vrijdag, april 14, 2017

Deze vijf spaartips helpen je bij geld sparen

Een spaardoel hebben.

Wat helpt is een doel. Voor mij was dit hypotheek aflossen en nog eens aflossen. Heel veel aflossen.
Voor mijn schuldhulpmaatje was het opknappen van haar huis en het aflossen van de schulden. Aflossen van schulden valt alleen vol te houden, als daarna eindelijk het doel te behalen valt van een zorgeloos leven.

Voor een anderen is het een vakantie, of een nieuwe fiets, of een spaardoel. De beloning moet niet ver in de toekomst  liggen.
Sparen voor later, is voor veel mensen veel te ver weg in de toekomst.  Daarom is sparen voor later gemakkelijker vol te houden, als je jezelf ook eens tussendoor beloont met iets wat je na aan het hart ligt.

Feit is, dat  mensen die hun administratie op orde hebben gelukkiger zijn dan mensen die dat niet hebben. Het maakt niet veel uit of je rijk of arm bent. Administratie op orde maakt iedereen gelukkig.


Hoe bereik je je doel?

1 - Financiële meevallers opzij zetten
Alle extra's die binnen komen moet je opzij zetten. Je vakantiegeld, eindejaarsuitkering of andere meevallers, zoals je bonus van overstappen van energieleverancier.
Kreeg je een loonsverhoging? Zet het opzij!
Ik ken mensen die de korting van een product dat ze toch moeten kopen, in een spaarpot stoppen.
Je kunt de winkelzegels van AH sparen. Dit geeft een hoge rente. Maar AH is een dure winkel vol verleidingen.

2 - Neem bij een andere bank een spaarrekening
Dit geeft meer voordelen. Als je spaart bij je eigen bank, dan is met de bank app nog in de winkel het geld van de spaarrekening over geschreven naar jouw bankrekening. Een spaarrekening bij Moneyou of Leaseplanbank bijvoorbeeld is beter. Het bedrag doet er een dag of ninder dan een dag, mits je het bedrag voor 10 uur 's morgens naar je eigen bank overschrijft. Je moet echt nadenken. Je ziet je spaarsaldo, en ziet in gedachten het bedrag kelderen. Jammer dat het zoveel minder wordt. Je wordt hier echt een egoïst door.

3 - Betaal jezelf eerst
Als je bedragen binnen krijgt, bijvoorbeeld salaris of een debiteur die betaalt!  Stort direct een bedrag naar de bank. Je kunt er een automatische overboeking voor maken bij jouw bank. Dan vergeet je het niet.
Bij mij lukt dat niet altijd. Soms heb ik van die perioden dat het geld er hier uitvliegt. Zjoeff... Weg is het.  Met de badkamerverbouwing en de keukenkraan, heb ik soms het gevoel dat de bodem van mijn broekzakken zelfs er uit vliegen. Weg!  Het wordt tijd dat ik weer omzet ga draaien. Dat lag door de verbouwing stil. Dan kan ik het daarmee aanvullen.

Toen mijn salaris werd gestort, en toen werd het om nog om 12 uur bijgeschreven. Zette ik het per direct op de spaarrekening. Een deel op de spaarrekening van de ASN bank en een deel op Leaseplanbank en het kleinste deel op mijn privé rekening bij ING. Binnen een paar minuten was het weg.  Vervolgens zei ik tegen de kassier, die dicht bij mij in de buurt zat. Tjonge ik zie mijn salaris helemaal niet op mijn bankrekening staan. Tja, na een paar keer had ze het wel in de gaten. Maar ik vond het geinig. Dankzij mijn budgetten en mijn vaste lasten in 1/12e deel verdeeld inclusief onderhoud vervoer en jaarlijkse betalingen van verzekeringen, verdeel je dat geld snel.

4 - Pinsparen of contant sparen
ABN AMRO doet aan pinsparen. Je kunt daar instellen hoeveel procent van pinbedragen over gemaakt moeten worden naar je spaarrekening  Bijvoorbeeld 1, 5 of 10 procent van je pinbedrag met een maximum spaarbedrag per dag. Niet alleen bij pinnen, maar ook bij geldopnames per bank.

Als je liever contant spaart kun je ook al het kleine muntgeld in een spaarpot doen.

5 - Saldosparen.
Met je Rabobank bankrekening kun je instellen dat jouw saldo  op een van te voren afgesproken datum meer dan een voroaf afgesproken bedrag op je betaalrekening, dan wordt dit automatisch afgeroomd.

Je hebt de Rabobank hier niet voor nodig. Je kunt ook zelf een aantekening maken in je agenda en maandelijks op eenzelfde tijdstip je saldo afromen.

3 opmerkingen:

  1. Sorry, deze stelling klopt niet:
    Sparen voor later, is vaak te ver weg in de toekomst.
    Daarom is sparen voor later gemakkelijker vol te houden, als je jezelf ook eens beloont met iets wat je na aan het hart ligt.

    Back to basic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De zin knipt. Sparen voor later zijn grote bedragen. Dat is veel geld. Als je krap zit, is het moeilijk er van af te blijven. Het helpt als je jezelf een schouderklopje geeft, met kleinere bedragen.

      Ik zal het tekstueel nog duidelijker proberen weer te geven.

      Verwijderen
  2. Vooral doelen stellen helpt heel erg goed. En inderdaad je administratie op orde hebben. Door het zien van een groeiende spaarrekening word ik extra gemotiveerd.

    BeantwoordenVerwijderen