woensdag, februari 15, 2017

Is er nu een huizenzeepbel

De waarde van haar of zijn woning is voor iedereen interessant. Is de woning verkoopbaar, kan ik de woning nog betalen. Hoe lang blijf ik in deze woning of in deze buurt wonen. De grootte van de hypotheek is het volgende, gevolgd door de hypotheekrente. Het huis is een constante bron van bewustwording en bewustzijn.

Het blijkt allemaal nogal mee te vallen, als je cijfers vergelijkt tussen 2008 en 2016.
Een oplettende sociaal geograaf schreef dat de jaarlijkse woningverkopen gerelateerd moeten worden aan de gegroeide bevolkingsomvang.
In 2016 kocht 1 op de 79 inwoners een woningtransactie verrichtte.
Dat was in 2008 was 1 op de 90!

Vorig jaar werden meer woningtransacties vericht, namelijk 214.000 en in 2008 209.676 woningen, maar afgezet tegen de hoeveelheid gegroeide aantal inwoneers, valt het aantal van 1 op 79 nu tnog wel mee, zo schrijft hij.

Geldnerd.nl schreef in zijn blog 'Liegen met statistieken'  dat in de statistiek geen rekening gehouden wordt met de gegroeide bevolkingsomvang.

In Amsterdam zijn de verkoopwaarde van woningen nu 12% hoger dan in 2008. Volgens mij is de huizenmartkt in Amsterdam te hoog. Maar een zeepbel is het niet, volgens de ING. De aflosvrije hypotheek is afgeschaft. De rente is laag. Er is voldoende aan gedaan om de hypotheek betaalbaar te houden. Huiseigenaren komen minder snel in de problemen.
Volgens mij is het goed dat de banken niet zo gemakkelijk meer hypotheken mogen verstrekken.

Op WOZwaardeloket.nl kun je je huidige woningwaarde in jouw gemeente bekijken. Niet iedere gemeente heeft de cijfers ingeleverd. Het is verplicht, maar ja. Het komt wel goed.








1 opmerking:

  1. Flats in mijn gebouw in Amsterdam worden nu in een maand tijd voor 35000 euro meer verkocht dan toen ik zelf kocht in 2013- toen had mijn flat een jaar te koopmgestaan met een nieuwe keuken. Mijn WOZ waarde is 5000 euro meer dan vorig jaar. En ik woon in een achterstandswijk....

    BeantwoordenVerwijderen