zaterdag, april 29, 2017

Een hotel maakt nauwelijks winst op een overnachting

De Rekenkamer berekende hoeveel een hotelovernachting aan  kosten kwijt is. Dat viel behoorlijk tegen. Van een gemiddelde prijs van een kamer voor 1 nacht van €100 is de 'winst' maar €27 euro.


Boekingswebsites zoals Booking.com Trivago en Expedia verdienen meer aan provisie dan het hotel aan winst maakt.

Het schoonmaken van een kamer in een gemiddeld hotel, die €100 per nacht kost, mag niet meer dan 20 minuten duren. Twintig minuten voor het schoonmaken van de kamer en het sanitair.  Ik vraag me af of jij je totale slaapkamer, badkamer en toilet in 20 minuten helemaal schoon krijgt, inclusief schoon beddengoed.  Mij lukt het niet. Ik, piet precies doe er een uur over.

De kosten van schoonmaak van een hotelkamer zijn €20,25.  Inclusief personeel, beddengoed, onkosten dit, onkosten dat.


De lijn kun je doortrekken naar een Bed and Breakfast, dan is het goed om te realiseren, welke kosten reëel zijn. Wat het tarief moet zijn om überhaupt winst te maken.
De jaarlijkse factuur van Videma, voor het doorgeven van een tv kanaal is peanuts, vergeleken met de kosten voor het hosten en maken van jouw website.€100. Goedkoop is duurkoop, zo leerde ik door schade en schande.
BedandBreakfast.nl kost €235 en BedandBreakfast.eu kost €90 per jaar. Booking.com kost inclusief BTW 15% per reservering.
De lakens slijten hard. Zeg maar na drie jaar moeten ze vervangen worden.  Gewoon onderhoud, want er gaat meer kapot dan bij iemand thuiis. Het kost flink geld. Bezuinigen is goed, maar de gast is koning. Een verkeerd review is lastig. BedandBreakfast.nl promoot de laatste tijd de hotelbedden iedere 5 jaar te vernieuwen. Novotel doet dat iedere 10 jaar. De boekingen via bedandbreakfast.nl lopen de laatste jaren fors terug. Via bedandbreakfast.eu komt er zelden iets binnen. Dat is de algehele tendens. Booking.com verovert de markt.

Mijn bijverdienste is het hebben van een Bed and Breakfast. Ik krijg het geld niet cadeau.


Uitzending terug zien kan hier

13 opmerkingen:

  1. is toch 27% winst, dat vind ik niet "maar"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog niet alle kosten staan hierin vermeld. Het is 7% excl belasting

      Verwijderen
  2. Afgelopen donderdag gezien ik dacht dat ze 7% aan winst overhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. En dan ook nog liever stunten met kamers om vol bezet te zijn

      Verwijderen
  3. Interessant om te weten! Is toch vaak zo, dat de bemiddelaars de spekkkopers zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vond het een interessant thema. En dan hebben ze nog niet eens de kosten meegerekend voor de kamers die niet worden geboekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. bij boekingen via bijv. hotelkamerveiling, waarbij je voor miniumprijzen kunt boeken, voel ik me ook een beetje een woekeraar. Het voelt voor mij niet goed om zo goedkoop mogelijk vakantie te houden en de ander verlies te laten draaien.... Of zie ik dat nu niet goed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zie je heel goed, hotels doen dat, omdat het personeel doorbetaald moet worden.

      Verwijderen
  6. Hotels hebben nog best veel leegstand (gemiddeld), B&B's vaak nog meer (las ik laatst in een stuk over berekeningen voor inkomsten uit verhuur). Hoe zit dat bij jouw?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gemiddelde omzet van een B&B valt te lezen op de site bedandbreakfast.nl en was €5000 per jaar. Zet dat af tegen Amsterdam of een andere hoofdstad en laat je fantasy er op los.

      Verwijderen
  7. Ben laatst nog bij een mooi hotel geweest. Tis dat ik het nu pas lees, anders had ik het wel even gevraagd :P.

    BeantwoordenVerwijderen