woensdag, april 12, 2017

Helaas pindakaas, geen IOW uitkering

Een ex-collega die in hetzelfde schuitje zit als ik, beweerde bij hoog en bij laag, dat de IOW uitkering echt voor mensen bestemd is, die met 60+ ontslagen zijn. Zij hebben na de WW recht op een IOW uitkering.  Zijn adviseur zei dat, en ik zat fout. Helemaal fout.

Nou ja, ik ben ook een beetje à la Trump. Slecht nieuws is 'fake' en nieuws dat in mijn straatje past 'klopt'.

Zo zie je maar.....

UWV beantwoorde mijn vraag als volgr:

Ontvangt u voor het bereiken van de AOW-leeftijd een vorm van pensioen vanuit de baan waaruit u werkloos bent geworden? Of uit een andere baan die u daarvoor had? Dan worden deze inkomsten van uw IOW-uitkering afgetrokken. Denk hierbij aan:

-Prepensioen
-Deeltijdpensioen
-Flexpensioen
-Ouderdomspensioen
-Nabestaandenpensioen
-VUT-uitkering

Nog een mazzel dat ik geen geld hoef toe te leggen.

De eerste uitbetaling ABP is in juni en dan ontvang ik mogelijk  twee keer €1450,-
De Aegon lijfrente loopt tot AOW datum door en is €306 per maand.

Ik ga me beraden, of ik nu al begin met uitkeren van de stamrecht BV, of dat ik nog langer wacht.

Op dit moment lopen de onderhoudskosten hier in huis de pan uit. De reservering van €4.000 gaat jaarlijks schoon op.

De basis vaste lasten: €953 klinkt leuk, maar is niet reëel. Ik ben gewoon veel meer kwijt. Onderhoud en reserve vervoer enz. Sport, abonnementen, gezondheid noem maar op.
Zodra het een dag regent, de badkamer en overig onderhoud achter de rug is. De moestuin helemaal op orde, dan zal ik me er over buigen. Op dit moment overweeg ik de hypotheek van €489 per maand die ik aan mijn stamrecht BV betaal, direct aan mezelf terug te betalen.

In dat geval,  Kan ik de €1756 optellen met 489 en dan komt hier  €2245 netto maandelijks binnen, zonder er iets voor te hoeven doen.
Dan heb ik echt €1756 aan alles qua vaste lasten en prive kwijt en geen enkele cent hypotheek meer.
Dit is zonder vakantiegeld. 

Het voordeel van geen IOW is dat ik de bedrijven niet lastig meer hoef te vallen met solliciteren.

14 opmerkingen:

  1. Als je €1756 per maand ontvangt, dan ontvang je €150,- meer dan ik vanaf mijn AOW ga ontvangen.
    In mijn ogen is het een beetje een luxeprobleem.
    Ik snap heel goed dat je inkomen toen je werkte veel hoger was en dat het een probleem kan zijn om met minder rond te komen.
    Wat ik me afvraag bij jouw financiële plaatje: Houd je vanaf je AOW nog een acceptabel pensioen over? Of wordt het pensioen + AOW veel lager dan dat je nu hebt, met andere woorden, heb je voor je AOW een groot deel van je pensioen al opgesnoept?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zojuist gebeld met ABP. Vanaf AOW leeftijd €1641 netto ABP plus AOW is voor alleenstaanden nu netto €1135. plus stamrecht.
      Levert al die jaren werken toch nog wat op. Rondedansje doet.

      Verwijderen
    2. Dat is bruto EUR 1135 netto 876.
      Ilse

      Verwijderen
    3. Volgens mij klopt het niet en is de AOW voor een alleenstaande hoger dan netto 876 per maand, het is € 1.091,07 met heffingskorting.

      Verwijderen
    4. Hangt van de hoogte van je overige inkomens af. Dus.... ja, ik denk dat ik geen heffingskorting ontvang.

      Het moet hoger zijn dan 36.057. Is nu he. We gaan het meemaken.
      Zojuist uitgerekend hoeveel ruime ik moet reserveren voor wekelijks een kool vanaf oktober.

      Verwijderen
  2. Meer door minder.woensdag, 12 april, 2017

    Ik was er al bang voor daarom had ik je er gisteren ook op geattendeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En anders is het net als in de oude reclame: "Dan verkoop je toch de boot?"...
    Want tja, je hebt wel veel kosten,maar ook veel dingen die niet noodzakelijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha. Leven is noodzakelijk. Altijd in het harnas en nu leven.

      Verwijderen
  4. Voor mij zou de keuze gemakkelijk zijn, geen uitkering meer want niet meer afhankelijk van instanties dat lijkt mij een fijner gevoel, dan maar wat minder geld.
    En zo te lezen is er nog wel wat te bezuinigen bij je ;), maar dat is eigen keuze natuurlijk. Ik zou ook niet wachten met het uitkeren van het stamrecht, je weet namelijk nooit hoe oud je wordt toch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens. Ik zie uit naar de tijd dat ik niet meer solliciteer. Aan de andere kant vind ik het beroerd dat de nieuwe WW nog meer regels kent. De WW is behoorlijk uitgekleed.

      Verwijderen
  5. Een tegenvaller zeg! Maar je hebt nog wat te hosselen gelukkig

    BeantwoordenVerwijderen