donderdag, april 20, 2017

Inzicht in wat jij en je werkgever bijdroeg aan pensioen

Pensioen deelnemers krijgen binnenkort een opgaven van wat er gespaard is. Dat je weet hoeveel je hebt bijgedragen en hoeveel je echt hebt opgebouwd.
Het laatste jaar is er met een groep van 3000 deelnemers geëxperimenteerd. Een mooie grote groep mensen.

Ik vind het prettig. Ik heb wel eens moedeloos geopperd, dat ik alle salarisstrookjes van zoveel jaar bij elkaar zou moeten tellen.  Het tellen zou me frustreren. Ik schiet er niks mee op. Bovendien is de werkgeversbijdrage een aanname. Het kost alleen maar tijd en ik kan aan het eindresultaat niets wijzigen.

Maar dat het pensioenfonds dit voor jou doet vind ik geweldig.

De Sociaal Economische Raad (SER) staat op het punt een plan te presenteren voor een nieuw pensioenstelsel. Daarin is het belang om te laten zien wat jij persoonlijk hebt gespaard.  Als je van werkgever wisselt, kun je makkelijker meenemen naar het volgende pensioenfonds. Dat wil nu vaak lang duren. Zeker als er een onderdekking is in het pensioenfonds waarbij je nu bent aangesloten. Lang bij één en dezelfde werkgever zitten, past niet meer.

Er gaan nog veel dingen wijzigen bij de pensioenfondsen, maar deze wijziging vind ik transparant. 

Een beetje opgelucht ben ik toch wel. Ik had het niet verwacht. In het overzicht van 2006 stond een lager bedrag dan het nu beloofde pensioen bedrag dat ik vanaf mei ga ontvangen. Het is €4.000 meer. 

6 opmerkingen:

  1. Kon je dit niet al zien op Mijnpensioenoverzicht.nl ? Of is het extra informatie?
    Wel fijn van die € 4000 zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sinds ik deeltijdpensioen heb, kan ik niets meer zien. Niet op mijnpensioenoverzicht.nl en ook niet op MijnABP.nl

      Ik heb al mijn voorgaande pensioenoverzichten nog. Ik vroeg een paar weken terug mijn volledige pensioen aan. En ik vroeg het specifiek aan het begin van mijn WW uitkering.

      Het is jammer dat ik geen inzicht meer heb.

      Verwijderen
  2. Ja, die vraag ben ik ook benieuwd naar! Maar als ik het goed begrijp, zie je dus niet alleen wat je uitgekeerd zou krijgen, maar juist ook wat je hebt ingelegd? Daarmee kun je dus het rendement op je geld zien? Ik ben heel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat zie je dan. Wat er ingelgd is. Er wordt door de werknemer en door de werkgever ingelegd. Prettig he.

      Verwijderen