zondag, april 02, 2017

Als je níet werkt, ben je een miljonair in tijd

Een man zei: ' vroeger was ik miljonair in geld, nu ben ik miljonair in tijd'.

Een miljonair ben ik nooit geweest, maar je kunt wel stellen dat ik nu een miljonair in tijd ben. Heerlijk vanmiddag, omringd door boeken op de ligbank in de zonnige windluwe achtertuin gelezen, beetje gedut. Fantastisch. 

Ik voel me nu ik niet meer werk, gelukkiger dan ooit tevoren. Kinderen hoeven niets. We doen ons best om hen een onbezorgd leven te laten leiden. Dan gaan ze naar school en begint de competitiestrijd. Leren, cijfers halen. Zorgen maken over vriendjes. Steeds meer belastingen. Werk, nog meer werk. Schepje er boven op doen en werken. 

Nu is dat voorbij. Na verloop van tijd is het toch fijn om verplichtingen te hebben. Die heb ik nu best wel veel. Het is verrassend dat in de niet werkende periode er een groot verschil blijft tussen door de weeks en weekend. Ik verlang regelmatig naar het weekend.

'Jij hebt het altijd druk, zei onlangs een niet werkende vrouw tegen me. Het klopt, ik wil graag veel doen. Maar dat, wanneer je niet meer werkt, zelf keuzes kunt maken en je tijd zelf kunt indelen. Het geeft het gevoel dat ik een miljonair ben. 

Toegegeven, mijn leven loopt niet altijd van een leien dakje, maar door de bank genomen is het prima. 
Als je meer geluk in je leven wilt hebben, is het goed af en toe stil te staan en bij jezelf na te gaan, wat de pijnpunten zijn. Daar kun je soms wat aan doen. Soms heb je er hulp bij nodig. Voldoende te besteden helpt.
Genieten is een levenskunst, maar met een leven met voldoende tijd, maakt dat genieten een stuk eenvoudiger,

1 opmerking:

  1. Wat een fijne post is dit. Ik zie je gewoon voor me liggend in het zonnetje met boeken. Heerlijk. Miljonair zijn in tijd is een groot geschenk!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen