zondag, maart 26, 2017

Nederlanders zijn ondervoed

Wattt??? Ondervoed? Ben je gek. Veel Nederlanders zijn dik. Rare stelling. Als je niet verder wilt lezen, dan begrijp ik dat. Stop er maar mee.

Paul Blokker van de Vereniging tot behoud van boer en milieu zegt dat.  Die man kan zoveel beweren. Ik mis een paar titels en wetenschappelijk onderbouwing, kun je denken. Ok. De gezondheidslaboratoria in Nederland zoals het BLGG en ALNN bevestigen de stelling dat de aanwezigheid van mineralen qua gehalte beneden het streefniveau uitkomt.
De Consumentenbond onderzocht onze groente en stelde dat deze nauwelijks nog een nuttige stof als seleniuem bevat. (Mineralen worden door groente uit de grond gehaald. Vitamines worden aangemaakt uit minderalen.) Het is in elk geval zo laag, dat het niet meer te meten is. Dat komt omdat de bodem in feite dood is.

'De gemiddelde Nederlander heeft een gebrek aan zink, ijzer, selenium, koper, magnesium en heeft bovendien een fors tekort aan viatmine A. In veel groente zit tegenwoordig geen vitamine C meer. Dan hebben we het over vollgronds groenteteelt, zoals bloemkool, wortelen en andijvie', aldus Blokker.

Hoe komt dat? 
Ruim vijftien jaar wordt de landbouwgrond geïnjecteerd met mest.  Dat gebeurt zo agressief, dat er daardoor simpelweg teveel schadelijke stoffen in de bodem komen.
We eten meer vlees en vooral goedkoop vlees. Dieren lijden in de stal en dan komt de verlossing en beland het vlees op ons bord. Tegelijkertijd vergiftigen wij met dit lijden ook nog eens onze landbouwgewassen en ons zelf. De geteekde kasgroenten bevatten wel voldoende vitaminen en mineralen.
Dit wordt beweerd door onder andere Stichting Milieubewuste Veehouderij, het adviesbureau Team Ecoss en Aquarius Alliance, een samenwerkingsverband van boeren en wetenschappers. Ook de landbouwuniversiteit van Wageningen is van mening, dat deze praktijk de samenstelling van et bodemleven schaadt.

Aanwijzingen?
Blokker wijst naar de grote toename van  overgewicht en diabetes, vanaf 1993. Sinds dit jaar werden de mestinjecties verplicht. Van 1981 tot en met 1993 steeg dit met ongeveer 0,3% per jaar. Vanaf 1993 steeg het aantal mensen met overgewicht met 0,9% per jaar. Dat is drie keer zoveel. 'Het is niet zo dat mestinjectie overgewicht veroorzaakt, maar dat door mestinjectie en door afname in het bodemleven de onbalans in planten van vitaminen, mineralen en spoorelementen is vergroot.  Met name zink, mangaan en chroom zijn nodig voor de bloedsuikerregulatie.

Na deze beweringen durf ik te beweren, dat ik met mijn mooie moestuin, jaren gezondheid aan mijn leven toevoeg. Ik verveel me op dit moment niet. Ik hou van de plicht om water te geven en onkruid weg te halen. Het maakt me bewust dat ik met stressen en hop hop opschieten er niet kom. Juist niet. Zorgvuldig werken en doorgaan.  Ik krijg er een leeg hoofd van en ik geniet van de vrijheid. Ik zie me in gedachten komende zomer al koken en eten met andere mensen op de moestuin. Het uitzicht. Heerlijk. De rust. Fantastisch.

Bron: Telegraaf  2008

14 opmerkingen:

  1. Ik denk eerder dat mensen ondervoed raken doordat ze zich vullen ipv voeden.
    M.a.w. snoep, sausijzenbroodjes en gebak eten ipv groente en fruit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, denk ik ook. Maar misschien vullen we ons meer, naarmate voeding ontbreekt? Ik weet het niet.

      Verwijderen
  2. Was dat niet ook de periode van grote salarisstijgingen, enorme stijgingen van de huizen prijzen? Kortom meer te besteden en dus hogere consumptie van ongezonde levensmiddelen? Ik vind het een wat kort door de bocht conclusie en helemaal als het een artikel uit 2008 is, dat is al bijna 10 jaar oud en inde wetenschap dan al verouderd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mogelijk. Toch is dit actueel. Meer melkkoeien. Meer mest. Er is geen verbetering in de gewone landbouw.

      Er is een vergroting van biologische teelt. Er is ten goede gekeerd.

      Verwijderen
    2. Of biologisch beter is weet ik niet. Dieren hun medicatieonthouden vind ik niet zo fijn. En de opbrengst per hectare is kleiner dus meer landbouwgrond nodig om hetzelfde aantal monden te voeden met meer transportbewegingen die het grootste deel van de milieubelasting vormen. Ik weet het niet. 2008 is gewoon niet actueel. Actueel in wetenschappelijk opzicht is 2012 en later. Als 1 van mijn studenten met bronnen uit 2008 aankomt moeten ze toch van heel goede huize komen om duidelijk te maken dat deze nog acceptabel zijn.

      Verwijderen
    3. Idd 2008 is lang geleden. Inmiddels is het melkquotum opgeheven. Zijn er meer melkkoeien dan ooit.

      In het nieuwe vandaag ontvangen blad van midden Delfland vereniging wordt er nog steeds mest geïnjecteerd.

      Alhoewel oud, is het nog steeds actueel.

      Verwijderen
    4. Brussel wil het injecteren verminderen. Daarom is er nu de subsidie die boeren helpt te stoppen met boeren. In de toekomst zal het minder zijn.

      Verwijderen
  3. Tja een artikel uit 2008 is erg oud en zeker als het om sommige wetenschappelijke feiten gaat. Wellicht handiger om je op recentere stukken te baseren, dingen zijn soms snel achterhaald, zo ook de mythe over groenten en fruit zonder vitamine c.....

    Ik denk eerder dat mensen tekorten oplopen omdat ze teveel zooi eten, ze wisselen de groentes en fruit in voor hamburgers, chips en snoep. Tegenwoordig is er toch op iedere hoek van de straat een horecazaak? En steeds meer mensen gaan daar lekker gebruik van maken ipv thuis gezond te koken. Het worden al echt amerikaanse toestanden hier, en dat zien we aan de omvang van onze bevolking, we worden steeds dikker. En als een Katan dan gaat roepen dat fruit maar een suikerbom is en geen toegevoegde waarde heeft, dan moet ik helemaal lachen. Er wordt veel beweerd en veel is ook niet waar. Iedereen die wel goed groente en fruit eet en de Mac links laat liggen, zal beamen dat er best nog gezond te leven is als je maar de juiste keuzes maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er wordt nog steeds mest geïnjecteerd in landbouwgrond. Er zijn meer koeien dan in 2008.

      Al sinds jaar en dag wordt vaker gekozen voor gemaksvoeding die voordelig is,
      We spreken schande over het Belgische varkensslachterij.

      Verwijderen
  4. Misschien is de aanbeveling voor groenten en fruit nog te laag. En moet men meer eten,om voldoende mineralen en vitamines binnen te krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou best kunnen. De Moermanvereniging heeft het al jaren lang over 500 gram per dag plus fruit. Dat is veel. Maar dat moet ook nog eens biologisch zijn.


      Is veel, dus ik eet daarom niet zo vaak aardappelen of pasta.

      Verwijderen
  5. Mensen eten te veel zooi, absoluut waar. Maar ze worden voor de gek gehouden door de industrie die overal op plakt dat het low-dit, en zero-dat is en tegelijk heel ongezond met veel zoetstoffen en veel te veel zout. Puur sap? Diervriendelijk met 1 ster? Het is voor velen niet meer te overzien. Wat is nu goed en wat niet? Ik heb het gezonde leven meegekregen van thuis, maar dat heeft natuurlijk niet iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wist wel dat sommige mensen ondervoed raken door maffe diëten en voedingsgewoontes waarbij van alles wordt uitgebannen. Maar gewoon op basis van 'normaal eten wist ik het niet. Dat vind ik wel erg!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen