zaterdag, februari 04, 2017

Eindfactuur Energie viel reuze mee

Energie Direct voorzag mij het afgelopen jaar van stroom.  Oxxio neemt de levering over.
Ik ben niet ontevreden over het verbruik. Totaal betaalde ik  €210 euro en dat is €17,50 per maand

Energie Direct bracht mij 1 kWh en 597 m3 gas in rekening .

Ik betaalde 12 x €50 = €600
Ik ontving aan overstapbonus €265
Ik ontving terug vanwege teveel betaald  €125

Om mijn energieverbruik zo omlaag te krijgen heb ik het nodige gedaan. Ik heb niet in een woonmantel gezeten, of anders. Mijn huis heeft energielabel C.

Wat ik wel deed, was acht zonnepanelen die ik in 2013 liet plaatsen en begin dit jaar liet ik de vloer isoleren met EPS.
Deze isolerende maatregelen kosten geld. Toegegeven. Maar ik pluk er nu de vruchten van. De isolerende vloer maakt het behaaglijk. Voordat ik extra isoleerde had ik altijd koude voeten en zelfs kuiten. Een vloerkleed bliefde ik niet, dat kost teveel werk.

Zonnepanelen en isoleren, is het enige dat echt jaren meegaat, zonder dat je het hoeft te vernieuwen. De omvormer moet iedere tien jaar worden vernieuwd. Dat wel, maar dat kost de hoofprijs niet.
De isolatie kostte €2.500 maar is het iedere cent waard.  Behaaglijk.

De snelkookpan gebruik ik vrijwel dagelijks. Ik heb geen vaatwasser en geen wasdroger. In mijn vorige keuken had ik wel een vaatwasser, maar ik maakte er weinig gebruik van.
Mijn halogeenlampen heb ik jaren terug vervangen voor led lampen. Een lamp heeft een energieslurpende daglichtlamp. Toen ik werkte had ik dringend behoefte aan daglichtlampen. Je slaap er beter door. Het is geen gezellig licht. Ik ga hem niet vervangen als deze kapot gaat.Bij een overschot van dagstroom zet ik de Eonoheat warmtepanelen in.

Dat het niet behaaglijk was, begon me pas op te vallen, nadat ik thuis kwam. Het is niet zozeer dat je meer energie verbruikt als je thuis komt. Je begint je huis op te knappen.

Op dit moment ben k klant bij Oxxio. Ik verwacht niet dat mijn eindfactuur lager is dan afgelopen jaar. Om te beginnen heb ik nu een lagere overstapbonus. Ik ben benieuwd.

3 opmerkingen:

  1. Volgens mij had je dat al een keer geschreven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerlijk? Ik ben zo blij er mee, dat ik dat vergeten ben.

      Verwijderen
  2. Goed bezig hoor, wij doen wel enorm ons best om gas verbruik en electra in binnen de perken te houden. Maar met een huis van label G (bouw jaar oud) stook je je toch een slag in de rondte als het koud is, ondanks dubbels glas, nieuwe tochtstrippen, nieuwe dakisolaie en het laag houden van de temperatuur.

    BeantwoordenVerwijderen