maandag, februari 13, 2017

Een sprankje hoop voor spaarders

In deze barre tijden ben ik bereid om me aan een strohalm vast te houden. Hoop doet leven. De inflatie in januari is gestegen tot 1,7 in Nederland en 1,8% in de Eurozone. Deze inflatie komt heel dichtbij de door de Europese Centrale Bank (ECB) gewenste 2%. Dat zou zomaar kunnen betekenen, dat de ECB, indien de inflatie blijft stijgen, dat het digitaal geld geld weg smijten om de inflatie op te krikken stopt.

Mocht de ECB eindelijk stoppen met deze idioterie, dan wordt het geld van spaarders interessanter. Dan kan het zomaar zijn, dat de rentestijging nabij is.

Enkele banken hebben  de spaarrente zonder voorwaarden  verhoogd voor particuliere spaarders:

0,75Regio BankEigen Huis Sparenja
0,70KnabKwartaal Sparenja
0,60ASR BankInternet Spaarrekening
0,60RabobankGeneratieSparenPlusja
0,55NIBC DirectInternetspaarrekening
0,55ABN AMRORoyaal rekeningja
0,55LeasePlan BankInternetsparen (0.55% 


De zakelijke spaarders zijn nog even de pineut Dit is het hoogst haalbare nu.
%BankSpaarrekening
0,40DHB BankVoorspoedrekening Zakelijk


Het U-rendement dat pensioenverzekeraars hanteren voor lijfrente verzekeringen was in januari -0,6% en in februari 0,00%. (U-rendement)

De laatste 10-jarige staatslening werd  op 6 februari binnen een uur volgeschreven met een rente van 0,71% Ik was toen nog hoopvol. Zou de bodem bereikt zijn, vroeg ik mijn broer?  'Weet niet' was het antwoord.  Tja, ik weet het ook niet.  (bron FD)  Waarop ik reageerde, dat de weg omhoog nooit één rechte lijn is,

Drie banken verhoogden afgelopen week de hypotheekrente. De ING, Rabo en SNS als reactie op de kapitaalmarkten.


Met al deze goede berichten zou de rente vanaf de bodem omhoog komen. Eindelijk.

2 opmerkingen: