zaterdag, mei 20, 2017

Hoeveel fooi moet je geven

Fooi geven vind ik moeilijk. Als ik een kop koffie of thee drink en dat kost €2,20, dan rond ik het af, of ik geef niks. Ik zit er mee in mijn maag.  Hoe moet dat nou?  Het Parool zocht het uit.

Een tip is slechts 5% of 10%. Die kop koffie van €2,20 zou dan 11 of 22 cent moeten kosten. Ik krijg echt niet over mijn lippen, alstublieft 2,31 of 2,42. Ik geef steeds vaker niks, of 2,50.

Fooi is wanneer de service goed was. Het eten was tijdig, goed geserveerd, smaakt goed, dan 10%.

De thuisbezorgers van eten geeft je ook wat fooi, als het snel bezorgd is. Je kunt hiervoor de vuistregel 5 of 10% hanteren. Het moet niet.

De jaarlijkse fooientip voor de krant moet minimaal 1 euro te zijn. Ik vind het weinig. Krantenbezorgen is een onderbetaalde baan. Meestal voor dag en dauw je bed uit en bezorgen op mooie en slechte dagen. 
Een dagelijks bezorgde krant die altijd goed bezorgd wordt kun je best 5 tot 10 euro betalen. Het jaarabonnement op het FD kost al €500, weet ik toevallig. Een tip van slechts 1 euro vind ik niet in verhouding.

Verblijf je in een hotel, dan is de vuistregel 2 euro per dag dat je daar verbleef, volgens de krant. Ik denk dat in een goedkoop land als bijvoorbeeld Tsjechië hooguit 1 euro hoeft te zijn.  

De taxiritprijs rond je het bedrag naar boven toe af, indien de rit goed was.

Verleden tijd is de fooi aan de kapper. De tarieven zijn behoorlijk gestegen, zodat fooi niet meer nodig is,

Ondanks al deze tips, blijft het vooral aanvoelen hoeveel je geeft, besluit de krant. Dat lijkt mij een goed ding. 

15 opmerkingen:

  1. Ik heb best wel een probleem met het fenomeem fooien. Verdien net boven bijstands niveau en kan mij niet veel luxe permiteren en die enkele keer dat ik dan bijvoorbeeld uit eten ga zou ik dan mensen die waarschijnlijk hetzelfde of mer verdienen dan mij iets extras moeten geven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iets kan altijd. Een vrijwilligster bij de watersportvereniging zei dat ze het een blijk van waardering vindt ene tip. Ze deed het direct in de gezamenlijke kas zag ik, de toekomstige penningmeester.

      Verwijderen
  2. De krantenjongen 5 of 10 euro? Ben je gek, dat vind ik veel te veel hoor. Hier komen ze rond oud en nieuw wel 4x aan de deur. De huis-aan-huis bladenbezorgers, de reclamepakket-bezorgers enz. Ze krijgen allemaal een 2 eurostuk van me. Als ze dat overal krijgen zijn ze aan het eind van de dag rijk ;-)
    Verder rond ik af, bijvoorbeeld als iets 8,65 kost wordt het 9 euro.
    Voor alleen een kopje thee geef ik geen fooi. Dat vind ik al duur betaald.
    Overigens betalen wij zoveel mogelijk met Pin en houden vantevoren een muntstuk paraat om als fooi te geven. Bij lunch van 20 euro krijgen ze 2 euro fooi bijvoorbeeld.
    Bij onze kapper staat een spaarvarken op de toonbank voor de fooien. Daar gooi ik soms iets in, soms ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. P.s. Vuistregels doe ik niet aan. Ik betaal wat het kost en fooi is vrijwillig.
      Bij een hotel bijvoorbeeld vind ik het onzin.

      Verwijderen
    2. 2 euro op 20 euro is precies 10%. Goed dus.

      De Spaanse schoonmaakster in het appartement geeft ik halverwege mijn verblijf wat en aan het eind. €1 per dag.

      Verwijderen
  3. Toen we eerder een ochtendkrant hadden, gaaf ik de bezorger wel EUR 5,00 als fooitje. Hij bracht elke dag om half zeven de krant en we hebben er nooit een gemist (behalve een keer later omdat er een storing was). Dan vind ik EUR 5 een mooi bedrag. De anderen krijgen veel minder. In een restaurant laat ik het afhangen van de ervaring maar 10 procent geef ik nooit. Als we als gezin gaan eten loopt het altijd en om EUR 15 fooi te geven vind ik echt teveel. Meestal pin ik en leg rond de EUR 7 op tafel voor de bediening. Bij een kopje thee of lunch geef ik ook wel eens niets. Alleen bij ons vaste koffietentje een klein bedragje. Bij de kapper stop ik altijd een euro in het potje. We hebben een hele fijne kapster.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een gezin hakt er flink in. Ik gaf mijn kapper ook altijd geld. In de headsacedemy waar ik nu naar toe ga, geef ik nagenoeg nooit wat. Een keer gaf ik de studente uit Brabant op vrijdag een paar euro. Veel studenten komen van heinde en ver om in Delft de goed bekend staande opleiding te volgen. Eind reizen, vond het wat.

      Verwijderen
  4. Ik pin bijna altijd en betaal gewoon het exacte bedrag, zonder fooi.

    Als ik ergens slechte service krijg klaag ik, schrijf ik een slechte recentie en/of kom in niet meer terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mooie eerlijke bijdrage. Jouw fooi is geen klachten!

      Verwijderen
  5. @Anoniem, jij klinkt wel echt als de ideale klant ;-)
    Ik pin ook altijd, maar pinbedragen kun je ook gewoon naar boven laten afronden. Dat doe ik ook vrijwel altijd bij goede service.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt pinnen doe ik ook vooraf omhoog. Met contant er na komt het beter uit. Maar met pinnen is het wel zo makkelijk.

      Verwijderen
  6. Fooi ? Nee, daar doen we hier niet aan... Misschien omdat we in België wonen, misschien omdat we zo niet opgevoed zijn? Maar in restaurants bijvoorbeeld, staat vaak op de kaart 'service en fooi inbegrepen' - ik zie niet in waarom ik dan nog extra zou geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heerlijk dat de service en de fooi al bij de prijs inbegrepen is. Viva la Belgique.

      Verwijderen
  7. Misschien heel gierig maar ik geef nooit fooi. Alleen in een restaurant als de service goed was. Ik werk ook in een dienstverlenend beroep, ik krijg toch ook geen fooi? Ik vind het in Nederland, waar de sociale zekerheid voor werkenden in principe goed geregeld is, niet nodig om ook nog eens fooi te geven. In andere landen, waar de fooi echt een deel van het salaris beslaat, vind ik het een ander verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Duidelijk antwoord. In de horeca is nog steeds de fooi onderdeel van het loon. Het zou gemakkelijker zijn wanneer dat zou stoppen.

      Verwijderen