maandag, maart 06, 2017

Kat in de zak bij de slimme meter?

De slimme meter die nu al 850.000 keer geplaatst is en nog 7.018.000 keer te gaan tot 2020.  Nederland heeft 7.868.000 huizen, volgens het  CBS

Hadden we eerst problemen met de privacy. Die zijn nu 'opgelost'. De energiebedrijven mogen alleen in noodzakelijke gevallen van een afstand worden afgelezen.

Toen kregen we problemen met het ontbreken van een display, die buiten de meterkast geplaatst moet worden. In andere landen deden ze dit al wel. In Nederland niet, want het kost de netbeheerders geld.
Het doel is dat consumenten snel kunnen zien hoeveel energie er verbruikt wordt. Zonder display moet je nog steeds met je hoofd in de meterkast. Net als met de oude vertrouwde Faris meter. Dan kijk je naar de draaischijf. Draait de schijf hard of langzaam.
Die display kost tussen de €30 en €100 en dan is het 'probleem' opgelost. Dat ziet er zo uit.
 
Display. De uitschieters zijn electrische auto.


Nu blijkt dat de nu te plaatsen slimme meter is verouderd! Er zjn steeds  meer apparaten  die de slimme meter beïnvloeden,  De Consumentenbond kwam er als eerste mee. Meldingen van leden, die juist meer in plaats van minder verbruikten. Niet bekend of ze daarvoor een display nodig hebben :-))

 Volgens Radar registreert niet iedere slimme meter fout.
  Vanaf morgen kun je op de site van Netbeheer Nederland zien of jouw meter er ook onder valt

Het probleem is eenvoudig op te lossen door  een condensator te plaatsen dat de extra pieken en dalen enigszins gladstrijkt. De oplossing van dit probleem werd een paar dagen terug gepubliceerd in het vakblad Electromagnetic Compatibility Magazine.

Als jij een klacht hebt, kun je dat bij je netbeheerder of  hier bij de Autoriteit Consument en Markt melden.

Ik ben prima tevreden met mijn zonnepanelen en de Faris meter.  Van mij mag die meter blijven, ook na 2020. Ik vind dit wel zo slim. Ik noteer slim de meterstanden in Excel. Eerst in een schrift dat bij de meter ligt en dan neem ik het over in Excel. Kun je ook nog eens leuk een grafiekje uit halen van door de jaren heen.

6 opmerkingen:

  1. Volgens mijn schoonzoon hebben ze op netbeheernederland.nl nog geen merken en typenummers van foute meters geplaatst. Dat is uitgesteld tot morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gisteren schreef ik dit stukje. Vandaar. Ik ga het wijzigen. Dank.

      Verwijderen
  2. Wat een gedoe zeg! Zo is zo'n slimme meter helemaal niet zo handig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op dit moment krijg ik verbinding met de website netbeheerdnederland.nl, of hij word aangepast of teveel bezoek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de link aktueel gemaakt. De juiste link toegevoegd.

      Verwijderen