donderdag, februari 02, 2017

Passief verslaat actief beleggen

Voor het eerst in vijf jaar verslaat het passief beleggen het acieve beleggen.  De indextrackers voeren nu de lijst aan. Zij kregen er €77,7 mrd er bij en de gewone beleggingsfondsen bleven op  €45 miljard steken.

In 2011 was het indexbeleggen voor het laatst zo populair.  Een Exchange Traded Fud (ETF's) zijn gemakkelijk te kopen en te verkopen. De hoeveelheid kosten zijn lager. De koersen bewegen minder snel dan die van beleggingsfondsen.

Marilyn Monroe
Als de markt snel stijgt, heb je meer aan beleggingsfondsen.  De kosten van beleggingsfondsen zijn veel hoger en de koersen vliegen sneller op en neer dan een wijde rok in de wind.












Doornroosje
Voor de lange termijn zijn indexfondsen een goed alternatief. Weinig kosten en als een fonds uit de index gaat en een ander fonds komt er in, dan zou ik voor indexfondsen kiezen.  Vooral voor aanvullingen op pensioen lijkt mij dit een goede keuze.


De AOW lijkt mij dat die op de lange termijn onmogelijk gehandhaafd kan worden. Ik zie het als een worst die ons wordt voorgehouden. Net zoals  de pensioenfondsen mij te laat voorhielden  dat het pensioenfonds het altijd zo goed deed. Dat zou altijd zo blijven.....

Tot 2006 was de pensioenuitkering tot 70% van het laatstverdiende loon. Veel werknemers kregen een behoorlijke loonsverhoging vlak voor pensioendatum. Het woord demotie kenden we nog niet.
Daarna was het 70% van het middelloon. Nu is het 'we kunnen geen garanties geven'.
Mensen die al langer geleden met pensioen gingen, hebben in alle jaren geen indexatie gekregen.  Als oudere mensen een hypotheek , of een huurwoning hebben, dan hebben ze vette pech, als je al je AOW leeftijd hebt bereikt.
Ook vette pech dat de EU de rente laag houdt.


10 opmerkingen:

  1. Lieve Consuminderen.. lees de laatste regel van je stukje nog eens... is dit de bedoeling? zo niet herschrijf hem dan nog even.. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook alle nog werkenden hebben die indexatie niet gekregen, want indexatie geldt voor alle deelnemers.
    En ik ben bang dat je wat de aow betreft je wel eens gelijk kunt gaan krijgen..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Werkenden worden vaak gecompenseerd voor inflatie. Misschien niet alle werkenden, maar wel velen.

      De aow is onbetaalbaar.

      Verwijderen
  3. Ik geloof er ook niet in dat ik nog (volledige) AOW krijg. Volgens mij is het inderdaad heel verstandig om meer ijzers in het vuur te hebben. Indexbeleggen ligt dan - naast je hypotheek aflossen - het meest voor de hand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het wegvallen van sociale zekerheid maakt ons onzeker. Niet geweldig voor de economie.

      Verwijderen
  4. Ik wilde precies hetzelfde zeggen als hierboven: ik krijg vast geen volledige AOW meer. Ik ben voor mn blog nu bezig met een onderzoekje naar welke beleggingen ik komend jaar ga starten. Dit helpt enorm!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik moet het ook nog maar zien.. Idealiter heb ik op het moment dat ik met pensioen wil een afbetaalde woning, een investering waaruit ik een beetje inkomen haal en spaargeld (en hopelijk een betere rente). Daar werken we dan ook naar toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die lage rente is zeer nadelig voor velen. Ik denk dat het ook de Nederlandse economie schaadt, mensen zullen steeds voorzichtiger worden met geld uitgeven omdat men niet weet hoe hard ze het in de toekomt nog nodig zullen hebben. Een afgelost huis is fijn na je pensioen datum, maar ik hoop niet dat men hier een nieuwe melkkoe in gaat zien, door in de toekomst belasting hierover te gaan heffen. Denk dat met zo,n scenario velen dan hun huis zullen moeten verkopen om nog fatsoenlijk te kunnen leven.

    BeantwoordenVerwijderen