zaterdag, februari 11, 2017

Ik verlang naar hogere rente.

Vanuit de toppen van mijn tenen en vanuit de grond van mijn hart verlang ik naar een hogere rente. Dat gaat zo als je geen hypotheek meer hebt en een stamrecht BV die moet groeien. 
Binnenkort komen er weer deposito's vrij en dan heb ik weer minder rendement.  

Ik voel me net Johan Cruijff die maar door moest met voetballen omdat hij veel geld verloren had. Net zoals Leonard Cohen tot zijn 80e moest doorwerken omdat hij verkeerde financiële beslissingen had gemaakt.

Werken zorgt er bij mij voor dat ik regelmaat heb. 's Morgens op tijd mijn bed uit kom. Meer contacten heb, al heb ik daar toch niet over te klagen. Maar hé, pootjebaden in geld vind ik best lekker.

Veel stamrechten staan onder water. Dat wil de belastingdienst niet. De belastingdienst wil rendement. Rendement en een volledige stamrecht zorgt er voor dat er voldoende inkomstenbelasting over wordt afgedragen.
Er zijn mensen die een onder water staand stamrecht hebben. Die moeten ze aanvullen. Dat kunnen ze vaak niet. Die mensen hebben een groot probleem.

De stamrecht BV van mij is beperkt in de mogelijkheden. Zij mag alleen:

- Beleggen in effecten.
- Op spaarrekeningen bij banken plaatsen
- Zakelijk uitlenen, bijvoobeeld in hypotheken.

Na aftrek van kosten, mag er nog 0,5% van de winst in mindering gebracht worden, hierna  wordt de vennootschapsbelasting berekend over de restant van de winst. De winst moet in ieder geval rendement gelijk of meer dan het U-rendement. In 2015 had ik een rendement van 2,5%. Dat was ruim voldoende. Maar echt veel vond ik het niet.

De belastingdienst kent twee stamrecht mogelijkheden.  De andere is niet beter.


Vastgoed kopen en verhuren mag, als......

- Ik een lening voor vastgoed bij een bank kan krijgen, dan kan ik deze goedkeuring van de bank voorleggen aan de belastinginspecteur. Dan mag ik een hypotheek nemen vanuit de BV en privé verhuren.

Kleinigheidje toch....?  Er is geen bank in de hele wereld die mij een hypotheek verstrekt zolang ik in de WW of pensioenuitkering heb. No way. Geen vastgoed investeringen voor mij.

Wat ik dan moet doen, is mijzelf een uitkering verstrekken vanui de stamrecht BV. Daarover inkomstenbelasting en ZVW afdragen. Het vastgoed aanschaffen in box 3. Verhuurinkomsten komen in box 1.
Vervolgens betaal ik dan vermogensbelasting en inkomstenbelasting over de verhuur.
Als ik een hypotheek zou hebben, dan heb ik schulden. Dan betaal ik geen vermogensbelasting en geen inkomstenbelasting.

Kortom, ik moet er nog even over nadenken....... Hoe dan ook, heb ik wel levenslang een passief inkomen.  De stamrecht moet ophouden met bestaan wanneer ik 85 jaar oud ben. Dat duurt nog 21 jaar.

7 opmerkingen:

  1. ik denk dat iedereen smacht naar een hogere spaarrente..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lastig zeg, dit soort dingen! Is beleggen in indexfondsen niets voor je?
    Hoe werkt het als je ouder wordt dan 88?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Indexfondsen valt onder teveel risico. Ik ken nu meer stamrecht bv's die verlies draaien, ondanks de gestegen koersen. De wettelijke einddatum is 85 en niet 88.
      Ik ken iemand die een stamrecht bv had. Hij beheerde hem niet zelf.. op zijn 70e was die stamrecht op. Hij heeft een behoorlijke inkomensterugval. Pensioen al jaren niet geïndexeerd enz.

      Verwijderen
  3. Word je veel gelukkiger als je rendement 3.5% is ipv 2.5%?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit jaar jaar haal ik de 2,5% niet.
      Met een rendement van 4% zou ik al een uitkering gedaan hebben.

      dat doe ik niet.

      Verwijderen
  4. Er gloort hoop. Een sprankje weliswaar, maar toch. De ASR heeft een dag of wat geleden de rente verhoogd naar 0,6%.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doet mijn dag goed. En de zon die buiten schijnt.

      Verwijderen