dinsdag, maart 07, 2017

Onhaalbare verkiezingsbelofte AOW 65 jaar

Deze verkiezingsbelofte wordt door SP, 50+ en PVV geuit.  In verkiezingstijd wordt alles beloofd. Kippen met gouden eieren desnoods. Ik verwacht niet dat de ingangsdatum van de AOW ooit 65 jaar wordt. 
Wat wel mogelijk moet zijn is dit:

'Verlaag de belastingen al vanaf 65 jaar, in plaats van wachten op de AOW leeftijd.'

AOW-ers betalen minder belastingen dan werkenden.  Veel mensen halen met werk de AOW leeftijd niet.  Dat is een realiteit.

Ik heb deze vraag twee keer gesteld.
De eerste keer kreeg ik geen antwoord, maar ik stelde deze vraag  op Facebook aan Pieter Omtzigt. Hij heeft hart voor pensioenen.
De tweede keer kreeg ik ook geen antwoord. Er werd omheen gepraat. Direct ging het er over dat de AOW leeftijd hoog is en nog hoger. Je kent het wel. O, wat zielig. Twee keer stelde ik mijn vraag.

De haalbaarheid van mijn voorstel, omdat velen de AOW-gerechtigde leeftijd niet halen, lijkt mij acceptabel. Mensen zouden daardoor vanaf hun 65e al met deeltijd pensioen kunnen gaan. Dan houden ze het langer vol.

Mocht je mijn vraag ondersteunen, stel hem dan. In verkiezingstijd is alles geoorloofd.

11 opmerkingen:

  1. Eh, en hoe zou dat dan gefinancierd moeten worden? Want als de belastingen voor een deel van de belastingplichtigen verlaagd wordt, dan komt er natuurlijk minder inkomen binnen bij de overheid. Dus dan moeten ze ergens anders op beknibbelen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee. De AOW wordt opgehoest door de werkenden. Ik heb al vaker geschreven, dat volgens mij die AOW over misschien 25 jaar niet meer bestaat. Aan de mindere loonbelasting wordt al langer getornd.

      Verwijderen
    2. ok, ik heb er geen verstand van, maar doe een poging. Ik denk dat als de huizen worden afgelost zoals wij vroeger deden (moesten doen), binnen 30 jaar de belastingteruggave op hypotheken flink terug zal lopen. Zuiniger leven, meer aflossen = minder belastinggeld?

      Verwijderen
  2. Ik zou juist zeggen: Trek de belastingen voor mensen boven de AOW-leeftijd gelijk met de rest. Viel vandaag nog te lezen dat de arme gepensioneerde bijna uitgestorven is en de rijkste leeftijdsgroep is.
    De tijd dat gepensioneerden arm waren en overal korting voor nodig hadden om nog wat te kunnen doen ligt al ver achter ons.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las het stuk. Als ik naar mezelf kijk, dan weet ik twee dingen. Ik heb nu nog maar 55% van toen ik werkte. Drie inkomstenbronnen nu.

      Ik verbaas me over de rijke gepensioneerden. De gepensioneerden die ik spreek zeggen dat ze al meer dan tien jaar niet voor inflatie gecompenseerd worden. Hun pensioen was nog op basis van laatst verdiende loon. Vanaf 2006 middelloon.

      Ik heb er vraagtekens bij, Ik zie dat gepensioneerden eenvoudige vakanties hebben. Reizen naar Verweggistan is er niet bij.

      Ik ben van dit stuk in de Volkskrant verrast dat de 25 - 45 jarigen minder zijn gaan verdienen.
      Ook is het beroerd dat de vaste banen nauwelijks meer bestaan. Baanonzekerheid.
      Veel 50+ers die geen baan meer hebben.

      Verwijderen
    2. Dit is een reactie waarop men hoopt. Worden we weer aan de kant geschoven als 65+ 'die redden het wel'? 65+ is zuinig en geniet nu als dit kan. De cijfers zijn gebaseerd op gepensioneerden die een eigen huis bezitten, en zo geen huurkosten hebben. Zij hebben voordeel van hun spaarzame leven en kunnen nu doen wat toen niet kon. Straf verdiend? Bijkomend voordeel is dat zij ervoor zorgen dat het huis of de uiteindelijke opbrengst hiervan in de meeste gevallen naar de volgende generatie gaat. Zodat ook zij de vruchten hiervan kunnen plukken.

      Maar, niet alle ouderen hebben een eigen huis en zijn geen tweeverdieners geweest. Zij, maar ook alleenstaanden, mensen die vroeg hun baan verliezen na lange trouwe dienst en mensen die plotseling alleen komen te staan hebben het zwaar. Moeten we eerst deze cijfers afwachten (als die komen) voordat we een oordeel vellen? Zij zijn echt niet uitgestorven hoor!

      Verwijderen
    3. Ik hoop het niet. Men wil kennelijk een debat oproepen. Geld zoeken. Mark Rutte zoekt hard naar geld. De bijstandsgerechtigden hoeven geen vakantiegeld. Ze gaan toch niet op vakantie..

      Verwijderen
  3. Ik werk in de thuiszorg en er is maar 1 ouder stel die het goed heeft.
    De anderen hebben het echt arm. Leven van 25 euro in de week en nooit vakantie.
    Alle kassabonnetjes bij elkaar tussen een knijper op de koelkast.
    Kunnen gescheiden dochter ook niet financieel steunen.
    Echt heel armoedig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welke leeftijd hebben deze mensen? Er is veel verschil tussen mensen van 70+ en 80+.

      Verwijderen
  4. Wat een goede vraag van je. Daar heb ik nooit bij stilgestaan. En die cijfers over "rijke"gepensioneerden zeggen niets over een netto besteedbaar inkomen. Dat ook vaak daalt door chronische ziekten met hoge medische kosten.

    BeantwoordenVerwijderen