zondag, april 30, 2017

Contactloos betalen bevordert impulsaankopen

Tot nog toe heb ik nog maar heel weinig contactloos betaald. Ik kan het op twee vingers natellen.  Contactloos betalen is gunstig voor de economie. Wat 'de economie' dan ook mag zijn. Wij vormen allemaal samen: 'De Economie'. Als de kleine consument stopt met kopen, dan verandert er veel.

Studenten nemen twee bankrekeningen volgens het FD, om hun vaste lasten veilig te stellen, zo gaat het verhaal.  Voor mij was het vroeger de reden om twee bankrekeningen bij de ING te nemen. Het FD noemt de vaste lasten rekening  de bankrekening met het alcoholslot. Een slot op je contactloos betaalmogelijkheid. De tweede rekening heeft in dit voorbeeld helemaal geen pasje.

Ik nam al toen ik net 20 was een tweede bankrekening om maandelijks 1/12e van alle vaste lasten op de hoofdbankrekening en de rest op privé. Helemaal handig. In het begin had ik geen pasje bij de vaste lasten rekening. Ik heb nu wel een pasje. Mijn brandstofkosten  behoren ook tot mijn vaste lasten.

Voor mij werkt dit. Nog steeds vind ik dit reuze handig.  Ik heb mijn vaste lasten veilig gesteld. Ook de reserveringen moeten uit dit potje komen.
Volgende maand heb ik een maand lang geen inkomsten, dan moet ik een maand overbruggen met spaargeld. Maar dat komt allemaal goed,


Bron: FD Werk en Geld

7 opmerkingen:

  1. Ik geloof ook wel dat het contactloos betalen voor meer impuls aankopen zorgt. het is nu zo makkelijk. Ik vind dat echter geen goede zaak want naar mijn idee komen nu meer mensen in de problemen. Wij hebben ook 2 rekeningen. 1 voor de vaste lasten en 1 waar ik de boodschappen mee betaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe minder drempels, hoe eenvoudiger je uitgeeft. Vergelijk het als je honger hebt en je ruikt lekkere geuren.
      Of een hamburgerverkooppunt bij de Gamma. Ik was verrast over de drukte daar.

      Verwijderen
  2. Ik betaal al geruime tijd contactloos met mijn bankpasje. Vind het heerlijk want veiliger, mijn pincode kan niet afgekeken worden want die hoef ik niet te gebruiken. Het is ook hygiënischer, want hoeveel mensen hebben hun pincode al ingetoetst met niet altijd schone handen.
    Met zelfbeheersing en inzicht in je financiën, heb je geen 2 betaalrekeningen nodig. Scheelt ook weer flink in kosten die je voor elke rekening toch weer maandelijks moet betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk zijn er mensen die nog niet verleid worden in aankopen. Jij behoort daar bij.

      Verwijderen
  3. Zou het erger zijn dan gewoon met de pinpas betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het ook heel handig, dat contactloos betalen. Voor mij maakt het eigenlijk niet uit, of ik zo betaal of pin, voor het bedrag dat ik uitgeef. Maar ik kan me wel voorstellen dat het nog minder als "uitgeven" voelt voor sommige mensen en dat ze het daarom sneller doen. Die twee rekeningen vind ik ook handig. Ik had het ook zo bedacht, maar uiteindelijk nooit ingericht. Moet ik toch eens mee aan de slag. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij werkte het heel goed. Ik weet altijd wat ik privé mag uitgeven.

      Verwijderen