Als het kan maak ik eerder gebruik van de businesskaart van mijn werkgever.

    BeantwoordenVerwijderen