vrijdag, mei 19, 2017

Gedoe over religie bij de politie

De discussie die gevoerd wordt over hoofddoek, keppel of kruisje dragen bij de politie. Er is afgesproken dat er scheiding is tussen kerk en staat. Punt.

Op dit moment wordt in diverse media gesproken over hoofddoekjes. Het wordt gebagatelliseerd. Vroeger spraken we gewoon over hoofddoek en anders niets. Wat een flauwekul om hiervooer een verkleinwoord te gebruiken.
Het ding is groter dan sokken of een stropdas. Geen mens die het in zijn hoofd haalt om over sokjes of stropdasjes te praten. Kappen met die hoofddoek. 

Een Egyptische Kopt is conducteur op de Amsterdamse tram. Hij draagt een ketting met een kruisje over zijn kleding. Dat mag niet. Al langer wordt hierover gesteggeld. Hem is de wacht aangezegd.

De laatste tijd kwam ik af en toe bij de plaatselijke Lidl. Voorheen zag ik vaak verschillende soorten vrouwen. Blonde vrouwen en vrouwen met hoofddoek.  Deze week viel me op dat er alleen nog maar mannen achter de kassa zitten!
Wat een rust.  De rijen zijn nu bij iedere mannelijke kassier even lang. Ik kan niet spreken over andere plaatsen. Ik weet niet of het overal zo is. In de Lidl supermarkt bij mij in de buurt zitten nu alleen maar mannen achter de kassa.

Ik zou willen dat we deze discussie niet hoefden te voeren in Nederland. Het irriteert me. 

Ik geniet als ik een vrije zelfbewuste vrouw zie. Die weet wat zij wil. Die haar stempel drukt op haar omgeving. Een echte vrouw. 

Mocht je je afvragen, waarom ik bij de Lidl kom terwijl ik jubel over de pick-up service van Jumbo? Ik ben na lang praten een beetje omgegaan voor de goedkopere prijs van potgrond. Ze zeggen dat die ook goed is. Ik vond alleen de best getestte potgrond van Gamma en Welkoop het beste. Ik test het uit en mijn portemonnee ook.



In het boek 'De groene overmacht' van Maarten 't Hart, gebundelde columns uit de NRC schrijft hij:
'Politie scheelt maar één leter met Politiek. Politie is goed, politiek niet.'

Een voorbeeld. Dr. Pil is van de buis af in Nederland. De reden vertelt een Amerikaanse krant. De laatst vertoonde uitzending ging over pedofelie. Een slachtoffer vertelde daarover. De gedachten gingen uit naar Demmink. Er zouden meerdere afleveringen volgen. Niet dus. Onder druk van de elite is het programma gestopt. Zomaar.



2 opmerkingen:

  1. Nou als we het over iets hebben waar we nooit aan hadden moeten beginnen, naakt op tv, de reclame van fa waar jij het over hebt vind ik tenenkrommend. Fa reclames en normen en waarden zijn wat mij betreft twee heel verschillende dingen.
    Ik vind een hofddoek prima, ik draag zelf soms een kruisje en het is of alles of niets. Waar voor mij wel een grens ligt is dat je alleen de ogen ziet, of zelfs die niet..net of je tegen een gordijn staat te praten.

    Op mijn werk draag ik buiten een trouwring en simpele oorbellen niets. Prive draag ik soms oorbellen met een betekenis, een kruisje aan een armband of ketting of een symbool of tekst. Mijn cassier/cassiere mag best een hoofddoek op, zolang er een gezicht onder zit, de hoofddoek niet onveilig is en er nederlands wordt gesproken. Als je zo nodig turks, arabisch, chinees, frans of portugees moet praten doe je dat maar mooi in een bijbehorend land, uitzondering hierop zijn toeristen die geen nederlands spreken.

    Iemand die in magnetisme, buddhisme, wicca of wat dan ook gelooft mag ongestraft hier sieraden, kleding van dragen. Wat mij betreft gaat er voor alle functies die de overheid betaald een neutraliteit op. Geen peacesymbool, geen pentagram, geen symbolen aan armbanden. Gewoon een uniform met evt een effen t shirt. Haar kort of vast, eenvoudige oorbellen en geen 34 gaten in hoofd en oren, geen kettingen armbanden en hoofdbedekkingen anders dan verstrekt. Lang leve de pantalon met de effen blouse en de basisschoen, ja ook voor de paspoortafgevende ambtenaar. Hup bedrijfskleding en uit met het gemekker.
    Schijnbaar ligt het niet in het vermogen van de nederlander zich gepast aan te trekken. Dan maar bemoeizucht.

    Zo nu kan ik vast een aanklacht verwachten van deze of gene politicus die hier iets incorrects in vindt..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij het uniform van een ambtenaar hoort geen hoofddoek, geen keppeltje, geen kruisje of Ajaxembleem, geen zichtbare piercings en/of tatoeages. 'n Ambtenaar hoort in zijn werk neutraal te zijn en neutraliteit uit te stralen. Er zijn veel meer functies met een dress-code en daar is niks mis mee. Ik heb 'n hekel aan uniforme kleding en daarom ben ik geen politievrouw, geen soldaat of verpleegkundige geworden. Ieder mens mag uitkomen voor hetgeen hij/zijn in gelooft maar als men kiest voor een "uniform" beroep moet men zich richten naar de regels en niet verwachten dat de regels voor jou aangepast worden, Janne

    BeantwoordenVerwijderen