dinsdag, februari 21, 2017

Huren in de vrije sector is superduur

Heel veel mensen vallen tussen wal en schip. Voor huur in een sociale sector woning verdienen ze te veel en voor kopen verdienen ze te weinig.
Om een indicatie te geven van de stijging van huurprijzen de vrije sector kom je op 8%. De kleinere appartementen in grote steden worden tap duurder. In Utrecht steeg de prijs per m2 zelfs met 20%.

De man die mij hielp met het schilderen van deuren, klust voor een huisjesmelker in een upcoming buurt. De huisjesmelker koopt huizen op en hij knapt ze op. Je kent het wel, een likje verf, een vloertje, het toilet en de keuken verbeteren.

Om deze groep mensen te bedienen, zijn in de upcoming wijk in Rotterdam, huisjesmelkers actierf.
Ze kopen woningen op alle mogelijke manieren op voor minder dan de Funda vraagprijs.  De Funda vraagprijs is gemiddeld €113.000.
Na het totale opknappen worden deze huizen verhuurd voor een gemiddelde prijs van €1000 per maand.

Wat een prijzen, denk ik. Wat een prijzen, om in die wijk huren te betalen van €800 tot €1200 per maand.  Is dat voor een alleenverdienende nog wel op te brengen?

19 opmerkingen:

  1. Ik heb in zo'n zelfde wijk in Rotterdam in 2013/2014 ons oude appartement ook tijdelijk verhuurd voor 800 euro in de maand. En ze stonden in de rij, echt waar.
    Blijkbaar is het te betalen dus.. anders zou het niet verhuurd worden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dat was nog in 2013/2014. Je zou nu meer kunnen ontvangen. Maar ook veel meer zorgen.

      Verwijderen
  2. In mijn buurt word er voor 1450€ exc verhuurd, en er is geen leegstand. 54m2 ik woon in een achterstandswijk in Amsterdam. Je kan in mijn stadsdeel nog voor rondom 155000€ kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onvoorstelbaar. 54m2 voor zulke bedragen. Hoeveel achterstand moet je hebben, om dit te kunnen betalen.

      Verwijderen
  3. Bruto rendement van ongeveer 10% op huurpandjes, lijkt aardig te kloppen met wat wij zelf ook zien. Zitten al te kijken naar nog een pandje, alleen die financiering he? Dat blijft de uitdaging!
    Over dit soort dingen moet je ook niet klagen, je moet er proberen gebruik van te maken! Is je snelste ticket naar FO.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar 10 procent bruto. Tjonge. Vind je de huurbescherming niet lastig? Is dat met een aangepast contract te omzeilen?

      Mijn ouders en broers wilden daarom en onderhoud nooit meer verhuren

      Verwijderen
  4. De crux zit hem erin dat die 10% geldt als je alles zelf zou financieren. Ga je kijken met een vastgoed hypotheek/persoonlijke lening van 4-4.5% rente (voor 70% van de marktwaarde) dan gaat je rendement of eigen vermogen al flink omhoog natuurlijk. Daar zit dan ook de winst!
    Lastig? Nee hoor, zorgen dat je een goede vastgoed manager hebt die goed kan selecteren. Dat scheelt heel veel kopzorgen.
    Tegen huurbescherming kan je contractueel niks doen, daar zit je gewoon aan vast. Maar met goeie huurders is dat ook helemaal geen probleem. Je moet de energie er ook aan de voorkant instoppen, de rest gaat dan veel makkelijker met minder stress. Maar risico blijft er altijd natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt goed. Heb je iemand die het onderhoud voor je regelt?

      Verwijderen
    2. We zijn goed bevriend met een aannemer. Eventueel klein werk doen we zelf.

      Verwijderen
    3. Een goede onderhoudsman en aannemer, die afspraken nakomt en wederzijds natuurlijk is goud waard.

      Kleine klussen zelf is prima.

      Vannacht ben ik ingesloten geweest in mijn slaapkamer, omdat de deurkruk niet zo goed geplaatst was, als ik dacht. Vanmiddag was de onderhoudsman er.
      Gisteren ook nog met de buurman aan het werk geweest.
      Ik was er na aan toe om voor eeuwig de handdoek in de ring te gooien.

      Verwijderen
  5. Wow hier in Belgie is het toch allemaal anders geregeld hoor: de prive huurmarkt is veel groter dan de sociale huurmarkt. Er zijn ook gewoon minder huurders want de Belg heeft een baksteen in de maag :-) Dus als je je richt op kleine panden van 40-80m2 om te verhuren, zit je meteen met een bepaald publiek huurders die geen woning kunnen kopen wegens te jong/te oud/te weinig geld/geen werk. Een redelijk groot risico op wanbetalers zeg maar.

    Ik denk dat de verhouding huurprijs/woning hier in Belgie beter is dan in Nederland. In de private markt wordt het prijsniveau bepaald door vraag en aanbod. Als je te duur verhuur, krijg je geen huurder.
    Alleen zouden ze wel eens iets moeten doen om de verhuurders beter te beschermen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Belgen bouwen. Dat komt dus door de kleine sociale huurmarkt

      Verwijderen
  6. Het zorgelijke is: blijkbaar is er aanbod aan zeer betaalbare (in mijn optiek) koopwoningen, maar kunnen de "huurders" hiervoor geen hypotheek krijgen. Ze worden dan wel geacht om rond de 1000 euro per maand op te hoesten aan huur. Huh? Daar is iets raars aan de hand. Het geeft volgens mij vooral aan dat er een schreeuwend tekort is aan (sociale) betaalbare huurwoningen. Anders zouden degenen die geen hypotheek kunnen krijgen toch daar voor gaan, lijkt me?
    Overigens huur ik ook particulier, maar voor ~750 euro in de maand. Een vergelijkbaar huis zouden wij niet kunnen kopen, alleen al de hypotheek zou hoger uitkomen. Balans tussen koop en huur verschilt dus behoorlijk per regio, dat is duidelijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Overigens: het is niet zozeer dat "wij" (de tussen wal en schip groep, zeg maar) te weinig verdienen voor een hypotheek, maar de onzekerheid van inkomen/contract die een drempel opwerpt. Dat verklaart ook waarom sommige mensen van deze groep wel in staat is om (tijdelijk?) 1000+ euro per maand aan huur te besteden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. onzeker inkomen hoort bij deze tijd. Het is hoogst frustrerend.
      €750 is te doen, zeker omdat je onderhoud laag is door huren en je WOZ rekening lager.

      Is vast geen Randstad.

      Verwijderen
  8. Ik vind het woord huisjesmelker niet goed gekozen. Een huisjesmelker verhuurt voor woekerprijzen huizen zonder verder een moer te geven om onderhoud of de huurder. Ik vind een huis/appartement kopen, dan je energie en geld er in steken om er een mooi appartement van te maken en te verhuren voor een prijs die er makkelijk voor betaald wordt, daarbij eerlijk handelen, je onderhoud doen, is gewoon zakelijk. Iemand met geld op de bank is toch ook geen bankjesmelker? Ik hoop mijn appartement vanaf de zomer te verhuren en dat is dan een mooie aanvulling op mijn plakbandpensioen. Maar ik zie mezelf niet als huisjesmelker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je een huis verhuurt ben je geen huisjesmelker.

      In dit geval is dat wel zo. Deze man werkt heel vaak voor allerlei huizen die net gekocht zijn en worden opgeknapt. Dit is altijd dezelfde persoon.

      Huisjesmelkers krijgen hypotheek voor 70% van de waarde van een te verhuren woning. Banken geven geen hypotheek voor slechts 1 huisje.

      Je bent stoer bezig. Woonboot, je eigen huis verhuren. Hoe zit het met de camper?
      Heb je je huis nog eens extra opgeknapt, of heb je het ook laten doen.

      Misschien smaakt het naar meer.

      Verwijderen
  9. Het is niet mijn huis dat ik verhuur.. Mijn huis is verkocht. Daar kocht ik de boot en een appartement in de stad voor terug. (Kleine) appartement ga ik komende maanden opknappen, deels zelf en deels een handige en niet dure klusser. En dan hopen op een goede huurder. De camper is het huis van mijn zoon. :) Al 5 jaar. Eigenlijk wil ik zelf nog een klein campertje, dan trek ik er op uit, en kan de boot ook op AirB&B. Voor af en toe. Maar dat is plan C en D :). Denk je ook over verhuren? Maar jij hebt je B&B al. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt pit. Het lijkt mij een goede investering. Delft is gewild.

    Ik denk nog steeds over een garagebox. Baal over box 3 bezit en box 1 verhuur.

    BeantwoordenVerwijderen