dinsdag, mei 02, 2017

Eerste dag financieel op eigen benen

Gisteren was het de allerlaatste dag in de WW. Vanaf vandaag ben ik voor mijn inkomen afhankelijk van gespaard geld.

Heel eenvoudig ging het aanmelden van de WW. Dat deed mijn voormalige baas en ikzelf. Keurig na veertien dagen ontving ik veertien dagen een kleine WW-uitkering.

Het einde van de WW moet je goed noteren in je eigen agenda, zodat jij tijdig kunt zorgen voor het aanvragen van andere uitkeringen.
In mijn geval was het allemaal te laat. Te laat ontving ik de beschikking einde WW. Te laat kon ik mijn pensioen aanvragen.  Deze maand heb ik geen inkomen.

De lijfrente zal door Aegon de 8e van de maand worden uitgekeerd.  Verder niets, of misschien de 24e het ABP deeltijdpensioen.  
Ik vroeg te laat een loonheffingsnummer aan bij de Belastingdienst voor uitkeringen van mijn BV.

Wat in het vat zit verzuurt niet. Deze maand krijg ik verder niets.

Iemand zei vandaag 'dan zullen de ratten binnenkort bij jou  dood voor de deur liggen.'

Het pensioenbedrag van 1460 euro netto is te weinig na een leven lang werken. Vooral omdat in 2006 gestopt werd met een pensioen van 70% van het laatst genoten loon.

Wat je in mijn geval ook niet moet doen, is zien hoeveel ik nu met alle inflatiecorrecties mijn vorige inkomen nu geweest zou zijn.  Soms doe ik dat en dan betreur ik dat de finnciële afstand tussen niet werken en wel werken steeds groter zal worden.  Tegelijkertijd besef ik dat het heerlijk is om niet te werken.
In ieder geval is €1460 netto per maand onvergelijkbaar met een twee keer modaal inkomen.

11 opmerkingen:

  1. Gelukkig ben je een rijk wijf en kun je het overbruggen :) Gefeliciteerd met je onafhankelijkheid en je pensioen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meer door minderdinsdag, 02 mei, 2017

    Met een via je bv lopend afbetaald huis,een uitkering via je bv, een lijfrente en je bijverdienste via je B&B tezamen met je pensioen van 1460 euro zal je er prima komen als tegenhanger tov 0 uren meer werken. IK vind dat je het uitstekend geregeld hebt hoor!!
    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nul uren werken?? Lakens wassen, moestuinieren, blog schrijven, huishouding. Noem dat maar niks...P

      Verwijderen
  3. Gefeliciteerd met je pensioen, ja het zuur als je het gaat vergelijken maar het veranderd niets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, het verandert niets. Ik denk dat meer gepensioneerden dat hebben.

      Verwijderen
  4. jij bent creatief genoeg om het te gaan redden. ER hijgt nu niemand meer in je nek

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met je vrijheid! Het klinks alsof je een heel aardig plakbandpensioen voor jezelf georganiseerd hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik dit zo lees (en begrijp me a.u.b. niet verkeerd!) dan ben ik blij dat we nu al bezig zijn met het regelen van onze oude dag. Je weet nooit wat er komen gaat, dus een gezonde financiële buffer is geen slecht idee en financiële onafhankelijkheid al helemaal niet.
    "Geniet" van je pensioen (wanneer deze gestort wordt) en ga lekker door met je moestuin en andere ondernemers taken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je kunt je door je spaargeld dus wel redden deze maand?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met je pensioen! Ik denk dat je het wel gaat redden de komende maand.

    BeantwoordenVerwijderen