vrijdag, februari 10, 2017

Vanaf april kun je van de spaarpolis af komen

Geen verkiezingsadvies van mij  hoor. Echt niet...... Maar mijn favoriet, de luis in de pels van de tweede kamer en horend bij het CDA is Pieter Omtzigt. Hij is goed bezig. Iedere keer weer dramt hij net zo lang totdat  de neus van meneer 'lieg en bedrieg' Mark Rutte groeit en blijft groeien. Nu probeert hij staatssecretaris Wiebes zo ver te krijgen dat er een onafhankelijk onderzoek naar de Belastingdienst komt. Wiebes wil de Belastingdienst zichzelf laten onderzoeken en dat is net zoiets als dat de bakker het eigen brood keurt.
Ik hoop dat Pieter Omtzigt nog heel lang in de tweede kamer blijft.  Jullie vast ook, als je een spaar- of bankspaarhypotheek hebt.

Het CDA (lees Pieter Omtzigt) heeft mede gezorgd dat per 1 april de 'tijdklemmen kapitaalverzekeringen vervallen' 
De tijdklem was de looptijd van de KEW, SEW of BEW polis.  Over de uitkeringen van deze polis hoefde je geen belasting te betalen als je voor deze polis 15 of 20 jaar lang premie had betaald.
Wilde je eerder een uitkering, dan kwam de uitkering in box 1. Dan betaal je wel belasting over de uitkering.

Je kunt vanaf 1 april de polissen eerder afkopen, of vrij maken van premie betaling.
Een polis afkopen kost geld heb ik gemerkt. Verzekeraars willen en moeten geld verdienen. Een polis premievrij maken kan voordeliger zijn.

Nu kun je dat al eerder doen. Polssen afkopen is een dure zaak. Soms levert het zelfs een negatief rendement op.  Soms zal het toch nodig zijn, als je bijvoorbeeld zo in de schulden zit dat je wel moet. Het premievrij maken van polissen is een voordeliger optie.

Tot nu toe was je verplicht om met de uitkering van deze polis je hypotheek af te lossen. Die eis tot verplichtte aflossing van dit geld komt in april te vervallen.

Dit schreef hij:

en hij vervolgde dat je je goed moet laten voorlichten, voordat je dat gaat doen:

Ik kan me er iets bij voorstellen. Je wilt lagere hypotheekrente, maar je hebt een spaarhypotheek. Je hebt niets aan een lagere rente.  Het spaardeel levert minder rente op. Uiteindelijk, moet je meer inleggen in het spaardeel en vervliegt het voordeel van de lage rente.
Je zit gevangen. Een hypotheek is al een blok aan het been, maar biedt meer flexibiliteit bij aflossen. De spaarhypotheek biedt veel minder flexibiliteit. Het zogenaamde belastingvoordeel gaat teniet aan de kosten van de verzekeraar.

Een link naar het artikel in het Assurantie Magazine waarin ik het nog beter uitgelegd wordt.

5 opmerkingen:

  1. Een van de weinige politici die nog doen wat ze moeten doen, Pieter Omtzigt. De regering controleren en heel hard werken. Een echte papieren tijger is het. Ik heb respect voor die man!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant! onze rentevaste periode loopt bijna af, dus het word weer tijd om alles eens kritisch te bekijken. Dit nemen we zeker mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hoeft niet met iedere spaarpolis je hypotheek af te lossen. Er bestaan ook losse polissen die gewoon een uitkering geven. Wel veel minder dan destijds is voorgespiegeld maar oke.... Ik heb er toevallig eentje die 1 april aanstaande uitkeert, ik hoop maar dat de beursen dan lekker hoog staan. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, maar het gaat hier om de kew, die is verpand aan de hypotheek...

      Verwijderen
    2. Die mag je dus al eerder ofwel premievrij maken of afkopen. Afkopen van polissen kost je veel geld. Premievrij is vaak een betere oplossing neem ik aan.
      Ooit een begrafenispolis premievrij gemaakt. Afkopen was stomweg te duur.

      Verwijderen