maandag, april 10, 2017

Zo bijzonder die verschillen in groei van plantjes

Een vol zakje zaad zaaide ik begin maart in mijn kas. Ieder plantje kreeg dezelfde kansen om te groeien. Toch groeide het ene plantje harder dan het ander.
Het ene plantje is iel en het andere plantje is groot. 

Het is net het echte leven met mensen. Zoveel mensen die dezelfde kansen hebben. De een zoveel anders opgroeit dan de ander. 

Planten maken enorm veel zaden aan, maar enkele worden er van gebruikt. Vergelijkbaar bij mensen denk ik dan. 
In gekocht zaad heeft zaad een speciale bewerking doorgemaakt, waardoor je alleen zaad koopt dat ook echt hoort op te komen.  Toch start de groei van het ene zaadje sneller dan het andere zaadje.

Juist in het uitplanten van de kleine plantjes geldt: 'meer is minder'.  Ik heb altijd de neiging om teveel planten op een te kleine oppervlakte te zetten. Zo hoorde ik eens: 'je zet ze zo dicht bij elkaar als de haren op een hond.'
Juist met meer ruimte geven, krijg je betere, gezondere en sterkere planten.
Dit gaat ook op voor relaties. Elkaar de ruimte geven, geeft een betere gezondere relatie. 

3 opmerkingen:

  1. Dat is een mooie vergelijking zeg! En je hebt helemaal gelijk.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik plant altijd meer dan ik nodig heb. Vogels en vlinders (en slakken :-() moeten ook leven.

    BeantwoordenVerwijderen