vrijdag, maart 10, 2017

Koopkrachtontwikkeling en besteedbaar inkomen

In de Volkskrant van 7 maart een overzicht over  koopkrachtontwikkeling  en besteedbaar inkomen



De linker grafiek met de rode kleur zie je hoe de ontwikkeling van de koopkracht van personeel veel meer gestegen is, dan die van de ZZP-ers.  De lijn met ZZP-ers heeft een enorme deuk opgelopen in de crisis van 2013. Hun inkomen is nog niet gelijk met de loners.

Verder zie je dat de gepensioneerden, ongeacht aanvullende pensioen bovenop de AOW enorm gezakt is. Vooral het aanvullend pensioen tot 20.000 deukte.

Ik bedoel deze grafiek

Als je het overzichtje van gestandaardiseerde besteedbaar inkomen bekijkt, dan zie je dat de inkomens tot 25 jaar in tussen 2000 - 2014 niet is gestegen. Het is gelijk gebleven.
De inkomens van 20 - 45 jaar is behoorlijk gestegen, maar als je dan het inkomen van 46 - 65 bekijkt is het helemaal een behoorlijke stijging geweest.

Vanaf 65 jaar daalt het besteedbare inkomen enorm, maar toch is het wat gestegen.
De stijging is min of meer toe te wijzen aan de stijging tot aanvang crisis 2008-2009. Daarna is het afgelopen.
Voor de duidelijkheid is het zo
Je kunt rustig stellen dat de gepensioneerden een behoorlijke inkomensachteruitgang hebben gehad. Zo van 'die niet werkt, zal niet eten'.  Maar in Nederland valt dat wel mee. In alle jaren daarvoor heeft het werken gezorgd voor inkomen nu.

Zorgen maak ik me zorgen over de jongeren tot 25 jaar. Aan de andere kant, studeren jongeren lang, de startdatum om inkomen te vergaren is laat.  

13 opmerkingen:

  1. Dit zijn wel andere cijfers dan de verhalen over "rijke ouderen".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er speelt meer mee. Het pensioen dat de jongeren nu opbouwen is te weinig. Baanonzekerheid.
      Maar dat gezeur dat ouderen te rijk zijn is ook zo wat.
      De pensioenen moet veranderd worden en dat gaat langzaam. Sommige leeftijdsgroepen worden hierdoor enorm geraakt.

      Verwijderen
  2. Hallo,
    Ben 59 jaar, werk in een winkel.Heb net Cao-loonsverhoging gehad. Bruto wel 5 CENT per uur.
    Ben ik de enige, die alleen maar achteruit boert?Denk het niet.
    groet,Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een grafiek zegt niets over de uitschieters naar boven en beneden.
      5 cent is heel erg weinig,

      Verwijderen
  3. Ik weet niet of wat je schrijft wel klopt. Zoals ik in de eerste losse grafiek zie is de koopkracht van gepensioneerden in 2000 100 en in 2014 ook.
    Mensen met een klein aanvullend pensioen zijn erop vooruit gegaan en mensen met een groter aanvullend pensioen zijn erop achteruit gegaan. Of lees ik de grafiek verkeerd? Wel is het zo dat het eerst gestegen is en later weer gedaald, maar per saldo is het verschil 0.

    Wel ben ik het met je eens dat er een groot verschil is met de werkenden. Die zijn er gemiddeld zo'n 25% op vooruit gegaan. Ik kan me voorstellen dat dat als niet eerlijk wordt ervaren, maar om nou te zeggen dat gepensioneerden er allemaal op achteruit zijn gegaan doet geen recht aan deze grafieken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het nadeel van zulke grafieken is, dat waar de aantallen groot zijn en een gemiddelde je niets weet van de kleinere hoeveelheden en hun gemiddelden.

      De uitsplitsing naar meer of minder extra pensioen gaat over minder mensen. Volgens mij kun je het beste van het totaal uitgaan.


      Verwijderen
  4. Oh ja en als je naar de 2e grafiek kijkt is volgens mij de procentuele stijging bij elke leeftijdsgroep gelijk. Dat er een daling is na 65 jaar is te verklaren doordat je niet 100% van je laatst verdiende inkomen als pensioen krijgt uitgekeerd, maar 70% van het gemiddelde.
    Er is hier dus volgens mij helemaal niets ergs aan de hand voor de 65+-ers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dacht ik ook. Maar er zit verschil in. Klik op het plaatje om te vergroten.

      Verwijderen
  5. Dus de mensen met een klein aanvullend pensioen (tot 10.000 euro per jaar aanvullen pensioen) zijn er in koopkracht op vooruit gegaan, en de mensen met een groter aanvullend pensioen (meer dan 10.000) zijn er een beetje op achteruit gegaan qua koopkracht. (De mensen met 10.000-20.000 per jaar aan aanvullend pensioen 5%, de mensen met meer dan 20.000 euro aanvullend pensioen 12%).

    Lijkt mij dus dat de armste gepensioneerden gespaard zijn, dat vind ik goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een klein pensioen is men vaak ook achteruit gegaan. Ik ben 15% kwijtgeraakt door vermindering van het voorwaardelijk pensioen. Volgend jaar met pensioen op AOW leeftijd. Ik bekijk al sinds een jaar maandelijks mijn toekomstig pensioen op de site van het pensioenfonds. Dat is nu in februari 2017 weer lager dan eind 2016. Verklaring: Ja de mensen worden ouder en daarom de berekening anders voor u.

      Verwijderen
  6. Wat is eigenlijk je definitie van pensioen? Dat er genoeg geld is om de koopkrachtontwikkeling bij te houden? Of moet pensioen ook de groei bijpassen?

    Gelijkblijvende koopkracht betekent dat je hetzelfde kan kopen, hetzelfde kan sparen, of hetzelfde tekortkomt dan de periode daarvoor. Gemiddeld genomen is de koopkracht gelijkgebleven in de grootste crisis in 100 jaar. Ik vind het een geweldige prestatie.

    De interpretatie die ik bij jou lees is voornamelijk onvrede dat er andere groepen zijn die er sneller op vooruit gaan dan jij. Groei is van alle tijden, de huidige ontevreden groep gepensioneerden heeft in hun arbeidzame leven potverdorie de grootste groei mee mogen maken in eeuwen. Ooit gehoord dat ze toen wat meer van die groei opzij hadden willen zetten voor aflossing of pensioen.

    Het lijkt alsof de huidige verwende groep pensionados verslaafd is aan meer, meer, meer. Maar, mag ik je uitdagen om eens een blog te schrijven over wat pensioen nu eigenlijk voor je is? Zijn dat de middelen die je nodig hebt om te leven, of moet het meer zijn dan gelijkblijvende koopkracht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede vraag. Dit blog is een reactie op het gevoel dat leeft bij velen. Dat ouderen er warmpjes bij zitten. Zij leveren bijdragen aan het versneld aflossen. Ze realiseren zich niet de kortere leeftijdsverwachting en mindere energie er minder besteed wordt. Op die manier kan er meer gegeven worden.

      Dit blog doet recht aan de blogjes die ik onlangs las.

      Ik ga daarover schrijven.

      Verwijderen