donderdag, mei 04, 2017

Gedumpt konijn eet mijn aardbeien op


Dit is ze. Ze heeft bij elkaar twee dagen gelogeerd op mijn moestuin. Ik heb haar aangemeld bij stichting Amivedi. Niemand heeft haar als vermist opgegeven. Ik heb achter het beest aangerend om de kas heen. Ik verdreef haar tijdelijk. Tijdens het rennen vertelde ik het over het verhaal van Flappie van Youp van het Hek.

Mede tuinierders wisten het wel. Zij pakten het konijn met moeite. Het konijn is verhuisd. Ze mag genieten van een plek in de achtertuin van de zoon van de eigenaar van het terrein. Konijn was al alleen en nu alleen in de achtertuin.

Mijn aardbeien in wording zijn ernstig aangetast. Mijn rode spitskool planten heeft ze vooralsnog met rust gelaten!  Een kooltje is  feestvoer voor konijnen. De tuinbonen vond ze ook niks.

Hazen zijn er genoeg in het weiland net over de sloot en ook op de moestuinen.  Ik heb wel eens een haas gezien. Toen de haas mij zag, ging ze er als een haas vandoor. Daarna heb ik haar nooit meer gezien.

Is het geen dotje?

17 opmerkingen:

  1. Fijn dat ze opgevangen is. Ik begrijp niet hoe mensen het over hun hart verkrijgen een dier "los" te laten. Ik hoop dat iemand haar adopteert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig gevangen en goede opvang. Wel een schatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eind goed, al goed? Maar toch jammer van de schade aan je aardbeien...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me geen fijn leven, in je eentje in een hok in de achtertuin.
      Ik heb 50 aardbeienplanten, komt goed hoor.

      Verwijderen
  4. Ja, het is echt een schatje! Fijn dat ze een goede plek heeft gekregen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, konijnen horen niet in een menselijke omgeving.

      Verwijderen
  5. Vermoedelijk inderdaad uitgezet, want deze heeft niet bepaald een kleur en tekening die opgaat in de omgeving. Fijn dat ze nu een plekje heeft, maar verschrikkelijk dat mensen dat doen. Denk gewoon eens na voor je aan huisdieren begint. Je zet je kinderen toch ook niet voor de vakantie langs de kant van de weg? Terwijl je daar misschien wel regelmatig veel meer last van hebt :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, ik lees dat je veel van de omgeving leerde daar op de boerderij....

      Blijft de grote vraag, is het natuurlijk dat konijnen bij mensen wonen.

      Verwijderen
  6. Een paar weken terug was het in het nieuws dat konijnen (de huisdieren dan) doodongelukkig zijn. Sindsdien hebben behoorlijk wat mensen hun konijn losgelaten in de natuur. Volgend jaar een konijnenplaag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou er zeker mee te maken kunnen hebben. Ik had die link niet zo gelegd. Maar absoluut. Die dachten dat een moestuin in de zomer heerlijk was.

      Nou ja, zomer?! Noordenwind en nog vele dagen noordenwind. Het is koud!
      Ik stel het pastinaken zaaien uit tot misschien wel eind mei. Te vaak slechte resultaten gehad met pastinaken.

      Verwijderen
  7. Dat is lachen deze blog .. Gelukkig ben je een dierenvriend en kwam ze goed terecht. Wel moet je er een vriendje bij zoeken, want konijnen alleen worden agressief. https://www.dierenbescherming.nl/happykonijn
    In mijn buurt hebben we al een echte konijnenplaag. Als ik in de ochtend (6.30 uur) naar het station fiets, zie ik er zo al 4 voor mijn fiets wegspringen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier in de buurt in het park ook. Dat is een ander type konijn.

      Verwijderen
    2. Heb je gelijk in. Ze zien er niet mooi uit als deze.

      Verwijderen
  8. Als ik hier wegfiets zie ik er twintig/dertig konijnen. Dat is dan vast een konijnentsunamie.
    Lastig zo'n loslopend beestje bij de moestuin, daar wil je ze niet hebben. Netjes dat jullie hem gevangen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vond ik ook. Stichting Amivedi gaf aan dat ik ook de dierenambulance mocht bellen. Inmiddels was dit probleem zo opgelost.

      Verwijderen