zondag, april 16, 2017

Verwerking betalingen ligt 4 dagen stil met Pasen

De banken hebben alles geautomatiseerd, maar toch moeten een paar mensen die miljarden overboekingen controleren. Nou ja, de bijzondere overboekingen dan. Bijzondere transacties. Het is maar een miniem percentage die veel geld in één transactie overmaken.

De automatisering is vergelijkbar met het besturen van de metro. Het kan zonder bestuurder. Maar we willen toch een mens zien voorin de metro.

De 24-uurs economie ligt in het weekend stil. Bestel je een pakketje via marktplaats, dan moet je dagen langer wachten op de verzending, want....

Alleen als je een betalingsrekening bij dezelfde bank hebt als degene aan wie je wilt betalen, gebeurt dat meteen. Ook als het veel geld is.
Vanaf november 2017 zal dat binnen enkele minuten moeten plaats vinden.  De vraag is of dat echt gehaald gaat worden. Nederlandse banken werken nu aan een systeem dat pas in 2019 in werking treedt.  Zitten we er op te wachten? In ieder geval wordt er aan gewerkt. Voor mij is het niet zo belangrijk. Voor ondernemers met een grote kasstroom is het wel belangrijk.  Ook de winkelier die op maandagmorgen zijn leveranciers moet betalen heeft  haast.

Bij het bedrijf dat de miljarden geautomatiseerde betalingen tussen banken controleert en tegen elkaar wegstreept, moeten mensen bijzondere transacties controleren.  Die mensen zijn in het weekend en vier dagen met de pasen vrij!  Vanaf donderdagmiddag vier uur tot dinsdagmorgen

Waar winkels in stedelijk gebied zeven dagen per week geopend zijn, stopt dat bij de financiële instellingen. Banken zijn dicht. Equens is dicht. In Frankfurt waar het van oorsprong Nederlandse Equens is gevestigd is ook op goede vrijdag dicht. Zelfs de ECB is op Goede Vrijdag dicht.

Mij boeit het niet zo erg. Ik ben blij wanneer bedrijven een goede lunchpauze hebben. Dat betekent dat personeel na de lunch weer fris en fruitig aan het werk gaat.
Gezondheidsbevorderend. Achterhaald menen anderen.  Wnkels ook op zondag open? Ik ben blij met een rusige dag. De hele week allemaal afspraken en werkjes. Maar op zondag hoeft het niet. Heerlijk.


4 opmerkingen:

  1. Ik moet zeggen, dat ik die vier dagen ook wel een beetje krankzinnig vind, in een een wereld, waar zelfs op eerste paasdag de winkels open zijn. Dat ik ook vrijdag geen geld kon overmaken overviel mij echt. Normaal gesproken als ik dat 's morgens vroeg doe staat het er 's middags bij. Zal blij zijn als het allemaal op hetzelfde system zit.....soms wil je toch on the fly geld over kunnen maken. Voor ons is dat de enige reden dat we nog een ING rekening erbij hebben. Dat we even snel een kind uit de brand kunnen helpen, of omdat nu eenmaal daar de meeste klanten zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kwam er ook vrijdag achter want: arggg, ik verwacht een paar betalingen! Maar die komen nu dus blijkbaar pas woensdag door. Dat zal dan ineens een flink bedrag zijn, das weer het goede nieuws :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh dat wist ik niet. Toch best lastig eigenlijk!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb met dit probleem in het weekend ook gezeten met betaling voor online aankopen via bijvoorbeeld Marktplaats. Ik gebruikte pas daarvoor Sowdan(.com) App. Naar Rabobank, ING en SNS kan je realtime betalingen doen zonder extra kosten..

    BeantwoordenVerwijderen