woensdag, mei 03, 2017

Gerrit startte een inkomen door deeleconomie

Gerrit kreeg als ICT-er ontslag. Zijn vorige leven bestond vooral uit zitten met oordoppen in. Een jaar lang was hij thuis in Zaandam. Netflix liggend op de bank kijken was zijn nieuwe doel, totdat zijn vader hem de tip gaf zich aan te melden bij Über.  Via Über leaste hij een auto en hij begon met een paar kamers thuis te verhuren via AirBnB.

De combinatie om zowel gasten op te halen op Schiphol en ook te brengen naar toeristische hotspots, zoals nu de Keukenhof werkt goed voor hem en zijn gasten heel goed.

In zijn vorige baan verveelde hij zich. Nu niet meer. Hij zegt:  'Het is leuk om bijzondere mensen te ontmoeten. Het maakt me een rijker persoon'.

Een bijzondere ontmoeting blijft hem bij:  'Eén stel logeerde bij hem. De jongen werkte ook in de ICT en vertelde dat er niet veel werk was. Ik moedigde hem aan om hier in Nederland eens te zoeken. Zeven maanden later belde hij me en zei dat ik gelijk had gehad. Hij heeft werk gevonden en woont nu ook in Amsterdam.'

Gerrit vertelt niet of zijn inkomen hoog genoeg is om zijn kosten van te betalen. Hij is veel gelukkiger met het zelf indelen van zijn tijd en zijn leven.

Link naar Metroniews

Het geeft hem energie. Het ondernemen geeft energie.   Ook al houdt Über er mee op om te bestaan, dan denk ik dat hij nieuwe kansen gaat zien.  Van ondernemen en hosselen, krijg je veel meer kansen om in je inkomen te voorzien.
Met über en AirBnB krijg je geen volledig goed inkomen, maar je komt er een heel eind mee.



13 opmerkingen:

  1. Een paar kamers verhuren op Airbnb, is als een illegaal hotel runnen, terwijl je niet hoeft te voldoen aan de regels waar hotels aan moeten voldoen!
    De buren dragen de overlast en deze praktijken moet een halt worden toegeroepen!
    Amsterdam gaat een meldingsplicht instellen zodat er paal en perk aan deze praktijken wordt gesteld. We worden een rare maatschappij als dit soort deeleconomie ( lees belastingvoordelen) worden getolereerd. Anoniem gereageerd omdat ik geen account heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wil je het artikel lezen? De buren zijn zo enthousiast, dat zij ook zijn gestart. Is Zaandam btw,

      Verwijderen
    2. ah geweldig als de buren ook willen, dan doe je het goed.

      @anoniem er zijn inderdaad ook overlast verhalen vooral in het centrum van 020 en daar moet zeker wat aan gedaan worden. Maar zolang niemand last heeft en je zelf baat dan moet het gewoon kunnen. In gezonde situaties levert het leuke ervaringen op. Wij kunnen daar over praten met snappcar (auto verhuur eigen auto).

      Verwijderen
    3. Ik zie in het artikel niet staan dat de buren ook zijn begonnen? En toch lees ik het artikel??? Maar ja, dan hebben de buren van de buren er weer last van, of de buren van de buren van de buren....

      Verwijderen
    4. De buren zijn zo enthousiast dat ze zelf ook gestart zijn? Klinkt als het dorp hulten waar zowat iedereen drugs aan het verbouwen is, alsof iets toegestaan wordt als iedereen het doet.

      Verwijderen
    5. Lol. Je hebt gelijk. Stichting vrienden op de fiets is dan ook zo iets. Ik zou ook niet blij zijn met buren die via airbnb gasten krijgen.
      Zelf sta ik niet op airbnb. Ik ben er mee gestopt.
      Te lage prijzen en teveel verwachtingen. Bovendien kreeg ik binnen tien minuten onderweg voor hetzelfde weekend van drie kanten een verzoek voor overnachting. Voordat ik de kans had op alle drie de sites de bezettingskalender bij te werken.
      Ik annuleerde airbnb. Stond er ook nog eens bij mijn account dat ik geannuleerd had,
      De groeten en goodbye airbnb.

      Verwijderen
  2. Ik heb het artikel gelezen, in Amsterdam is het een ramp!
    Wij zijn blij als Zaandam het verschijnsel overneemt! Misschien gaat hun hele straat wel in de hotellerie! Het verandert leefsfeer in de woonomgeving!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het als Amsterdammer in dit geval eigenlijk wel met Anoniem eens. We hebben de deeleconomie soms iets teveel geromantiseerd. Hier leidt het tot veel illegale praktijken, sociale huurwoningen die onttrokken worden uit de voorraad, aantasting van de leefbaarheid en veruit de meeste Airbnb-verhuurders geven hun inkomsten niet netjes op aan de Belastingdienst. Hetzelfde verhaal geldt min of meer voor über. Officiële taxichauffeurs moeten in Amsterdam aan zeer strenge regels voldoen.

    Ik vind het idee mooi hoor! Deze meneer heeft een manier gezocht om geld te verdienen met iets waar hij veel meer voldoening uit haalt. Maar er zit wel een smaakje aan de twee dingen die hij gekozen heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sociale huurwoningen zijn niet bedoeld o, geld mee te verdienen,

      Deze meneer heeft een jaren 30 woning. Dat is iets groter.

      Het is niet eerlijk voor de aan alle vergunningen voldoende taxichauffeurs. De prijzen van een taxi zijn erg extreem. Toen ik van vakantie terug kwam, reden de laatste bus niet meer naar de P&R plek. Twee kilometer en wat extra bochten. €10. At your service,

      Verwijderen
  4. Het is leuk als je er plezier in hebt en je pakt het netjes aan, maar het is wel oneigenlijke concurrentie voor hotels en taxi's inderdaad. Er komt een tijd dat er zo'n wildgroei komt dat het wel weer een halt toegeroepen wordt. Bij mij in het appartenmentencomplex is het verboden en daar ben ik eigenlijk wel blij mee, je kunt wachten op overlast als meerdere mensen het gaan doen. Een gewone woonwijk is daar niet voor geschikt en ook niet voor gemaakt. Ik stel prijs op een rustige woonomgeving, dus wat mij betreft mogen ze het verbieden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vaak gaat het zo, teveel concurrentie, te lage prijzen. Dan zakt de belangstelling wel. Belastingontduiking. Toeristenbelasting.

      Het is de onderkant van de markt die gebruik maakt van airbnb, velrhuurders vooral.

      Verwijderen