dinsdag, februari 28, 2017

De prijs van bio eten

Foodlog schreef een blog op 13 februari dat lidl de Eko supermarkten de stuipen op het lijf jaagt. Vanaf begin februari heeft Lidl het assortiment met 60 bio artikelen uitgebreid. Na AH en Jumbo is zij de derde grootste supermarkt in Nederland.  Foodlog beweer dat de biologische producten meestal behoorlijk duurder zijn dan de reguliere producten in Ekoplaza en Natuurwinkels.

Ik kopieer van Foodlog de volgende voorbeelden:
'Lidl biedt organic thee in 5 soorten, voor €0,99. Bij Ekoplaza troffen we een groot bord op staat: 'aanbieding thee, okay, van Simon Levelt €1,79. De gewone organic thee kost €1,19.
Ahornsiroop is bij Lidl €3,59 en bij Ekoplaza €6,79.
Voor muesli met fruit of chocola moet je bij Lidl €2,59 neertellen. Bij Ekoplaza €2,99.
Biologische zilvervliesrijst is bij Lidll €1,29. Bij Ekoplaza staat het voor €2,29 - €4,29 in het schap. Quinoa dan. Lidl rekent €2,60 voor 300 gram. Ekoplaza €3,59.

Een mooi ijkpunt is altijd, wat kost een kilo bloem. Bij Lidl neem je biologische tarwebloem of -meel mee voor €0,99 ongeacht of je naturel, half volkoren of volkoren wil hebben. Speltmeel of -bloem reken je af voor €1,99. De beide meelsoorten kosen bij Ekoplaza respectievelijk €1,79 en €3,29.
Olijfolie, een halve liter organic neem je bij Lidl mee voor €3,39, bij Ekoplaza voor €4,99. Bij lijnzaadolie is het verschil nog groter. Lidl vraagt €1,99 voor een kwart liter. Ekoplaza €3,89.  '


Aangespoord door 'Meer geld Minder Stress' 'Hoe vind je de goedkoopste supermarkt' en het blog van Foodlog, maakte ik een lijstje van mijn groenten bij Jumbo en toog naar de Lidl. Mijn verwachtingen waren hoog gespannen. Nu, nee, nu zou ik enorma besparingen bereiken.  Niks meer pick up Jumbo, maar gewoon shoppen bij Lidl.  De ontgoocheling was groot.









Wat Jumbo Lidl Verschil

500 gr Pastinaak 1,68 1,69 -0,01

250 gr champignons 0,79 0,79 0,00

1 kg bio witte kool 1,28 niet


1 kg bio winterpeen 1,38 1,29 0,09

Spitskool 1,39 1,39 0,00

500 gr broccoli 1,29 0,99 0,30

1 kg zoete aardappel belicious 2,39 niet


Prei per stuk 0,59 0,59 0,00

500 gr verse spruiten 0,94 0,86 0,08

250 gr cherry tomaatjes 1,45 2,49 -1,04

Verse basilicum 1,59 0,99 0,60



Totaal 0,02






7 opmerkingen:

  1. Dat verschil is inderdaad minimaal zeg. De Jumbo doet het dan eigenlijk heel goed dus. Van de Lidl had ik lagere prijzen verwacht....

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je heel gericht boodschappen doet, kun je iets meer besparen

      Verwijderen
  2. Daarom is het ook handig, als je daar kans voor ziet, bij meerdere supermarkten te winkelen. Ik kijk altijd naar de aanbiedingen van Dirk, AH, lidl en soms Jumbo. Ik kies wat ik wil eten uit de aanbiedingen en dat koop ik dan. Soms, zoals fruit, in grotere hoeveelheden als het nog onrijp is, of wat langer kan liggen. Het is zoiezo een handige tactiek te eten wat er in de aanbieding is en niet iets te kiezen en dat dan maar gewoon te gaan kopen. Uit de aanbeiding eten heeft nog een voordeel, het is (bijna) altijd seizoensgroente en vaak van dichtbij. Ik eet maar deels bio want heb niet zo'n angst voor gewone groente. De gezondheidswinst is altijd nog groter dan wat je aan giffen binnenkrijgt. Nederlandse groente/fruit is daarbij de beste keus omdat hier gewoon het minste gespoten wordt, las ik pas ergens. Ik heb helaas geen bron.
    Wellicht is aanbiedingeten geen goed idee voor fe kieskeurige eter want je keuze is iets beperkter, maar met varieeren in de bereiding ervan vind ik mijn eten eigenlijk nooit saai. Maar goed, ik heb ook geen moeite met twee dagen hetzelfde eten ondat ik eigenlijk altijd grotere hoeveelheden kook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nederlands eten smaakt vaak beter. Is verser, zeker van het seizoen.

      In dit geval ging het over de stelling van foodlog een heel bekend en gerespecteerd blog.

      Ik doe tegenwoordig bij pick up van Jumbo mijn boodschappen. Fruit koop ik bij voorkeur bij de Turk. De melk haal ik bij de boer. De markt vind ik gezellig, maar soms kom ik er niet aan toe. Meestal omdat ik mijn prioriteiten anders stel.

      De kaas doe ik regelmatig bij Jumbo, maar kaas van de kaasboer vind ik lekkerder.

      Verwijderen
  3. De Jumbo hier in Tilburg is een regelrechte ramp, lege vakken.
    Winkel personeel die rustig zegt bio rookworst dat hebben wij nooit verkocht :-s...duuuhhh raar dat ik ze wel hier heb gekocht.
    Zou ik liegen dan misschien.
    Bio eten wij ook en meestal kom ik uit bij de AH en de EKO, markt en Lidl en soms bij de Jumbo.
    Als ik geluk heb en het vak niet leeg is dan anders komt het in de avond binnen of anders morgen ergens.
    Nee het is mijn zaak niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik koop via de pick up service. In mijn gemeente is er geen Jumbo. Als ik soms iets bij wil kopen in de winkel, dan blijkt dat die artikelen niet in de winkel te koop zijn.

      Online heeft meer producten. Heel soms is een product niet te verkrijgen.

      Het is natuurlijk ook het wisselend personeel.

      Verwijderen
  4. Wij hebben zowel Jumbo als de Lidl. Bij Jumbo zijn deze verser en het ziet er allemaal beter uit. De Lidl is in groenten en fruit niet goedkoper, en zij volgen direct de prijzen van Jumbo. Gaan de sinaasappels bij Jumbo in de reclame dan liggen ze voor dezelfde prijs bij Lidl. Is de reclame bij Jumbo afgelopen dan gaat bij Lidl de prijs ook weer omhoog. Ik koop dan liever bij Jumbo, daar kan ik zelf de prijs scannen, bij Lidl worden bij ons aan de kassa veel fouten gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen