donderdag, februari 09, 2017

Pompoen maaltijdsoep

De teleurstelling van Zuinigaan over haar maaltijdsoep uit blik daarvan dacht ik, laat ik eens mijn vegetarische simpele maaltijdsoep beschrijven.
De moestuin voorziet mij van veel pompoenen. Grote pompoenen en flespompoenen afgelopen jaar. Een grote pompoen leg ik aan de noordkant op de tuinbank naast de voordeur.  De oranje kleur sprankelt. Dit jaar legde ik er een flespompoen er boven op. Natuurlijke kunst uit overvloed.

De natuur is gul en ik had een overvloedige pompoen oogst. Twee kanjers van pompoenen zijn geslacht en veranderd in vegetarische Pompoensoep.  Mijn vrieskistje in de schuur zit nu minder vol met groenten dan een paar maanden terug. Logisch, het is al februari!
Die Pompoensoep veranderde in maaltijdsoep doordat het werd aangevuld met zilvervliesrijst.

Zo doe ik dat:
De diepgevroren Pompoensoep leg ik op de bodem van de snelkookpan. Een mok of soepkom zilvervliesrijst doe ik er bij. Andersom kan ook. Variëren mag...😏

Na het ontdooien het deksel op de pan. Steek het gas aan. Terwijl de pan op druk komt, doe ik wat anders. Zodra de snelkookpan op druk is, wacht ik nog een paar minuten en dan zet ik het gas uit. De zilvervliesrijst gaart na, terwijl het gas uit is. Na verloop van tijd, als het mij uitkomt en de maaltijdsoep nog warm genoeg is, serveer ik de soep in een middelgrote schaal. Eventueel met wat moestuin peterselie er bovenop.

De peterselie hakte ik na de oogst fijn en vroor ik in. Altijd peterselie op voorraad.

Ik begrijp Zuigaaan wel. Je wilt gewoon gemakkelijk soep als je zonder koelkast zit. Anderen zouden eten gehaald hebben of zo. Ik vind bruine bonen soep het lekkerst.

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. In grote pompoenen zit veel water. In dit geval geen water. Flespompoenen hebben een prettige hoeveelheid groente en water.
      De kleine ronde pompoen heeft weinig water en veel vruchtvlees.

      In dit geval gebruikte ik soep van grote pompoenen, dus hoefde ik er geen water aan toe te voegen

      Sommigen voegen een aardappel toe aan de soep. Het aardappelzetmeel zorgt voor een gebonden soep.

      Pompoenenkunde kun je dit noemen....

      Verwijderen