zondag, april 09, 2017

De boot ging gisteren in het water

Vorig jaar kocht ik een boot. Een lang gekoesterde wens. Helemaal blij. De motor ging snel kapot en bleek al bijna 20 jaar oud.
Ik kocht een dure andere motor. Een Honda 15 pk. Ik kocht deze bij een in de familie goed bekende Honda dealer in Alphen aan den Rijn.  Service en kennis. Ik heb daar geen spijt van gehad. Blij mee.

Deze motor is flink en zwaar. In de schuur zetten, ging ik niet meer doen. Er zijn Honda dealers in mijn omgeving. Maar die monteren en of demonteren niet. De hoeveelheid benodigde testosteron ontbreekt me.
Voor de winter wilde ik deze bij een goed bedrijf in de buurt laten overwinteren. Afgelopen dinsdag monteerde de monteur deze motor.
Mijn vaarvriend had de zware accu met 100 ah opgeladen. Ik kocht de duurste benzine bij de Shell pomp. Alles ging goed. Iedereen deed wat die moest doen! 
Zaterdagmiddag, bij de tewaterlating, bleek de monteur een fout gemaakt te hebben. Ik zag het toen ik het bootdek er overheen wilde doen. De motor zakte steeds naar bakboord. Ik kreeg het dek er niet over heen.
Het bedrijf tot vier uur open, nam de telefoon niet op en ik ging er langs. Het ging die dag niet lukken. Hij kwam niet langs om het op te lossen. Ik moest maar iemand van de watersportvereniging vragen.

Aan het einde van de middag is iedereen na deze dag moe. In twee dagen waren er meer dan 100 boten het water in gegaan. Ik had zelf van 's morgens kwart voor acht tot half drie gewacht. Ik wilde niemand vragen, maar het dek moest toch over de boot.

Maar ja, de kap ging zonder hulp niet er over de boot.  De havenmeester had niet de juiste tang bij zich. We kregen samen de kap wel recht op de boot. Ik wacht nu tot dinsdag. Ik zal er niet bij zijn.  Genoeg tijd besteed aan onderhoud van de boot. Er wachten andere dingen.  Een nieuwe badkamervloer bijvoorbeeld. Een grote moestuin. 
Ik hoop degelijk les te krijgen in hanteren van de boormachine. Ik wil binnenkort op de moestuin van pallets een compostcontainer maken en een plek om kratten op te slaan.
Als je hulp aan een man vraagt, dan doen ze het graag, maar je leert er niets van.

Zo heb ik dit jaar het bedrijf dat mijn cv onderhoud doet, tien minuten les er bij gevraagd. Zo kan ik, mits ik weer koudwatervrees krijg, zelf water bijvullen in de cv. In mijn vorige huis ging het zo verkeerd, dat het zwarte water tot aan het plafond kwam. Ik krijg nog steeds de kriebels.
Maar binnenkort dan maak ik mijn compostbak van pallethout. 

14 opmerkingen:

  1. Volgende winter de boot samen met de motor laten overwinteren, als dat mogelijk is natuurlijk.. Scheelt de- en monteren en kans op minder fouten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. sommige mensen doen dat. Ik niet. Dat heeft meerdere redenen.
      Je moet de motor zonder benzine laten zijn. Teveel bio brandstoffen in de benzines daar gaan de motoren kapot van,
      Aspen is een dure brandstof die er in kan. Dat doe ik ook.
      Maar dan staat die boot op de kant met de buitenboordmotor er aan. Lekker makkelijk onbeheerd op de kant.
      Ik heb ervaring, jaren terug kocht ik een buitenboordmotor voor de boot van mijn broer. Die werd binnen 12 uur gestolen.
      Ik neem geen risico. 4000€ is veel geld.

      Verwijderen
  2. Veel vaarplezier dit jaar!
    Wij wacht nog op de boot van mijn ouders. Volledig electrisch vletje, echt geweldig. Opladen en gaan, geen gekloot met tanken, geen stank, en geen trillingen. Varen ten top (als zeilen je ding niet is)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leek me ook heel leuk. De stilte. Voor het vaargebied in zuid Holland haal je het niet met de nog in ontwikkeling zijnde electro motor.

      Geniet er van.

      Verwijderen
    2. We kunnen tot 6 uur varen op een acculading, kom je een heel eind mee! En een paar extra accu's en je komt nog een stuk verder. Oplader zit aan boord, dus je kan met een stopcontact ook nog een eind verder.

      Verwijderen
  3. Wat een gedoe! Soms moet je door een zure appel bijten om een mooie vaarzomer te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je verantwoording nemen, dat respecteer ik. Hij nam niet zijn verantwoording.

      Verwijderen
    2. Dan ben je nog netjes dat je deze dealer niet met naam en toenaam hier neerzet!

      Verwijderen
    3. Misschien 1 keer een fout gemaakt. Ik maak ook fouten. Menselijk.

      Verwijderen
  4. Het is heerlijk als je zelf wat gereedschap kan dresseren, eehh hanteren. Jammer dat je wat verder woont, anders zou ik aanbieden langs te fietsen voor een keertje thee+dresseerles. Een boor is goed te doen, en een tang ook. En een schroevedraaier is ook heel fijn om de truucs van te weten.
    Moet ik nadenken of ik iemand ken bij je in de buurt voor zoiets?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Komt goed hoor, binnenkort gaat mijn scooter ook bij hen in het onderhoud. Omdat mijn schuur vol staat met twee fietsen, boot- en tuinspullen plus een vrieskist is die schuur vol.
      Zelfs mijn tenten heb ik weg gedaan.

      Verwijderen