zaterdag, maart 18, 2017

Eén uurtje werken €265 incl btw

 Een maand geleden dacht ik dat de Brink warmteterugwininstallatie nu definitief kapot was.  Ik dacht dat ik direct €1850 kon afrekenen voor een nieuwe. Want nieuw is altijd beter. Ik liet me uitgebreid informeren.  De voordelige Ventilatieland werd het hem niet. De monteur van Ventilatieland kon me niet vertellen of ik een links- of rechtsdraaiende motor heb. Ik had betaald om thuis het juiste advies te krijgen, maar dat werd het ook niet.

De dealer van Brink kwam langs. De nieuwe kleinere levert wel meer capaciteit vertelde hij me met een grafiek. Dat komt door de sterkere motor. Ik koos voor toeters en bellen, zoals een CO2 meter in de slaapkamer en een vochtmeter in de badkamer. Jippie, kosten €2850.  Want te weinig capaciteit wil ik niet meer. Het is vaak benauwd in huis.

De dealer liep naar het apparaat toe, bewoog de filters en toen deed het apparaat het weer. Zomaar. Zes jaar terug liet ik het apparaat reviseren voor €400, door een bedrijf dat ooit uitgebreid in het blad van de Vereniging Eigen Huis had gepubliceerd.

Nu de wtw weer werkt, dacht ik, laat ik de buizen waar de luchtstroom doorgaat maar eens reinigen. €265 euro. Maar dan heb ik wel heel schone buizen. Ik vond het ook wat dat het apparaat het nu weer deed, door mijn stomme fout. De fout bestond hier uit, dat de lucht wel werd afgevoerd, maar niet meer werd aangevoerd.
Een wtw zuigt de oude lucht uit het huis en voert nieuwe vers lucht naar binnen. De verse lucht wordt meteen verwarmd door de oude warme lucht.

De monteur kwam, reinigde de buizen en liet mij de werkbon tekenen in exact 1 uur. De factuur heb ik nu binnen. €265 euro.
Ik heb een heel vervelende smaak van deze service. Mocht het apparaat vervangen moeten worden, dan laat ik hem door het bedrijf dat destijds de revisie van het apparaat verzorgde uitvoeren.
Het reinigen van de buizen gebeurt door een boormachine met eenlang stuk draad met aan het eind een borsteltje.  De stofdeeltjes gaan in externe ventilator.

De mondhygieniste rekent voor een half uur werk €88. Een uur werk kost dan €176 euro. Ik vind het riant verdiend.

22 opmerkingen:

  1. Ja, en weet je wat een consult bij de huisarts de huisarts oplevert?
    Slechts € 9,-- !! Dat is voor 10 minuten gesprekjes.
    Als ik bereken wat dat per uur is 6 X € 9,-- is € 54,-- . dat is toch onvoorstelbaar? En daar moet hij dan alles van betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. WereldvanJo geeft het juiste antwoord. Het kost meer. Niet iedereen maakt gebruik van huisarts. Dus het komt wel goed

      Verwijderen
  2. Anneli, een huisarts krijgt ook betaald voor het feit dat je bij hem ingeschreven staat. Hoeft hij nog niks voor je te doen, maar het feit dat hij jouw huisarts is levert hem ook al geld op. Dit kun je ook terugzien in de zorgkosten welke de zorgverzekeraar voor je betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja, en wat je niet mee neemt is dat niet jij maar de leverancier de apparatuur moet hebben om al die onverwachte, want ze huren je niet voor niets in, klussen ter plekke te kunnen oplossen.

    Zelfde bij de mondhygieniste, de ruimte, de apparatuur haar pensioenopbouw, ziektekostenverzekering etc moet ook uit dat bedrag betaald worden. Ook een werknemer is veel duurder voor een werkgever dan alleen dat salaris dat elke maand gestort wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed standpunt. De apparatuur bij mondhygieniste en ruimte is iets hoger dan een boormachine met borstel. Een apparaat en een auto.
      Haar studie is ook wat langer enz

      Maar je hebt verder gelijk

      Verwijderen
    2. vergeet ook niet dat er een dame bij de balie zit, wiens (werkgevers) lasten ook deels via deze rekening betaald moeten worden. Zo telt het op.
      Ik vermoed dat de mondhygieniste geen 150 euro per uur betaald krijgt. Ook niet als werkgevers lasten. Het zou zelfs nog minder kunnen zijn dan de servicemonteur.

      Verwijderen
  4. Dus in plaats van bijna 3000 euro voor een nieuwe, heb je een reparatie gekregen voor 265 euro en kan het apparaat hopelijk weer een paar jaar mee. Ik zou blij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker ben ik daar blij mee. Absoluut.
      Toch vind ik de kosten voor een uurtje werk te veel.

      Verwijderen
  5. Maar ja , aan de andere kant, is de dealer langs geweest, doet de wtw het weer.in dat kostte niets.
    Maar een uurtje werk voor 265 euro is wel heul erg ontzettend veel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het een werk van twee uur was geweest heb je gelijk.

      Over een aantal jaar voor 2025 ga ik bij ventilatieland of elders vragen de buizen te reinigen.
      Altijd goed om meerdere prijsopgaven te vragen

      Verwijderen
    2. En wat je ook nog kan tellen.. Voor jou ging bij jou thuis de meter pas tellen. Aan de andere kant gaat de meter al tellen als hij de opdracht van je aanneemt, naar je toe komt, z'n werk doet, en weer naar de volgende klant gaat. Hij moet nog inkomstenbelasting betalen over dat bedrag, zijn auto, z'n boekhouder enz... Maar eens, voor jou blijft het een uurtje.

      Verwijderen
  6. Tja en je hebt zelf gekozen om de pijpen te laten reinigen toch? Als je van te voren een prijsopgave had gevraagd dan was je nu niet voor verrassingen komen te staan. Dan achteraf klagen over de prijs is zinloos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een geval van als en hadden. Ik wist de prijs maar ik wist niet dat het zo snel klaar zou zijn.

      Vroeger was ik er niet bij. Iemand anders was dat wel. Ik werkte

      Verwijderen
  7. Staat op die factuur geen specificatie? Als uurloon lijkt het me erg royaal, maar als er bijvoorbeeld ook voorrijdkosten en materiaalkosten bij zitten, is het misschien anders. Achteraf klagen heeft idd geen zin, maar ik zou dat wel even checken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de werkbon staat datum, tijdstip 13:10 - 14:10 stuksprijs 219,01 ex btw.

      Ik schreef bij opmerkingen 1 uur slechts.

      Maar ik kreeg een idee. Ik ga voor vervanging in de toekomst naar het bedrijf dat in 2010 renoveerde, of ik vraag later bij Ventilatieland om een monteur die de buizen reinigt. Dan heb ik meer info.

      Het schandelijkst is, dat ik weet dat ik ze uitermate slordig, vlak voor mijn vakantie in december om vijf uur 's nachts de filters heb schoongemaakt. Ik was om half zeven op het vliegveld.

      Jaren filters schoongemaakt. Dat kan ik. Eén keer doe ik het fout Het is mijn stomme schuld. Kan het niet veranderen.

      Verwijderen
  8. Reacties
    1. vind ik ook. Natuurlijk wist ik het wel vooraf. maar een uur en 265 euro??
      Blij dat ik een nieuwe onderhoudsman heb die goed werk verricht en voordeliger is.

      Verwijderen
  9. Dat is een behoorlijk bedrag.
    Nu zal de baas meer uren moeten betalen aan de monteur, want de reistijd is meestal werktijd. En lease auto, en apparatuur.
    Maar toch vermoed ik dat hier ook wel een stukje winst voor de baas in zit inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En een bedrijf moet winst maken toch? Daar draait de hele economie op. :)

      Verwijderen
    2. Klopt. Mischien een uitdaging voor mensen die werk zoeken.

      Verwijderen