dinsdag, maart 14, 2017

Verschillen in volkorenmeel

Het artikel van Foodlog van 20 februari over het vergelijken van prijzen van Ekoplaza en de Lidl, vielen de prijzen ten gunste van Lidl goed uit.
Een pak volkorenmeel bijvoorbeeld. €0,99 en  € 1,79.  Ik haalde voorheen  biologisch meel voor een paar euro per kilo bij de molen.

Links Jumbo, rechts bio molen
Veel broden worden behalve van meel ook gebakken met voordeliger rogge, haver. Er is niets mis mee, met deze goedkopere soorten. Ze zijn heel gezond!

Bij Jumbo haalde ik vandaag mijn boodschappen op met een kilo volkoren meel voor € 0,82.
Ik vergeleek de kleur met het bologische volkoren van de molen. Het volkorenmeel van Jumbo is veel witter. Er zitten korreltjes in en in het meel van de molen is dat niet te zien.

Ik vond het verdacht en belde de Jumbo. De klantenservice las op wat er op de verpakking stond en vroeg voor mij na bij haar collega's.
Eenvoudig leven shop verkoopt vijf kilo echt goed volkoren meel voor €7,.95, per kilo is dat 1,59.

Het gemak dient de mens, dus pick up service van Jumbo heeft mijn voorkeur. Maar ik denk toch dat ik in de toekomst gewoon naar de molen ga en daar voor duurder het gewone meel ga kopen.
Kopen in de molen vind ik nog te harden, omdat het daar overzichtelijk en rustig is.

In de bouwmarkt of nog erger het Staelduinse Bos ben ik het meest onaangenaamse mens dat je kunt bedenken.  Daar hebben ze de weg van de ingang naar de uitgang zo moeilijk gemaakt, dat je de weg kwijt bent, de bordjes uit, staan er wel, maar je moet nog twintig bochten met tachtig ongemakken door. Het lijkt op Ikea, maar dan erger.
Omdat halverwege de winkel het bordje 'kassa' niet vermeld staat, ging ik maar roepen:  'waar is de kassa'. Bij de kassa, vroeg ik aan de cassière, die er ook niets aan kan doen, en een baan heeft', waarom het zo op Ikea lijkt, maar dan erger. Kortom, ik ben blij met kleinschalig winkelen, maar ik wil geen half uur kwijt zijn met het zoeken naar een product of naar de uitgang.

Update: Het antwoord schreef 'anoniem' in de reacties. Ik geloof het.   Als er een bepaald percentage volkorenmeel in zit, mag het gehele product volkoremeel genoemd worden.

17 opmerkingen:

  1. Hahaha, herkenbaar dat verhaal in die winkel met die onvindbare kassa. Daar heb ik ook zo'n hekel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles om de klant langer in de winkel te houden. 😡

      Verwijderen
  2. Zou het ene meel wel gedeeltelijk en het andere niet gezeefd zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik heb het meel niet gezeefd. Het meel van de molen is goed gemalen.
      Jumbo had hier geen antwoord op. Rogge is wel grof.

      Verwijderen
  3. Wel een verschil zo op de foto. Meel is meel zou je denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook prima om zo te eten hoor. Je kunt er goedkope havervlokkkken en of rogge aan toevoegen. Maismeel van de Turk. Heel voordelig en heel veel voedingswaarde.

      Verwijderen
  4. Het voordeel van meel van de molen vind ik, is dat er niet mee geknoeid wordt. Het wordt gemalen en in zakken gedaan. Geen bleken, geen gebrande mout erbij. Puur meel. Misschien wat duurder, maar dat heb ik er voor over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Maar als je weinig te besteden hebt, is het wel een goed idee. Ik zou de meel van Lidl er bij moeten fotograferen.

      Verwijderen
  5. Toen ik nog brood zelf bakte bestelde ik graag bij de Molen de Hoop Klarenbeek. Zij verkopen volkorentarwemeel voor 20 euro (25 kilo).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker makkelijk. De prijzen van meel zijn behoorlijk gestegen.

      Verwijderen
    2. Ik heb goede ervaringen met het online bestellen, hun bezorging en hun producten. Ik kon op hun website niet zo snel losse kilo's volkorenmeel vinden.

      Verwijderen
    3. Het heet jumbo basismeel volkoren.

      Verwijderen
  6. Ik heb ooit met de albert heijn over hun volkorenmeel gecorrespondeerd. Ze verkopen bloem met een bepaald aantal toegevoegde vezeltjes als volkorenmeel. Volgens de wet mag dat. Lekker brood kun je er echter niet van bakken. Dus voor mij ondanks de prijs meel van de molen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het antwoord. Ik verwerk dit in de tekst.

      Verwijderen
    2. Mijn ervaring met dat meel van AH was ook niet goed.

      Verwijderen
  7. Ze willen in zo'n winkel denk ik mensen dwingen om zoveel mogelijk producten te zien. Maar vervelend is zo'n doolhof zeker!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen