dinsdag, mei 30, 2017

Enthousiast over Mr. FOB

Het artikel in de Volkskrant over Financieel onafhankelijk zijn op jonge leeftijd maakte me helemaal enthousiast.
Wanneer publiceer je er over op je blog vroeg ik Mr. FOB .(klik). 'Morgen' antwoordde hij.

Ik hoop dat hij het financieel onafhankelijk zijn waarmaakt.  Tijdens mijn burn-out periode in 1994-1995, spaarde ik hard. Ik wilde op 55 jarige leeftijd vrij zijn. In die tijd kon je nog met moeite stoppen met werken. 
Ik had een burn-out die lang duurde. Minstens 1,5 jaar bleef ik thuis. Niet fijn.
Toen ik weer aan het werk ging, ging het met het sparen bergafwaarts. De reden hiervoor was, dat ik zelf ging beleggen en niet in beleggingsfondsen. De economie was booming.
Beleggen, terwijl je werkt was voor mij niet weggelegd. Inmiddels weet ik waarom.

Ik heb een enorm doorzettingsvermogen. Ik bijt me vast in mijn doel. Er op of er onder. Doorgaan. Dat hoort bij doorzetters. Hoppa.
Maar ik was nog niet gezond. Realistisch nadenken, zou betekenen opgeven. Dat wilde ik niet. Ik had mijn doel. Het was heerlijk zomaar 1,5 jaar niks doen. Ik wilde toen al financiële onafhankelijkheid.

Op een gegeven moment moest ik wel opgeven.  De pot met spaargeld was op. Ik had zelfs geld geleend om te beleggen.

De directeur van DSW is al heel erg lang financieel onafhankelijk. Hij belegt succesvol naast zijn full time baan. Zijn salaris geeft hij al jaren weg. Als cadeau aan de werknemers bij DSW of aan een goed doel. Hij blijft door werken. Slechts weinig verspillingen kent hij. Hij rijdt een Maserati. Dat is een dure auto.

De zes tips in de Volkskrant voor financiële onafhankelijkheid zijn deze:

  1. Ontschulden
  2. Maak een plan
  3. Leef beneden je stand
  4. Dring de vaste lasten terug
  5. Houd het simpel.
  6. Ga financieel vasten



7 opmerkingen:

  1. Het artikel staat al op FOB sinds vanmorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De link staat achter Mr. FOB. Antwoord 'Morgen'.

      Verwijderen
  2. Het artikel staat inderdaad al even online. Een aanrader om te lezen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je er zo enthousiast door geworden bent! En mooi dat je zo'n doorzetter bent.

    Voor mensen die het graag willen lezen hier de link naar het artikel:

    https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/financieel-vrij/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben benieuwd, ik ga mooi even lezen! Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed zo. Ik hoop dat je op de kennelijk onleesbare link hebt geklikt.

      Verwijderen