woensdag, maart 29, 2017

Per veertien dagen boodschappen

De  facebookgroep De Blije budgethoek waar niet gezeurd wordt,  en ruim gedeeld in budgetteren en leuke recepten, verjaardagscadeautjes. Een blije kijk op bezuinigen.  Het klopt dat je liever bezuinigt, omdat het kan. Als bezuinigen moet, is het moeilijk.

In deze groep kwam ik het blog van Aad-Actief tegen. Zunigaan is ook heel er blij met dit blog.
Aad-actief schrijf enthousiast en positief. Cadeautjes en recepten deelt ze. Het is haar optimisme, samen met een nieuwe ontdekkingstocht, dat met minder geld je ook een leuk leven kunt hebben.

Daarom is het best aardig om mijn boodschappen nog een keer te delen.  De kosten voor onderhoud, aanleg moestuin en nog vele andere dingen vliegen de pan uit. Zuinig aan doen dus. Gewoon weer opnieuw begonnen..... met consuminderen.

Het aantal keren dat ik boodschappen afhaal bij de Jumbo is gedaald tot één keer per veertien dagen. Hiervoor zijn een aantal redenen.
  1. Boodschappen doen is geen tijdsverdrijvende hobby van mij.
  2. Ik heb een moestuin
  3. Ik bak zelf mijn brood
War koop ik verder:
Boer:
Ongeveer per acht dagen ga ik nar de Campina boer waar ik mijn zes liter karnemelk haal in eigen verpakking. 

Ik koop bij voorkeur op de stilste tijden, zoals maandagmorgen of ' avonds:

Aldi:
Wanneer het uitkomt dan haal ik zes liter sap bij de Aldi. Heerlijk sap en deze is dit jaar 9 cent duurder geworden.

Action:
WC papier en soms schoonmaakmiddelen. WC papier is nog steeds het allervoordeligst. Schoonmaakmiddelen verschilt in prijs te weinig met de Jumbo. Voor Dreft afwasmiddel wil ik nog wel omrijden.

Molen: 
Volkorenmeel, gebroken lijnzaad, broodverbeteraar en een krentenbroodmix. In de krentenbroodmix zit ook kardemom. 

Toko:
Alle kruiden haal ik daar. Voor een schappelijke prijs gooi ik mijn keukenkastje vol. Ik gebruik heel veel kruiden.

Turkse groentenboer:
Fruit.  Beter fruit dan in de supermarkt. Citrusfruit.
Bijzondere kleine komkommers, peulvruchten. 

Thee:
Ik drink thee. Iedere zomer, trek ik er op uit,.... Ik droog pepermunt, melisse, vlierbloesem. Voldoende voor een lange tijd thee. Kaneelstokjes van de toko, sterrenmunt, zoethoutthee van Zonnatura.

Voorraden:
Ik hou van voorraden. Ik heb ruim voldoende gewone sappen, bieten- en wortelsap in voorraad.  Ook wijn en bier in huis, meestal voor anderen.
Ik heb nog voldoende vriezer voorraad aan bonen, kroten, andijvie, tomatensoep (pastasaus), pompoensoep en nog twee pompoenen.
Voorraad betekent minder naar de winkel.. Tijd overhouden voor het tikken van een blogje bijvoorbeeld :-))

Aan eten was ik nu 41,26 kwijt

Mijn vriendin, de kat van de buren, eet graag een kattensnoepje, Niet alle kattensnoepjes. Haar voorkeur zijn Felix kattensnoepjes en Gourmet Gold Fijn. Ik ontvang haar 'eeuwige liefde' en ik geef niets voordat bij haar thuis haar etensbak goed gevuld is geweest.
Zij op haar beurt geniet van de vensterbank boven de convectoren.  

De opstartkosten van de moestuin zijn hoog en ik mag mij verblijden in het verbeteren van de badkamervloer!  Dit zijn mede redenen, waarom ik op dit moment de etenskosten laag hou.  Binnenkort start het aspergeseizoen weer. Heerlijk. 

Dit keer kocht ik bij Jumbo persoonlijke verzorging. Door het vele buiten zijn en de ouder wordende huid vind ik smeren heel belangrijk. 






In dezelijst staan twee verschillende roomboters. Drie verschillende soorten gist. Zo kan ik mooi vergelijken welke ik het fijnst en lekkerst vind. Geruime tijd terug testte ik inlegkruisjes. Ik ben er nog niet uit. Ik vind het ondingen. Gewoon prut.  Grote kans dat het nooit wat wordt. 









Verzorging




1 Nivea Creme 250ml € 2,73



1 Nivea Verzorgend Body Milk Droge Huid 250ml € 4,59



1 Nivea Contour Verstevigende Body Crème 300ml € 8,69



1 Jumbo Vrouw Douchegel Softening Scrub 200ml € 1,29






€ 17,30



Kattensnoepjes




1 Gourmet Gold Fijne Mousse 8 x 85g € 3,49



1 Felix Party Mix Snacks Seaside Mix 60g € 1,11






€ 4,60










brood en pizza benodigdheden




2 Tarwebloem 1kg € 0,70








1 Dr. Oetker Gist 7g € 0,54








1 Jumbo Basis Gist voor Luchtig Deeg 3 x 7g € 0,39



1 Bruggeman Bakkersgist 42g € 0,19






€ 1,82









Snacks



2 Jumbo Noten Melange Ongezouten Allerslimste Koop 200g € 4,38



1 Crackito Sticks Naturel Zout 100g € 0,43



1 Jumbo Dop Pinda's 500g € 1,93






€ 6,74


Eten



1 Aviko Friet van 't Huis Opa's Oven Friet met Schil 750g € 1,65



1 Jumbo Bleekselderij € 1,27








3 Nova Tomatenpuree Geconcentreerd 70g € 0,39



1 Jumbo Cherrytomaatjes 250g € 1,48



1 Jumbo Courgettes € 0,59



1 Jumbo Goudse Kaas 48+ Jong Belegen Komijn Stuk ca. 546g € 5,67



1 Bio+ Roomboter Ongezouten 250g € 1,73



1 Jumbo Roomboter Ongezouten 250g € 1,50










1 Jumbo Spitskool € 1,49








3 Jumbo Prei € 1,77








1 Jumbo Biologische Witte Kool 1000g € 1,28



1 Jumbo Naturel Aardappelpuree Zakjes 2 x 138g € 0,82



1 Jumbo Champignons Gesneden 280g € 0,73



1 Jumbo Kaas Geraspt Oud 48+ 175g € 1,49




Visite




1 Jumbo Extra Dark Voordeel 56 Koffiepads 389g € 4,19



1 Milka Gebroken Noten Melk Chocolade Reep 100g € 0,93



1 Milka Collage Caramel Biscuit Melk Chocolade Reep 93g € 1,12






€ 28,10



Gratis overbodige cadeautjes




1 Flyer € 0,00








1 Cadeautje van Jumbo, dit keer 2 blikjes suikervrije cola. Bewaar ik voor ooit € 0,00




Subtotaal € 58,56 € 58,56 € 41,26


Kosten € 1,95




€ 60,51









16 opmerkingen:

  1. Ik vind inlegkruisjes ook ondingen. Ik kocht een testpakket wasbare bij www.tanterosa.be en ben van imse Vimse en Charlie banana wel tevreden dus daar een aantal stuks van gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een goed idee. Kun je ze goed schoon krijgen met 1 wasbeurt?

      Verwijderen
    2. Ja, tot hiertoe wel. Ik heb er eentje dat ik niet goed proper kreeg, en laten bleken in de zon doet wonderen. Op haar site staat heel veel info.

      Verwijderen
    3. Ik krijg ze zelfs schoon op kampeervakantie. Tenminste, de maandverbandversie. Want inlegkruisjes, daar zie ik het nut niet van, persoonlijk. Ik verschoon mijn onderbroeken nu gewoon elke dag.
      Het lijkt erop dat mijn lijf aan het zeggen is dat de verbandjes niet meer nodig zijn. Zit te dubben of je zoiets op marktplaats kan zetten (juist wel voor de mensen die denken om het milieu) of niet (hygiene - al kunnen ze nu juist goed in de wasmachine)

      Verwijderen
    4. Ik gebruik een menstruatiecup en de inlegkruisjes als back-up. Op sommige dagen heb ik veel witverlies en dan zijn ze ook handig, want kleiner dan maandverband. Persoonlijke keuze, natuurlijk. Welk merk gebruik jij en waar haalde je ze?

      Verwijderen
    5. @Ellen, Op een gegeven moment, echt waar, ik kon het ook niet geloven, stopt het echt. bij mij was dat op 47-jarige leeftijd

      Verwijderen
    6. Ik ben 32, dus nog even te gaan denk ik 😉

      Verwijderen
    7. haha.. Ik herinner me dat ik een weekend weg was, en ik was vergeten dat ik ging menstrueren. Vroeg het aan een oudere vrouw uit de organisatie. Ze zei, dat ze dat altijd speciaal als nood mee nam voor anderen. Ik peinsde me suf. Hoe dat dan? Tja.

      Verwijderen
  2. Ik zit ook in die groep en ben erg blij met alle tips. Al lang hoeven wij niet meer te besparen, maar dat komt omdat ik geleerd heb te besparen. Daardoor steeds meer geld over. En nog steeds zoek en vind ik uitdagingen die ik wil doorvoeren. Let wel, waar ik geld aan uit wil geven, gebeurt ook.
    Aad volg ik ook. Ze staat vast in mijn leeslijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind een mooi eenvoudig leven belangrijker dan zuinig zijn. Als ik iets meer moet betalen voor duurzame producten, dan zal ik dat doen. Liever dan de aarde nog meer te belasten.
    Gelukkig kan ik dit zeggen en omdat ik het kan, vind ik dat ik het moet doen. Ik kan me goed voorstellen dat het moeilijk is om zuinig te zijn als het moet. Als je het niet doet voor je eigen doelen, maar gewoon omdat je weinig te besteden hebt.
    Vroeger zat ik bij een mailgroep de Guldengulden. Daar heb ik ook mensen leren kennen die erg zuinig moesten zijn en dat ook geweldig goed konden. Het leukste aan de contacten vond ik de creativiteit en alle verhalen over inmaken, tuinieren en handige weetjes voor in huis.
    Omdat ik nu nog 5 dagen werk en op zaterdag vrijwilligerswerk doe, kan ik niet naar al te veel verschillende winkels. Meestal ga ik naar de groene winkel op zaterdag, aansluitend op mijn vrijwilligerswerk. En anders rijd ik langs een Aldi, die vlak naast de snelweg staat. Schoonmaakmiddelen maak ik overwegend zelf. Er blijven altijd kosten over. De auto die ik nodig heb voor mijn werk is een behoorlijke kostenpost en dan zijn er kosten voor de verbetering van mijn duurzame leven: een set zonnepanelen, isolatie en uiteindelijk een kas.
    Nog een paar jaar, en dan kan ik rondkomen van 2 dagen werken. Ik kijk er erg naar uit en geniet van de voorbereidingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herken het. Baal enorm als ik weer iets moet vernieuwen. Maar soms is het gewoon niet anders.

      Lekker dat je over een paar jaar nog maar twee dagen zou kunnen werken.

      Verwijderen
  4. @KruidigMeisje, Heel goed, dat het lukt schoonmaken op de kampeervakantie. Ik gebruik bij voorkeur ossegalzeep.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, wat leuk zeg dat ik mezelf hier tegen kom :)... Ik ga je blogs lezen, ziet er leuk uit! Dank voor je complimentje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bloggen volhouden is ook een dingetje he. Je brengt ons allemaal terug naar de basis.

      Verwijderen
    2. Ah, leuk dat je dat zegt, thnx!

      Verwijderen