woensdag, april 26, 2017

Een crowdfundingsproject is gestopt

Een van mijn crowdfundingsprojecten waarin ik in 2014 €2000 had gestopt met een looptijd van vijf jaar heeft gisteren alle openstaande termijnen plus rente afbetaald.
De rente was 5,5%. Een feestje vergeleken met de rente op spaartegoeden. 

Het ging het bedrijf kennelijk voor de wind dat zij deze uitbetaling konden doen. Ik hield van crowdfunding. Ik ben er mee gestopt, vanwege het risico. Ik crowdfundde vanuit mijn stamrecht BV. Het probleem met crowdfunding is, dat bedrijven failliet gaan. Het probleem is dat de belastingdienst bij verlies in de BV van mij eist dat ik het verlies persoonlijk moet aanvullen. 

Kortom ik ben het braafste meisje van de klas. Veel stamrecht BV's draaien verlies vanwege beleggingen in de crisisjaren. Een troost is dat dit met mijn stamrecht niet het geval is. Oudere stamrecht BV's hebben de verplichting om 4% rendement te behalen. Dat probleem heb ik niet met mijn in 2014 gestarte BV.

Kortom, beter weinig rendement, dan verlies. Ik kan het me niet veroorloven.

2 opmerkingen:

  1. Fijn dat deze investering beloond werd Opnieuw Beginnen. Zelf durf ik dit soort dingen nooit zo goed.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind ik ook. Wel blij met het meerdere rendement.

    BeantwoordenVerwijderen