vrijdag, februari 24, 2017

Steunfondsen voor studerenden

Wat is dat mooi, als mensen wel willen studeren, maar daar te weinig geld voor hebben. Niet alleen voor universitaire studies, maar ook voor mensen die moeten omscholen.  Ik wist helemaal niet dat dat bestond.  Maar liefst 79 fondsen voor studerenden in Nederland. Om mensen op weg te helpen.

De website Studerende moeders bracht alle fondsen samen op hun website. Niet alleen voor moeders, maar ook voor iedereen. Ieder fonds heeft zo zijn eigen doelgroep. Sommige fondsen voor conservatorum studenten, of studenten die stage willen lopen in het buitenland.  De fondsen zijn net zo veelzijdig als de Nederlandse samenleving.

Zo vertelt Tesselschade-arbeidadelt.nl het verhaal  een studente die geen  toelage van haar vader kreeg. Ze was al 23 toen hij met die €300 per maand stopte. Inmiddels was zij een alleenstaande moeder met een 4 jaar oud kind en  al in het één na laatste jaar van haar studie. Ze verdiende zelf ook, maar het was onvoldoende.  

Dit soort dingen maakt me blij.  Stel je bent al 50 en je werkt totaal tegen je zin. Dat je eigenlijk moet omscholen, maar je hebt het geld niet. Misschien dat je dan bij één van de vele fondsen van Studerende moeders misschien een bijdrage kunt krijgen.

Als je in de WW zit en je wilt omscholen, dan kan dat alleen als je al een werkgever hebt gevonden die jou wilt aannemen en de studie bij wijze van spreken wil voorschieten. Ik zie dit niet zo gebeuren. Maar met een beetje hulp kan er veel.


Ik hoop dat het nog heel lang duurt,mits ik gezond ben en blijf. Ik ben bezig toch maar een testament op te maken.  Een deel van de som gaat naar een Anbi geselecteerd fonds. Voor mij is het Tesselschade fonds het fonds waar ik mijn keuze op is gevallen.  Gewoon omdat het kan.   Een fonds voor mensen die met beide benen op de grond staan.
Ik wil het geregeld hebben.  Dat niet de notaris voor dik geld  alles onder verre familieleden moet verdelen. Dit heb ik ooit een keer meegemaakt en ik kan je verzekeren dat is niet slim.




3 opmerkingen:

  1. Een heel goed plan. Goed dat je dit doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi dat je fit doet. Maar we hopen natuurlijk dat het nog maar heel lang mag duren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi dat je fit doet. Maar we hopen natuurlijk dat het nog maar heel lang mag duren ;)

    BeantwoordenVerwijderen