vrijdag, maart 31, 2017

Bruin worden van buiten leven

Lammetjes foto vanad de Iphone.
Lekker dichtbij  de blatende lammetjes werken, die dan weer of naar links rennen of weer terug. Hun moeders volgen al dan niet.

Mijn moestuin is gewoon naast het weiland. Het waait behoorlijk. De wind heeft vrij spel.
Wat een verschil met de familiemoestuin die nu behoorlijk beschut is tussen de Vinex huizen. Daar werkte ik afgelopen week met de zon en twinig graden. Moestuin opeleveren was dat. De compost containers leeg gooien en aanharken.




Woelriek
Met de kennis van nu, zeg ik dat ik beter dit stuk grond beter niets had kunnen woelrieken. Ik ben uren bezig geweest om de klonten van het spitten weg te werken. Het is niet gelukt. De grond moet worden gefreesd. Er komt gras. Mijn broer vertelde me dat hij wekelijks vier uur het gras maait.

Maar ja, die nieuwe woelriek, waarmee je in een paar uur, zomaar 70 m2 hebt gespit.  Vroeger spitte ik met moeite met de spitriek uit de 19e eeuw, hooguit 25 m2 en dan ging ik een andere dag verder. Mannen hebben een grote woelriek. Ik kocht een kleine woelriek. Een meisjes woelriek eigenlijk.

Het nieuwe van een woelriek is, dat je de grond los maakt, en dat het bodemleven, slakken en wormen in tact laat. Na een paar jaar woelrieken is de grond heerlijk los. Het voordeel is, dat je met twee handen, de grond kunt woelen. De riek lang genoeg is. Peen en pastinaak kunnen lekker lang worden. Voor jezelf is deze ergonomisch. Geen rugpijn. Hij is degelijk gemaakt. Dat je niet over tien jaar weer opnieuw in de buidel hoeft te tasten.

Mijn vermoeden is dat de kilo's van mijn lijf vliegen. Zo heerlijk een leeg hoofd hebben van buiten bezig zijn. Anderen gaan een eind fietsen of een eind wandelen. Fietsen hoeft niet zo nodig. Van een eind lopen protesteert mijn voet.

Deze dagen ben ik bezig geweest met  het plaatsen van een 60 cm hoog stuk draad, om de hazen uit de buurt te houden. Ik vind haze best leuk. Hazen houden vooral van mijn komende groenten.
Ik plaatste grote rekken, voor het groeien van peultjes, l;athyrus, witte en bruine bonen.  Ik ga frambozen planten. Ik zal ze moeten leiden. Dat ze mooi gaan groeien.

Met deze moestuin en mijn boot, is mijn verlangen naar een vrijstaand huis met een enorme lap grond gestild....  In ieder geval kan ik er mee leven, dat het niet zo is.



1 opmerking:

  1. Leuk.Nieuwe moestuin, nieuwe indeling, nieuwe uitdaging.
    groet,Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen