vrijdag, april 21, 2017

De WW uitkering gaat terug naar drie jaar

Blij dat de WW terug gaat naar drie jaar. Gewoon omdat het kan. Het geldt voorlopig voor oudere werklozen. Nog niet zo lang terug was de WW terug gebracht van 38 maanden naar 24 maanden.

De kosten voor het verlengen van de WW worden betaald door alle werknemers geld voor moeten in leggen. Maximaal zou het  0,2% van het bruto loon moetn kosten per werknemer.  Helemaal zeker is het nog niet.
De toestemming van het kabninet aand e Star wordt nog voor het zomerreces voorgelegd aan de ministerraad.
Kort gezegd, het duurt nog lang. Hoe lang duurt het voordat we een nieuw kabinet hebben?  Wie het weet mag het zeggen.

Ik vind het een goed plan. Oudere werknemers, die jaren hebben meebetaald aan sociale premies, moeten minimaal langer in de watten gelegd worden.

Hoe lang geleden is het dat de WW wel vijf jaar kon duren, als je een lang arbeidsverleden had. Hoe lang geleden is het dat de WW diende als afvloeipotje voor oudere werknemers.

Mijn zegen hebben ze.

Ik ga de komende tijd berekenen, hoeveel geld ik mezelf dit jaar van de stamrecht BV ga uitkeren dit jaar. Dit betekent vele uren lang zitten achter de PC. Jottem  :-(((
Wel fijn dat ik deze mogelijkheid heb. Daar hoor je mij niet over klagen.

8 opmerkingen:

  1. Te gek voor woorden dan iedereen hier verplicht aan mee moet betalen. Als de oudere werknemer graag een derde jaar WW wil krijgen kan hij hier prima zelf voor sparen of zelf een verzekering voor afsluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken jouw situatie niet. Misschien wist je niet dat de premie sociale verzekeringen verlaagd zijn.
      Licht je anonieme antwoord toe.

      Verwijderen
    2. Jongen mensen worden extra belast en krijgen er niets voor terug. Het geld wordt alleen uitgekeerd aan oudere werklozen.

      Verwijderen
  2. Mijn vrijwilligers vertelden me dat. Wat zijn de criteria voor ouderen in dit geval? Zij wisten het niet. Ik snap de ontwikkeling niet. Zou Den Haag zich neerleggen bij wat de meeste mensen al langer weten: dat ouderen vaak geen baan meer vinden? Dat zou rustgevend zijn voor deze mensen. Mijn zegen hebben ze ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, het is zoals het is, 95% van de werklozen zijn ouder dan 50 jaar. Het ziet er niet naar uit dat deze dure werknemers aan banen worden geholpen.
      Het aantal tijdelijke banen, weinig vaste contracten. Niet eenvoudig.
      Als je veel jaren hebt gewerkt, dan verdien je die drie jaar.

      Verwijderen
  3. ik begrijp het punt van anoniem wel. alle sociale regelingen zijn nu zwaar in het voordeel van de oudere generaties. de eerste barsten komen inmiddels tevoorschijn in die regelingen en die worden dan verborgen gehouden door allerlij reken en verreken manieren. de jongere en eind dertiger, begin veertiger zal er niets voor terug krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar zo is het toch altijd al geweest, ook bij AOW. Jongeren betalen voor de ouderen die nu het geld ontvangen. De generatie van mijn ouders (80-ers) vond het heel normaal dat zij met vervroegd pensioen konden zo rond 56-57 jaar. Ook mijn vader maakte daar gebruik van, en netto hield hij vrijwel hetzelfde riante inkomen over als voordat hij stopte met werken. Mijn generatie moest het geld daarvoor ophoesten (begrijp me goed, ik gun het die generatie van harte, zij bouwden ons land op tot het rijke land dat het werd).
      Als de jongeren van nu de ouderen van straks zijn, zal er ook wel weer een regeling voor iets komen, die op dat moment alleen gunstig is voor de ouderen van dan.
      Zoiets heet solidariteit. Zo zitten onze sociale regelingen in elkaar, en daar ben ik toch wel blij mee.


      Verwijderen
  4. Oudere werknemers zonder werk hebben dat wel verdiend, al naar gelang van hun arbeidsverleden. Het zouden echter niet de werknemers maar de werkgevers moeten zijn die deze premies zouden moeten betalen, zij zijn verantwoordelijk voor het ontslag.

    BeantwoordenVerwijderen