zaterdag, februari 18, 2017

Klussen, klussen en nog eens klussen

De laatste tijd ben ik behoorlijk bezig met klussen.  Eerst schilderde ik samen met iemand anders al het houtwerk. Nieuwe deurkrukken op de binnendeuren geven de finishing touch.

Deze actie was niet voldoende voor de rest van het jaar.  Het koelkasten op de gastenkamer gaf teveel geluid. Daar slaap je niet goed bij. Voor de derde keer een nieuwe koelkast geplaatst in negen jaar. Ik deed het zelf inclusief het omhoog brengen van de koelkast. Af en toe had ik het gevoel dat ik samen met koelkast en al op de trap terug naar beneden zou kukelen. De vorige keren sjouwde ik dit apparaat probleemloos omhoog. Nu ben ik minder krachtiger geworden.
Koelkast uitgepakt, blijkt de deur niet naar rechts te openen, maar naar links.  Met flinke tegenzin heb ik de kastjes leeg gehaald, planken verplaatst, gesopt, geschroefd, zelfs geboord met een handboor.  Poosje gestopt, andere dag weer verder. Het ding staat!

Het kattenluik had de geest gegeven. Ik zag hetzelfde kattenluik op internet staan! Ik kocht hem bij een gewone dierenzaak. Fijn dat hetzelfde kattenluik met dezelfde maten nog steeds geleverd wordt.
Het kattenluik zit in de deur, maar het zit nog niet perfect.

Een paar pvc stroken zaten ietsiepietsie los. Met een door Gamma geleverde componentenlijm zitten ze nu weer vast.

De witte muurverf was op enkele plekken niet meer wit. Ook dat klusje is geklaard.

Blijft er nog een grote klus over, en dat is de warmte terugwin installatie (WTW)  van Brink. Die is nu echt kapot.  Die worden niet meer op deze grote gemaakt.  De juiste is veel groter, maar kan ik niet plaatsen. Een kleinere kan ik wel plaatsen, maar die is te klein.

Aan een te kleine installatie heb ik niets. Ik vraag me af, waarom apparaten iedere keer 'verbeterd' moeten worden. Het oude apparaat was niet goed, ook wel iets te klein, maar het voldeed...
Om nu een nog kleinere aan te schaffen?   Nou nee. Ik heb advies gevraagd aan ventilatieland.nl. Misschien ook nog een bouwkundige van de Vereniging Eigen Huis er bij halen? Beter dan de verkoper van Brink. Hoe breder de info, hoe beter.

De te kleine, maar als enige te plaatsen kost me €1850,=.    Het probleem wat ik heb is bekend bij Brink. Maar ze doen er niets aan. In 2010 heb ik het appparaat kunnen laten voorzien van nieuwe motoren. 

Update 20:26: het oude apparaat haalde de beloofde capaciteit ook niet, zo liet Brink mij weten via een DM op Twitter. Het nieuwe apparaat heeft nauwelijks minder capaciteit dan de oude.  Goede info.  De nieuwe wordt zsm geplaatst. 

8 opmerkingen:

  1. Tja, als je niet continu bijwerkt, herstelt en verbetert ga je achteruit, merkte ik. Wij zijn ook verf aan het bijwerken, herstellingen aan een kromme deur aan het doen, nieuwe boiler aan het plaatsen (1100€!) want de gasten willen direct na elkaar in bad...achja, hopelijk blijven we zo goede reviews scoren en blijven de gasten komen.
    Alhoewel je voor sommige mensen ook nooit goed kan doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Martine, Haha, ja. 'De niet zo prettige gast' heeft iemand op haar B&B site staan.Met een opsomming van niet zulke prettige gebeurtenissen.

      Verwijderen
  2. Van WTW installaties heb ik geen verstand, maar €1850,- is een best bedrag. Is het rendement ervan zodanig dat je dat binnen een redelijke termijn weer terug verdient?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, zeker niet in 1 termijn. Geen idee eigenlijk. Alle huizen die na 1980 zijn opgeleverd hebben zo'n installatie.

      26 jaar is een lange tijd. Ik hoop dat de volgende dit ook volhoudt.

      Verwijderen
    2. Als het de WTW niet effectief is en het je eigenlijk alleen om de ventaltie gaat, kun je misschien ook volstaan met een gewoon mechanisch ventilatiesysteem. Kan misschien een hoop geld schelen.

      Verwijderen
    3. Het huis is potdicht. Mechanische ventilatie kan. De buren hebben op de bovenste twee etages nu kunststof ramen genomen met luchtroosters,

      Die WTW die ik moet nemen heeft een luchtcaoaciteit van 180 m3. Ik had 225 m3

      Ik had een ventilator in de badkamer die direct aanging als het licht aanging en nadat het licht uitging nog vijf minuten verschrikkelijke herrie maakte.
      In de keuken heb ik nu een gemotoriseerde afzuigkap. De vorige was op het systeem.

      De ingehaalde lucht wordt verwarmd met de uitgezogen lucht. Dat scheelt energie.

      Verwijderen