donderdag, maart 16, 2017

Vaste lasten 2017 (uitgeklede versie)

Vandaag heb ik mijn vaste lasten voor dit jaar eens goed op een rijtje gezet. Ik heb dit rijtje zo kaal mogelijk neergezet. Kosten voor variabele- onderhoudskosten auto, scooter, boot, sporten, leuke abonnementen, goede tandartskosten heb ik buiten beschouwing gelaten.
Eigen risisco heb ik vermeld, alhoewel ik tot nog toe, daar niet aan toe kom. Ik ben een behoorlijk dure klant bij de tandarts en gebruik veel supplementen en bezoek ik  de orthomoleculaire arts, ben ik lid van de Moermanvereniging.

Alles wat terugkeert aan kosten beschouw ik als vaste lasten. Anderen vinden dat onzin. Kan. Ik heb een duur los tv abonnement. Dit komt omdat ik dicht bij de tram woon. Elektriciteit stoort. Ik heb gewoon digitaal via de kabel.  Water is ook duur, dat komt door mijn bijverdiensten.

Misschien vind je het leuk om dit te zien:







913,84
Uitgaven maandelijks

86,00
alle lokale belastingen

489,00
hypotheek

56,85
Internet + tv

26,95
mobiel sim only

40,00
gas, water en energie

12,00
onderhoud CV en WTW

14,51
woonhuisverzekering

0,00
Bibliotheek en kranten (BV)

2,10
vereniging Eigen huis

70,83
zorgverzekering

70,85
eigen risico

23,75
verzekering auto

21,00
wegenbelasting auto






Wat vinden jullie er van?

12 opmerkingen:

  1. Vandaag ook druk bezig geweest. Dat ziet er allemaal mooi uit hoor. Bij ons zijn een aantal zaken wat hoger omdat wij met 4 personen zijn. Daarentegen zijn we volop bezig om de hypotheeklasten te verlagen door het vrijboeken van spaardepots en deze af te lossen. Dat slaat behoorlijk door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, overzicht is belangrijk. Lekker, dat je hypotheeklasten omlaag gaan.

      Verwijderen
  2. Mooi lijstje! Ik ben het helemaal met je eens wat betreft je invulling van het begrip vaste lasten. Dat doe ik ook zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor het compliment. Ik mis veel kosten op deze basislijst. Ik liet me inspireren door een mede blogster.

      Verwijderen
  3. Heel strak en mooi! Maar ik zie je MM lidmaatschap niet als vaste lasten vermeld staan. Of reken je dat tot ziektekosten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen de strikt noodzakelijke kosten staan hier vermeld. MM-lid blijf ik. Zo'n goede vereniging. Zulke heldere tijdschriften en de wekelijkse e-mail.
      Voor altijd vegetarisch en gezond.

      Aan het begin van de nieuwe moestuin zei ik dan ook: 'Ik schrijf er jaren bij'.

      Verwijderen
  4. Ik doe mijn vaste lasten inderdaad ook op die manier. Als ze elke maand terugkomen, zijn ze vast. Ik markeer ze wel, zodat ik weet dat ze kunnen stijgen (of wegvallen), maar in de praktijk is daar niet heel veel aan te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind je hypotheek kosten heerlijk overzichtelijk en laag!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mooie boerderij met veel grond en de rust van de achterhoek is ook fijn.

      Jammer dat het internet nog niet overal optimaal is. Er wordt eindelijk aan gewerkt las ik.

      Verwijderen
  6. Mooi lijstje. Ik vind GWL helemaal niet hoog, hoor!
    Wel n detailvraagje: je zet een woonhuisverzekering op je lijst. Dat bedrag komt overeen met wat we aan opstal verzekering betalen. Heb je geen inboedelverzekering, of zit die er in? (In het laatste geval hoor ik graag waar dat zo goedkoop kan!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een woonhuisverzekering is inclusief opstal, inboedel en WA verzekering.

      Het is altijd het slims om alle verzekering bij één maatschappij te houden.

      Verwijderen