dinsdag, maart 21, 2017

Beleggen in vastgoed of indexbeleggen

Vastgoed en zeker de huurwoningen, trekken harder aan, dan ooit te voren. In de provincie Utrecht zijn vorig jaar de huizenprijzen gemiddeld met 20% gestegen.
De vraag naar huurwoningen en in het bijzonder huurappartementen was groter dan het aanbod.  Logisch dat de prijzen stegen.
De huizenprijzen stegen vorig jaar harder dan de beurs. Het is dan toch aantrekkelijk om in vastgoed te beleggen? De huizenprijzen kunnen dalen, maar ook weer aantrekken.

Beleggen in een indexfonds is eenvoudig en heeft weinig kosten. Je belegt met geld dat je over hebt. Je belegt voor 'later'.  Als de economie een smak naar beneden maakt is niet erg, het komt altijd weer goed.





Voordelen vastgoed Nadelen vastgoed

Vastgoed op eigen grond geeft zekerheid Huurbescherming

Stabiele inkomsten Moeilijk om mensen er uit te zetten

Veel vraag naar huurwoningen Onderhoud

De huizenmarkt trekt nog steeds aan Er wordt momenteel veel bijgebouwd

De hypotheekrente is nu erg laag Het kost tijd en inspanning

Je kunt stoppen met werken, als je dit wilt. Je hebt minstens vier panden nodig om blijvend financieel onafhankelijk te zijn


Pas na 10 tot 15 jaar pluk je de vruchten









Voordelen indexbeleggen Nadelen indexbeleggen

Weinig kosten De koersen fluctueren

Grote spreiding Kans op verlies tot 50%

Geen omkijken naar Vertrouwen in de de beheerders van het fonds

Voor de lange termijn Je belegt alleen met eigen geld. Je neemt geen hypotheek op beleggingen

In een stijgende markt kan iedereen winst maken Je verdient minder snel dan met vastgoed





Veel vakantiewoningen op vakantieparken worden verkocht met  het lokkertje 'gegarandeerd rendement'.  Ik ken mensen die al jaren een vakantiehuisje bezitten in Zeeland. Hun rendement is nul. Het enige reële rendement is dat zij zelf in het voor- en naseizoen kunnen logeren.
Het onderhoud en het constant moderniseren kost veel. De verhuurorganisaties eisen pittige provisie.  Er zullen ongetwijfeld goede vakantiewoningen zijn, die wel het beloofde rendement bieden.  Er wordt veel bijgebouwd.

Als ik nog aan het begin stond van mijn carriëre, dan zou ik kiezen voor vastgoed.
Tijdens mijn vakantie in Spanje sprak ik een Nederlandse vrouw die twee appartementen bezat. In één appartement woonde ze zelf en het andere appartement verhuurde ze. Ze woonde hierdoor in ieder geval gratis en hield geld over. Mede dankzij de toegenomen hoeveelheid toeristen.
Dankzij het internet, kon ze in Spanje werken en geld verdienen.  Ze bezat geen auto.  Zij was begonnen met af en toe naar Spanje te reizen en nu woonde ze er helemaal.
Wat lijkt me dat top. Ik heb bewondering voor deze vrouw, maar ik zou het zelf niet durven.

Ik ben blij met mijn boot en mijn moestuin. Het vrije uitzicht en de ruimte  op de moestuin  temt mijn verlangen naar een groot vrij huis met heel veel grond. Iets groots als Marcel van Dam of zo,.....

17 opmerkingen:

  1. Ik vond de steigerberg een leuk boek om te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja vastgoed lijkt me ook aantrekkelijk, moet maar zien of we dat doen, dromen er wel een beetje over. eerst maar afgelost zijn en dan maar zien wat we nog kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms is gewoon minder uitgeven het beste rendement. Ook lekker rustig.

      Verwijderen
  3. Vastgoed, ik begin er niet aan. Teveel werk er omheen. En het zou een te groot deel van mijn vermogen in één object stoppen. Ik houd van iets meer spreiding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vind dat ook een goed argument hoor, ik zou er zeker nog ever gaan dubben later als we compleet zijn afgelost en aan opbouw spaar kunnen denken. Weinig gedoe scheelt veel levensenergie.

      Verwijderen
    2. Ik zeg twee dingen: vastgoedmanagement en leverage ;-)
      Tis allemaal niet zo erg

      Verwijderen
    3. @Geldnerd. Investeerders in vastgoed wonen als starters. Zij wonen zelf klein om meer te kunnen investeren.

      Verwijderen
  4. Nadeel van vastgoed is inderdaad het hoge startkapitaal dat je nodig hebt. Of je moet er een grote hypotheek op nemen, maar dan is de winst ook niet zo groot vanwege de hypotheeklasten.
    Verder heb ik geen idee hoeveel werk je zelf aan vastgoed zou hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vastgoed investeringen is het beste om er iemand tussen te zetten. Ik ben een watje op gebied van onderhoud. Mooi mooier, mooist. Ik ben altijd geneigd veel te veel te investeren.
      Een tussenpersoon kan met meer afstand en kennis het onderhoud op zich nemen. Kost wat, maar geeft stevigheid.

      Verwijderen
  5. Ik kan in principe nu wel investeren in vastgoed, maar durf het nog niet zo goed, zeker niet zolang vriend en ik nog geen huis samen hebben, waarvoor we natuurlijk straks zo min mogelijk hypotheek willen hebben. Indexbeleggen doe ik wel een heel klein beetje, daarover heb ik voor morgen een blogje klaarstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is best wat allemaal. Eerst nog beter settelen lijkt me beter.

      Verwijderen
  6. Ik zit wel eens te dromen over een huisje te kopen om te verhuren, hoewel dat financieel nog verre toekomst muziek is. Wat mij zorgen geeft is dat als een huurder weigert te betalen, je een enorm probleem hebt. Je bent maanden (jaren?) verder, voordat zo iemand er uit kan worden gezet. Als je pech hebt sloopt een huurder je halve woning omdat het toch niet van hem/haar zelf is. Gelukkig heb je ook hele nette mensen, maar je kan het niet altijd aan de buiten kant zien met wat voor mens je te maken hebt. Veiliger is om aan bekenden te verhuren, maar dat moet maar net kunnen. Aan de verhuur van een vakantiewoning zou ik niet beginnen. Daar lees ik veel te veel nare dingen over qua mooie beloften, maar nul rendement, zoals jij ook schetst. Bovendien is het voor mij een dingetje wanneer een vakantiewoning niet op eigen grond staat. Wie is dan de eigenaar van de woning? Waarschijnlijk het park.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat tegenwoordig sneller, geloof ik. Maar gedoe blijft het. Wat als je huurder zijn baaan verliest of ziek wordt.

      Verwijderen
  7. Ik ben me aan het oriënteren op het investeren in vastgoed. En dan geen vakantiehuisjes (slechte investering), maar goedkope woningen in de Randstad (goede investering). In mijn blog heb ik laatst wat geschreven over Blandlord, dat lijkt me een mooie optie om met een relatief klein bedrag in te stappen. Alleen zie ik geen mogelijkheid om daar met financiering in te stappen, dus ik zal er eigen geld voor moeten gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mom4Life, haar blog heet http://bescheidenbeurs.blogspot.nl

      Verwijderen