dinsdag, april 11, 2017

Dàààg WW, Hallo IOW

Op 2 mei stopt mijn WW uitkering. Dan is dat voorbij. Over en uit deze regeling. Ik ontving 38 maanden geld.  Iedere vier weken op een woensdag geld! De huidige mensen die in de WW zitten ontvangen maandelijks geld. Zij moeten hun bijverdiensten opgeven. Dat hoefde ik niet te doen.

Eind mei ontvang ik een andere uitkering. Ik vroeg hem vorige week aan.  De IOW keert maandelijks €800 uit aan mensen die na hun 60e ontslag kregen en geen nieuwe baan namen. Ik was 61 toen ik ontslag kreeg. Nu ben ik 64 en ik mag nog minstens een jaar blijven solliciteren. Bedrijven moeten mijn sollicitatie e-mail of online sollicitatieformulier 'lezen' en een afwijzing sturen. Ik hou het allemaal niet zo bij. Ik solliciteer de verplichte keer per week en ik voeg een bonus sollicitatie toe.

De uitkering IOW is sympathiek, maar ik kan niet leven van €800 bruto. Ik heb volledig ABP pensioen aangevraagd. Yeah. Eigen verdiend en gespaard geld. Zelfs vlak voor betaaldatum kan nog niet met zekerheid gezegd worden of ik bruto zonder vakantiegeld €2309, wat netto €1470 is. Dat is minstens €500 per maand minder dan destijds beloofd. Dat is nog niet zolang geleden.
Daarom ben ik blij dat er jongeren zijn die nu al investeren voor een passief inkomen. 
Die IOW uitkering van €800 is vermoedelijk bruto.

Ik ontvang maandelijks €306 aan lijfrentepolis netto. Bij elkaar geteld kom ik nog wel ergens aan. Na een leven lang werken en studeren zal ik mogelijk ontvangen bruto  €800 + netto €1470 +netto €306 lijfrente  + bijverdiensten = plusminus  €2.576 inclusief vakantiegeld. 
Vanaf nu is vakantiegeld een begrip uit een verleden. Als ik 8% vakantiegeld in mindering breng is het netto maandelijks plusminus €2.370 per maand plus bijverdiensten en keer ik mezelf gespaard vakantiegeld uit..😏

Het woord inflatiecorrectie is op dit inkomen zal nooit meer van toepassing zijn, tenzij de dekkingsgraad van ABP ooit meer dan 120% wordt. Ooit. Op dit moment is dit 98.8%. 😂

Vroeger vond ik het vreemd dat die pensionado's niet klaagden. Nu ik zelf niet werk voel ik me meer tevreden dan ooit. €2.370 is ruim boven het bestaansminimum van een gezin dat €1.900 is.  

Alleen wanneer ik denk aan al die mannen die meer verdienden en veel gemakkelijker promotie maakten. Grrr... Dat vind ik zo oneerlijk. Dat maakt me boos. Mogelijk heb ik niet goed onderhandeld. Dat is mogelijk iets van mijn generatie. Niet goed onderhandelen.  De volgende generatie onderhandelt beter. Zij verdienen meer dan mannen! Top, die vrouwen.


13 opmerkingen:

  1. Fijn dat je evt nog in aanmerking komt voor de IOW, toch? Ik was 59 jaar en 11 maanden toen ik mijn baan verloor. Ondanks al mijn sollicitaties heb ik geen nieuwe baan gevonden. Na mijn WW kom ik helaas niet in aanmerking voor deze IOW. Had ik mijn ontslag 1 maand later gekregen, dan had ik er aanspraak op kunnen maken. Het was een fijne aanvulling geweest. Yasr.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yasr, wat sneu, een maandje verschil. Ik denk dat je desnoods een maand onbetaald had willen werken, alleen om dit mee te maken. Voor je neus weg.

      Verwijderen
    2. Klopt. Graag zelfs.
      Yasr

      Verwijderen
  2. Meer door minderdinsdag, 11 april, 2017

    Let op als je je pensioen laat ingaan wordt je iow gekort in jou geval waarschijnlijk tot nul.

    zie onderstaand stukje uit de site van de rijksoverheid:
    Hoogte IOW-uitkering
    Uw IOW-uitkering is nooit hoger dan 70% van het minimumloon. Bij de vaststelling van de hoogte van de uitkering wordt rekening gehouden met uw inkomen (bijvoorbeeld uw pensioenuitkering). Het UWV kijkt niet naar uw eigen vermogen en dus ook niet naar bijvoorbeeld een eigen huis. Het inkomen en vermogen van uw partner wordt ook niet meegerekend. Dit voorkomt extra inkomensverlies na afloop van de WW-uitkering.

    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel een "geluk"dat je na je 60-ste ontslag kreeg. Was het anders bijstand?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. IOW is een mooie regeling in dat opzicht dat er geen vermogenstoets is en bij een partner niet gekeken wordt naar het inkomen hiervan. Bij een bijstandsuitkering is dit namelijk wel zo. Als je 50+ was bij ontslag kun je bij de gemeente IOAW krijgen, ook daar is geen vermogenstoets, maar daar wordt wel gekeken naar de partner. Dat is het grootste verschil. Naarmate je dus ouder bent bij ontslag heb je meer "voordelen".

    De IOW wordt door het UWV uitgevoerd, omdat dit maar een kleine club mensen zou zijn, met 60+ ontslag. 70% van het minimumloon is netto iets van 930,00 exclusief VT per maand (gelijk aan de bijstand voor een alleenstaande.

    Wat Meer door minder ook aangeeft, let op met je inkomsten. Die worden deels gekort op je uitkering. Je pensioen kan daar ook onder vallen. Vraag het na voor je beslist om het aan te spreken. Ja, je valt terug bij een IOW, maar het mislopen omdat je je pensioen laat uitbetalen zou toch zeker jammer zijn. Want dan heb je netto 1700,00 per maand. Voor je lijfrente moet je ook even navragen hoe het zit, heeft te maken met of het een polis is die je werkgever ooit heeft afgesloten. Succes in ieder geval.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inmiddels een bericht geschreven aan UWV. Leuker kunnen we het wel maken....

      Verwijderen
  5. Dat klinkt op zich nog als een mooi bedrag, zeker als je idd nog bijverdiensten erbij hebt. Ik reken nergens op, maar hoop straks (over 40 jaar ofzo) wel op AOW. Verder is het mijn bedoeling om alles maar zelf te regelen, want ik wil er niet straks achterkomen dat ik op mijn 75e alsnog achter de kassa moet. Gedwongen dan, want voor m'n lol zou ik het misschien wel willen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je ooit een zeventig jarige achter de kassa gezien? Straks misschien net zoals in de VS.

      Verwijderen
  6. IOW is een bijstandsuitkering zonder dat er naar vermogen wordt gekeken. Als je dus je pensioen eerder laat uitkeren dan wordt dit in mindering gebracht op deze uitkering. Idem voor bijverdiensten.

    Als je het pensioen eerder laat uitkeren, dan zul je dus geen IOW ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een ex-collega vertelde me tegen mijn eigen gevoel in dat ik IOW ga ontvangen. Hij hield het bij hoog en laag vol. Jammer dus.

      Verwijderen