woensdag, maart 15, 2017

Het hele jaar rond eten van de moestuin

Mijn nieuwe moestuin is nu groot genoeg. Hij is 200 m2 groot en heeft een kasje. Ik kan in de winter ook vers eten.
Bij Vreeken's zaden in Dordrecht. Een leuk winkeltje is het een zaden walhalla.  Alle vergeten groenten. Alle variëteiten van alle soorten groenten zijn verkrijgbaar.

Ik kocht er voor 90 euro zaden. De totale kosten voor zaden, potgrond en huur grond en kasje komen omgerekend op  8 euro per week.  Voor die prijs kan ik het hele jaar een pond groenten per dag, behalve sla voor mezelf telen en teel ik ook voor een zus en een zwager spekbonen.


Dit ga ik telen komend jaar:











tuinbonen
maart
rode kroten
april

snijsla
maart
asperge
april 

rucola
maart
pastinaken
april

botersla
maart
brave hendrik spinazie
april

spinazie
maart
zomerpeen
april

ijsbergsla
maart
prei
april

rode punt paprika
maart





paprika
tomaten

april
april

bruine bonen
witte bonen




spruitjes
maart
groene kool
mei

historische komkommers
maart
winerpeen
mei

aubergine
maart
courgette
april

rode spitskool
maart
pompoenen



spitskool
maart





prei
maart
roodlof
juni





sojaboon
juni

pastinaken
april / mei
spekbonen
juni

zoete uien
april / mei





sjalotten
april / mei
winterpostelein
augustus september

winterwortelen
april / mei
savooiekool












peultjes
april
bloemkool
september

roodwitte kroten
april
raapstelen
september tot november









Ik teel geen aardappelen, omdat ik geen aardappelen eet. Misschien ga ik nog wat zoete aardappelen telen aan het einde van het jaar.
Als je weinig plek hebt, kun je aardappelen in een zak telen. Op je balkon, of in je tuin. Heel simpel.

3 opmerkingen:

  1. Heerlijk, he ,zelf voor je eten zorgen.Alleen de geur van al die groenten is al een genot.Zelf teel ik ook nog theekruiden, zoals munt en citroenverbena (goed te drogen ook) en heb ik van april tot aan de vorst al dan niet eetbare bloemen, zoals oi-kers, goudsbloem zinnia en cosmea.Heb ook een ruime 200 mtr.Wat een ongelooflijke rijkdom is dat, he? groet, Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekkere tuin heb je. In mijn achtertuin, twee druiven en munt. Daslook staat nu ook in mijn achtertuin. De zwarte bessenststruiken moeten nog verhuizen en de aardbeien gaan ook nog verhuizen.

      Verwijderen