woensdag, april 19, 2017

Na de WW mag ik meer geld verdienen!

Na 2 mei ben ik niet meer in de WW en ik kom ook niet in de IOW. Het verplicht solliciteren en opletten dat ik niet meer tijd aan de bijverdiensten besteedde dan destijds naast mijn werk, is voorbij. Ik kan en mag geld verdienen. Ik hoef niet meer te solliciteren.

Na drie jaar geniet ik van mijn eigen tijd indelen. Meer geld verdienen, is ook een dingetje.  Mijn te grote 200m2 moestuin......
Ik kweek dit jaar 100 kolen en ik plantte vandaag 50 aardbeienplantjes, die ik voor €0,40 per stuk plus autokosten kocht van de tuinder.  Ik kocht er 50 en ik ontving er 60!

Het blog 'weg naar zelfvoorziening' gaf mij het idee.  Zij wilde haar opgekweekte tomatenplantjes verkopen.
Ik keek op Marktplaats en zag in mijn buurt een particulier die een paar bloemkolen verkocht.  Ik stuurde haar een bericht dat ik één bloemkool wilde kopen. Na een dag had ik nog steeds geen bericht terug.
Bij mij in de buurt verkoopt een tuinder zijn bloemkolen voor €2,25. Mijn kas is niet groot genoeg voor bloemkolen. Bij lange na niet. Ik ga spitskolen, selderijknollen en prei verkopen. Als het me lukt om op een biologische streekmarkt te staan, kan ik zo in ieder geval de huur van de tuin terug verdienen.

Het geeft me een gevoel van onafhankelijkheid.
Aan het einde van het jaar, zo in oktober november mag ik fruitbomen plaatsen. Ik wil een appelboom en een pruimenboom plaatsen. Misschien plaats ik er wel meer. Ruimte zat
Hopelijk lukt het me om 100 kolen laten groeien en heel veel prei.  Grote pompoenen zijn ook gewild.  50  Kolen zijn en 50 aardbeienplanten voor mezelf bestemd.
Ik ga 50 kolen  verkopen. Hoe en waar ik dat ga doen, weet ik nog niet.  Mogelijk verkoop ik genoeg, dat de huur van de moestuin er net uit kan.  Maar ja, ik ben niet ondernemer genoeg. Aan vrienden en familie geef ik graag. Ik ontvang ook.
Verkopen is leuk, en het is nog leuker, als ik gratis moestuinier. Ik ga hosselen. Maar wel alleen daarin waar ik energie van krijg.

Toegegeven. Een plant wiet en daar wietolie van maken verdient meer dan al het hierboven genoemde. Maar ik denk niet dat ik dat voor elkaar krijg. Wietolie helt vele mensen bij allerhande kwalen. Het vermindert tumoren, brengt rust aan ADHD mensen en nog veel meer. Is voor de één al voldoende bij de CBD olie. Voor de ander werkt THC olie er bij.  Goed toegediend, wordt je er niet high van. Zeker niet van CBD olie.

Misschien kom ik nog op meer dingen.  Ik verwacht niet dat ik uren achter de pc ga zitten om jaarrekeningen, btw aangiften te verzorgen.  Ik zeg altijd, ´vroeger hield ik van de pc, maar nu ben ik er wel klaar mee´.  Helemaal klaar. Ik ben liever buiten, dan dat ik binnen zit. 

25 opmerkingen:

  1. Tuinvriend met grote volkstuin plant ieder jaar 100 stekjes van bolchrysant. Bij langere periode zonder regen bewateren maar verder niet veel werk van. Hij koopt stekjes voor 50 eurocenten, zet stekjes in grote zwarte plastic potten (soms koopt hij die bij groothandel maar wij verzamelen ze ook voor hem, in containers bij begraafplaatsen vind je veel van dat soort) en met pot en al in de volle grond. Hij verkoopt ze voor 5 euro per stuk. Ze zijn veel sterker dan de bolchrysanten die je in de winkels koopt en blijven veel langer mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een idee zeg. Hoeveel m2 heeft je vriend daarvoor nodig? Hoeveel tijd zit er tussen het stekken en het verkopen? Big business.
      Heeft hij nog voldoende ruimte om volledig zelfvoorzienend met groenten te zijn?

      Verwijderen
    2. De stekjes gaan half mei in de grond en dan maar hopen dat er geen nachtvorst meer komt. Hij maakt blokken van 50 bij 50 en graaft de potten met stekje in het midden van een blok in. Soms zijn ze half augustus verkoop klaar maar ook wel eens begin september. Hij heeft ook nog een perceel voor groente en aardappelen en aarbeien en een kas voor het voorzaaien van diverse soorten groentes!

      Verwijderen
    3. Neemt minder ruimte in beslag dan kolen. Ik ga rond kijken.

      Verwijderen
  2. Leuk! Je wordt een echte ondernemer! Als je in Groningen woonde, dan kwam ik bij je kopen!
    Wat ga je met 50 kolen voor jezelf doen?
    Een ding snap ik niet, je plantte 50 aardbeienplanten en je had er 60 ontvangen. Wat deed je met de overige 10?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wil jij ze kopen voor €10,00? 😉
      Een tijd terug blogde ik over de bakken aan de hemelwaterafvoer van mijn huis. Dus...... daar komen ze.
      Gezellig.

      50 kolen is niet veel. Ik heb ooit geblogd dat ik voor 402 gram panklare spruitjes drie spruitplanten nodig had. Dat is niet het voorgeschreven pond groenten per dag (Moerman).
      Ik wil in de winter graag vers oogsten. En ook vriezer eten.

      Verwijderen
    2. Nee, dat wordt niets. Mij te ver weg!
      Ik had er niet bij stilgestaan dat 50 kolen niet zo veel kool hoeft te zijn. Ik ging uit van kolen die ik in de winkel koop. Maar je hebt ook rupsen, koolwitjes en de rupsen daarvan en waarschijnlijk ook wel andere vraatzuchtige beesten. Dan blijft er voor de biologische teler misschien wel helemaal niet zo veel over!
      Teel je dan alleen spitskolen, of ook witte en rode kool?

      Verwijderen
    3. Twee x rupsen geschreven, ik bedoelde slakken en rupsen ;-)

      Verwijderen
    4. Als je je bedenkt dat de ruimte die ze kosten 60 bij 60 cm is, dan ben je nog even kwijt.
      Ik heb ze ooit te dicht bij elkaar gezet. Als haren op een hond, zei een broer......

      Verwijderen
  3. Nou ik kom wel groente bij je kopen, hoor.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk dat je weer onbeperkt mag hosselen :) Moestuinieren. Ik verwaarloos mijn twee mini moestuintjes van de Appie al haha. Ik heb al wel 3 jaar een aardbeiplant in een pot. En van mijn ouders kreeg ik een ouderwetse fietsmand met een nieuwe aardbeiplant er in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kun je niet via een kraampje aan de weg verkopen? Daar ga ik in de zomer ook wekelijks langs. Gepast geld in een vastgeklonken geldkistje doen...en vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mag alleen op eigen grond. Ik zie me al aankomen. Marktplaats wordt het. De Vinex locatie mensen blijven vaak stil staan om te kijken. Fietsers kijken om. Zo mooi is het daar. Maar daar tuin ik niet.

      Verwijderen
  6. Ben wel benieuwd wat de meest rendabele groenten zijn om te kweken. Ga ik misschien ook wel iets mee doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bloemkool wordt het meest gegeten. Maarten 't Hart schreef dat ooit in een boek. Iemand vond dat je juist die groenten moet telen die het duurst zijn. Peultjes en pastinaak bijvoorbeeld.

      Verwijderen
  7. Wauw, ik kom bij je langs! Wat een heerlijkheid zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er is ook wel markt voor vergeten groenten, pastinaken en aardpeer. Bijzondere piepers(paarse ofzo)
    Als je genoeg ruimte hebt, denk dan ook aan aalbes en zwarte bessenstruiken! Heerlijk om jam voor jezelf van te maken, of je kan de bessen verkopen, of die jam.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier in de buurt verkopen ze veel kersen, pruimen, mais, walnoten en pioenrozen. Vooral die laatste is best lucratief volgens mij, 10 stelen voor 5 euro is een hoop minder plukwerk dan een kilo pruimen voor 2 euro. Maar qua ruimte levert het misschien weer minder op? De meeste hebben een stalletje voor de deur maar soms gaat het ook via de plaatselijke facebookpagina, in dat laatste geval staan er vaak openingstijden bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk al die plannen! Ik geniet van de levenslust in deze post!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen